دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۲
کد خبر: 41741
سلامت نیوز: افرادی كه در شنیدن مشكل دارند، بیشتر از دیگران ممكن است به بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر دچار شوند. دانشمندان متوجه شدند افرادی كه در حد ضعیف شنوایی خود را از دست می‌دهند با احتمال دو برابر بیشتر از افراد با شنوایی نرمال به مشكلات مغزی دچار می‌شوند.

اگر میزان از دست دادن شنوایی در یك فرد در حد متوسط باشد احتمال ابتلا به این بیماری‌ها تا سه برابر افزایش پیدا می‌كند. برای بررسی این موضوع دانشمندان مطالعه‌ای را روی 600 زن و مرد بین 36 تا 90 سال انجام دادند. از میان این افراد نزدیك به 9 درصد به یكی از انواع بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر دچار شدند. تحقیقات بیشتر نشان داد درصد زیادی از این بیماران قبلا سابقه از دست دادن شنوایی خود را در سنین پایین‌تر داشته‌اند.

البته هنوز دانشمندان به علت این رویداد پی نبرده‌اند، اما برای توضیح آن سه نظریه را مطرح كرده‌اند. اول اینكه از دست دادن شنوایی و ابتلا به بیماری‌های مغزی یك علت مشترك دارد كه هنوز توسط دانشمندان كشف نشده است. دوم اینكه شاید بعد از كاهش قدرت شنوایی، یك فرد مشكلات بیشتری برای حفظ عملكرد مغزی خود همراه با افزایش سن داشته باشد و سوم اینكه كاهش شنوایی می‌تواند باعث انزوای یك فرد شده كه این عامل نیز از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری‌های مغزی در انسان است. تقریبا 17 درصد مردم در طول دوران زندگی خود دچار مشكلات شنوایی می‌شوند، اما بسیاری از آنها نسبت به بیماری خود توجه كافی نشان نمی‌دهند. این در حالی است كه درمان كم‌شنوایی و پیشگیری از بدتر شدن آن امروزه بسیار ساده و كم‌هزینه است. در صورتی كه شما هم احساس می‌كنید قدرت شنوایی‌تان نسبت به گذشته كاهش پیدا كرده، بهتر است همین امروز به پزشك مراجعه كنید.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha