سلامت نیوز- در اواسط دهة 80 قرن بیستم، سخنرانی دكتر فدور كاراخ، پزشك روس، در جمع اعضای جامعة علمی اوكراین سروصدای زیادی به‌پا كرد. طبق نظریة وی، همة انسان‌ها می‌توانند بیش از 140 سال عمر كنند، اما متأسفانه مواد سمی موجود در بدن همة ما مانع رسیدنمان به این سن می‌شود.

شیوه‌ای غیرمتداول و عجیب برای درمان بیماری‌ها


دكتر كاراخ، با الهام از مراسم مذهبی مردم سیبری، روشی را برای از بین بردن مواد سمی موجود در بدن انسان پیدا كرده است. كسی كه هر روز صبح دهانش را به مدت ده تا پانزده دقیقه با یك قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان شست‌وشو دهد، از شر این مواد سمی رها خواهد شد. همچنین روغن‌درمانی بیماری‌های مزمنی همچون سردرد، برونشیت، ناراحتی‌های ریوی و كبدی، آرتروز، دندان‌درد، التهاب پوستی، زخم معده و بیماری‌های قلبی و كلیوی را بهبود می‌بخشد.


گرداندن طولانی‌مدت روغن در دهان فعالیت غدد بزاقی را تحریك می‌كند. بزاق دهان حاوی ساختارهای پروتئینی برای مقابله با عوامل بیماری‌زاست. برای مثال، می‌توان از لیزوزوم نام برد كه غلاف باكتری‌ها را حل می‌كند یا گلبول سفید كه خود را به عوامل ایجاد همة بیماری‌هایی كه بدن از قبل با آنها آشنایی داشته می‌چسباند.

پروفسور اوسمولر، متخصص گوش و حلق و بینی و سرپرست تیم كلینیك گوش و حلق و بینی دانشگاه هامبورگ، می‌گوید: «هنگامی كه مخاط دهان مرطوب است كمتر مستعد جذب عوامل بیماری‌زاست.» اما او در اینكه روغن‌درمانی تنها روش تقویت قوای بدنی باشد تردید دارد زیرا مكیدن آب‌نبات ترش ترشح غدد بزاقی را بسیار بیشتر تحریك می‌كند.

دكتر ارنست شروت، پزشك عمومی، به این قضیه خوش‌بین‌تر است. او مطالعات عمیقی در زمینة طب آیورودای هند كرده و بیمارانش را هم با این روش معالجه می‌كند. در طب آیورودا، انسان وقتی بیمار می‌شود كه «آما» در بدنش انباشته شود. آما به معنی تمام انواع مواد سمی است، مثل غذای هضم‌نشده، رسوبات درون سلول‌ها و خرده‌های باقیماندة غذا در دهان. این مواد موجب رشد باكتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا می‌شوند. همچنین در طب آیورودا، احساسات ناخوشایند و تجربیات و ذهنیات منفی می‌توانند به بدن آسیب برسانند و جسم و روح را مسموم كنند.
آیورودا، برای رهایی بدن از آما، مراسمی دارد كه از بین آنها می‌توان به روشی اشاره كرد كه شبیه روغن‌درمانی است. البته در این روش از روغن كنجد تصفیه‌شده استفاده می‌شود و نه از روغن آفتابگردان. روغن كنجد بسیاری از عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برد. علاوه بر این، فقط دو دقیقه در دهان می‌ماند.

براساس استدلال دكتر شروت، تأثیرات مكانیكی قرقرة روغن در دهان اثر عمومی سموم را در بدن تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. حركات رفت و برگشت روغن در دهان نقاط خاصی را تحریك می‌كند. برای مثال، غدد لنفاوی ناحیة گلو نقش بسیار مهمی در مقابله با عفونت‌ها دارند. به عقیدة دكتر شروت، تحریك مكانیكی در هنگام شست‌وشوی دهان، سرعت تبادل مواد را در این غدد لنفاوی افزایش می‌دهد.

روغن‌درمانی هیچ‌گونه عارضة ناخواسته‌ای ندارد و هر فردی می‌تواند آن را برای كمك به تقویت قوای دفاعی بدنش امتحان كند. اما به‌نظر نمی‌رسد كه برای سم‌زدایی چندان مفید باشد.

اما درعین‌حال، مسمومیت‌های حاد روغن ممكن است به بدن آسیب برسانند. پروفسور سیلكر، سم‌شناس، هشدار می‌دهد: «قبلاً به افراد دچار مسمومیت روغن پارافین داده می‌شد تا به مواد سمی محلول در چربی وصل شود. امروزه دیگر این كار انجام نمی‌شود چراكه در موارد استثنایی، پارافین حتی جذب مواد سمی را سریع‌تر می‌كند و این خطر وجود دارد كه پارافین و سم حل‌شده در آن با تنفس روی ریه بنشینند.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha