به گفته‌متخصصان وصاحبنظران، پوكی استخوان بیماری آرام،خاموش و اما پیش رونده‌ای است كه درپاره‌ای مواردموجب مرگ افراد می‌شود كه مصرف كلسیم عامل موثری برای پیشگیری از آن است.

پوكی استخوان حالتی است كه در آن استخوانها بدلایل مختلف شكننده می‌شوند و احتمال شكستگی با ضربات كوچك در آن افزایش می‌یابد.

در بررسیهای انجام شده نیمی از زنان بالای ‪ ۴۵‬سال و ‪ ۹۰‬درصد زنان بالای ‪ ۷۵‬سال به بیماری پوكی‌استخوان مبتلا می‌شوند این بیماری در مردان مسن كمتر از زنان مشاهده می‌شود.

مدیر گروه تخصصی مبارزه با بیماریها دردانشگاه علوم پزشكی شیراز در گفت و گوبا ایرنا در شیراز اظهار داشت:استخوان‌های بدن پس از سن ‪ ۳۰‬سالگی در صورت بی‌توجهی به رژیم غذایی،مصرف نكردن مقدار كافی كلسیم، ویتامین دی، نداشتن فعالیت‌های جسمی و نوشیدن نوشابه‌های كافئین دار به تدریج املاح خود را از دست داده دچار پوكی می‌شوند.

دكتر پروین افسر كازرونی افزود:در افرادی كه دچار پوكی استخوان هستند، معمولااین بیماری با شكستگی استخوان ران و ستون فقرات بروز می‌كند كه میزان شیوع آن در بین زنان ‪ ۴۰‬درصد و در مردان ‪ ۱۳‬درصد است.

وی ادامه داد: بین ‪ ۱۲‬تا ‪ ۲۰‬درصد از بیماران با شكستگی استخوان ران یكسال پس از شكستگی بدلیل مسائل ناشی از عمل جراحی فوت می‌كنند و بقیه قادر به راه رفتن نخواهند بود و ‪ ۲۵‬درصد از آنها نیاز به مراقبتهای طولانی مدت در منزل دارند.

وی اضافه كرد: ستون مهره‌ها، مچ دست ولگن شایع‌ترین محل‌های شكستگی ناشی از پوكی استخوان است، این بیماری در برخی مواقع با زمین گیرشدن و صدمات زیاد مانند پاره‌شدن اعصاب ستون فقرات یا خونریزی مغزی به علت شكستگی جمجمه سر، مرگ و میر زودرس را سبب می‌شود.

افسر كازرونی گفت: بعضی از عواملی كه سبب بروز پوكی استخوان و شكستگی ناشی ازآن می‌شوند قابل تغییر هستند،ولی درهر صورت شناخت عوامل خطر در فرد بسیار مهم است، زیرا می‌توان با شناسایی این عوامل وانجام اقدامات خاص امكان بروز پوكی استخوان را تاحد ممكن كاهش داد.

وی دریافت كلسیم كافی در برنامه غذایی رادرپیشگیری و درمان پوكی‌استخوان موثر دانست و افزود: بهترین راه جذب كلسیم مصرف غذاهای كلسیم دار مانند شیركم چرب،پنیر وماست كم چرب،ماهی‌های نرم‌استخوان نظیر كنسرو ماهی آزاد و ساردین، سبزی‌های تازه، خشكبار، سویا و حبوبات است.

همچنین كارشناس ارشدمبارزه با بیماریهای غیر واگیر گفت:زنانی كه یائسگی زودرس دارند، افرادی كه دارای استخوان‌های كوچك و یا كوتاه قد ولاغر هستند برای ابتلا به پوكی استخوان مستعدترند.

دكترمهین فرهمند افزود:بیماران مبتلا به پركاری تیروئید،برخی از سرطان‌ها افراد را در معرض خطر بیماری پوكی استخوان قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: مبتلایان به پوكی استخوان باید شرایط زندگی خودرا تغییر دهند و عواملی را كه در خانه احتمال بروز شكستگی را ایجاد می‌كنداز میان بردارند و مصرف مواد كلسیم‌دار را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

وی اضافه كرد: افراد مبتلا به پوكی استخوان باید ورزش را در برنامه خود قراردهندو هنگام برداشتن یا حمل اشیا احتیاط كنند ، زیرا این كار می‌تواند منجر به ایجاد صدمه به ستون فقرات شود.

وی ادامه داد: ویتامین دی برای جذب كلسیم حیاتی است و از منابع خوب این ویتامین ماهیان چرب و آفتاب می‌باشد.

فرهمند پرهیز از مصرف بیش از حد نمك همراه با منابع غذایی پركلسیم را در پیشگیری از این بیماری موثر و ضروری دانست.

كارشناس ارشد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز گفت: دریافت میزان كافی كالری بطور متوسط در زنان و مردان بالغ نسبت به میزان فعالیت و وزن افراد متفاوت است.

مرضیه وكیلی دریافت روزانه یك هزار میلی گرم كلسیم،دریافت كافی ویتامین ‪،D‬استفاده از نور مستقیم خورشید به مدت ‪ ۱۵‬تا ‪ ۳۰‬دقیقه در روز، دریافت كلسیم بیش از مقدار عادی در دوران بارداری و شیردهی ، مصرف روغنهای مایع مانند آفتابگردان، ذرت ، زیتون و سویا، استفاده از نوشابه‌های طبیعی را در پیشگیری از پوكی استخوان موثر دانست.

وی گفت: شیر، ماست، پنیر، قره قوروت، كشك، گردو، ماهی بدون روغن، پونه خشك، جعفری، نعناع، لوبیای سویا، نخود خشك، انجیر خشك، زیره و برگ تربچه دارای مقادیر زیادی كلسیم است كه در این میان قره قوروت،پونه خشك و زیره از منابع سرشار از كلسیم هستند.

وی افزود: انجام روزانه ورزشهایی كه موجب تقویت عضلات شكم و پشت می‌شود، پیاده روی و شنا در پیشگیری و درمان پوكی استخوان تاثیرگذار است.

وكیلی مصرف زیاد پروتیین،مصرف الكل و سیگار، مصرف زیاد نمك،كمبود منابع غذایی كلسیم دار و ویتامین ‪ D‬در رژیم غذایی ، مصرف زیاد قهوه و زندگی كم تحرك را در بروز بیماری پوكی استخوان مهم عنوان كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha