معاون آموزشی دانشكده دندانپزشكی قزوین گفت: بیش از ‪ ۹۰‬درصد مبتلایان به سرطان دهان، سابقه مصرف دخانیات و الكل دارند.

دكتر كتایون برهان مجابی روز پنج‌شنبه به‌مناسبت روز جهانی بدون دخانیات در گفت وگو با ایرنا افزود: سرطان دهان وخیم‌ترین و حادترین ناراحتی ناشی از مصرف دخانیات از جمله سیگار، پیپ، قلیان و مواد مخدر است.

وی، سرطان زبان، كارسیومای كف حفره دهان و مخاط گونه را از دیگر عوارض مصرف دخانیات ذكر و خاطرنشان كرد: مهمترین ناحیه مستعد سرطان در صورت و دهان، مخاط دهان، زبان، لب و درمراحل حادتر، غدد بزاقی و استخوان فك است.

این متخصص، از دست رفتن زیبایی دندانها، بوی بد دهان، تغییر رنگ دندانها و تشكیل پلاكهای میكروبی در دهان را ازجمله مشكلات اجتماعی بهداشتی ناشی از مصرف دخانیات برشمرد.

برهان‌مجابی اضافه كرد: استعمال دخانیات باعث رشد سریع پلاكهای میكروبی دندانها و عاملی در پیشرفت پوسیدگیهای دندان است.

وی با بیان این كه سرطان دهان بیشتر به صورت یك زخم پایدار بوده و به شكلهای سفید، قرمز و سفید وقرمز در حفره‌دهان دیده می‌شود، گفت: سرطان دهان بیشتر در قسمتهای پایینی لب، كناره‌های خلفی زبان و كف دهان ایجاد می‌شود.

این متخصص، آسیب به مخاط دهان از طریق دندانهای شكسته، روكشها و پر كردگی‌های نامناسب، بعضی عادتهای نامناسب مانند جویدن لب و گونه را از دیگر عوامل ابتلا به سرطان دهان برشمرد.

برهان‌مجابی اظهار داشت: اگر زخمی یا ضایعه مشكوكی بیشتر از دو هفته در حفره دهان باقی بماند، باید به پزشك متخصص مراجعه كرد.

وی، بی‌علامت و بی‌درد بودن سرطان دهان را دلیل مراجعه نكردن بموقع به پزشك دانست و گفت: در صورت تشخیص بموقع سرطان دهان این بیماری قابل درمان بوده، در غیر این صورت درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.

برهان‌مجابی، معاینه سالانه افراد سیگاری و استفاده‌كنندگان از تنباكو را ضروری دانست و این معاینه سالانه را در تشخیص زودهنگام سرطان دهان مهم ارزیابی كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha