سلامت نیوز: رییس اداره سرطان وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی با اشاره به این كه طبق آخرین آمار هم اكنون شایع‌ترین سرطان در زنان، سرطان پستان است، گفت: اكنون 33 نفر از هر 100 هزار زن در كشور، مبتلا به سرطان پستان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، رشید رمضانی افزود: این سرطان در اكثر قریب به اتفاق استان‌ها رتبه اول را دارد و همچنان رو به افزایش است، میانگین سن ابتلا به این بیماری هم 45 سال است.

وی افزود: در مورد مردان نیز سرطان معده شایع‌ترین مورد است، مرگ ایرانی‌ها به خاطر سرطان معده در رتبه اول مرگ و میرهای ناشی از انواع سرطان ها قرار دارد.

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، تصریح كرد افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان و كاهش سن ابتلا به آن در كشور، باعث شده كه جامعه پزشكی نسبت به شیوع این بیماری در سنین جوانی و میانسالی هشدار دهد.

رمضانی ادامه داد: آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد سرطان از روند رو به رشدی برخوردار است بنابراین داشتن برنامه‌ای منسجم و دقیق برای كنترل و درمان آن اولویتی غیرقابل انكاراست و تقریبا در همه كشورهای جهان، برنامه ثبت سرطان به عنوان یك برنامه بنیادی برای كنترل سرطان در ابعاد مختلف اجرا می‌شود.

به گفته رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، در كشور ما نیز این برنامه زیر نظر اداره سرطان در حال اجراست و هدف اصلی آن برنامه‌ریزی و سیاستگذاری جهت پیشگیری و كنترل موارد شایع سرطان با اجرای طرح‌های كنترل و غربالگری است.

رمضانی گفت: ثبت سرطان عبارت است از جمع آوری سیستماتیك، ذخیره سازی و نگهداری و تجزیه و تحلیل داده‌های بیماران مبتلا به سرطان كه معمولا در یك منطقه و یك جمعیت مشخص انجام می‌شود.

وی ادامه داد: هدف اصلی نظام ثبت سرطان كشور، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری جهت پیشگیری و كنترل موارد شایع سرطان با اجرای برنامه جامع كنترل سرطان است.

رمضانی خاطرنشان كرد این طرح با جمع‌آوری منظم و مستمر داده‌های بیماران سرطانی از مناطق جمعیتی و جغرافیایی كشور، در پی كنترل سرطان و در نهایت ارتقا سطح سلامت جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha