سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 41751
سلامت نیوز: خشونت در صدا بدون علت و برای طولانی مدت را شایع‌ترین علامت بروز سرطان حنجره است و استعمال سیگار، مصرف بیش از حد الكل و نیز تماس با مواد شیمیایی و برخی ویروس‌ها زمینه‌ساز ابتلا به این بیماری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ دكتر محمد فرات‌یزدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد سرطان حنجره را شایع‌ترین سرطان ناحیه سر و گردن ذكر كرد و ابراز داشت: این سرطان در مردان شایع‌تر است و معمولا سنین بالای 55 تا 60 سال را مبتلا می‌كند و شایع‌ترین علامت ایجاد آن بروز خشونت در صدا برای طولانی مدت است.

دكتر محمد فرات‌یزدی تصریح كرد: سرطان‌های سر و گردن 3 تا 5 درصد سرطان‌های بدن را تشكیل می‌دهد، كه تقریباً 25 تا 30 درصد از این نوع سرطان را نیز سرطان حنجره شامل می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد در خصوص عوامل بوجود آورنده سرطان حنجره بیان داشت: ریسك فاكتورهایی از قبیل استعمال سیگار، مصرف بیش از حد الكل و نیز تماس با مواد شیمیایی و برخی ویروس‌ها، زمینه‌ ابتلا به این بیماری را فراهم می‌كند.

وی ضمن تاكید بر این نكته كه علایم این بیماری براساس مرحله بیماری و نیز وسعت تومور متفاوت است، گفت: اگرچه خشونت صدا می‌تواند در اثر عواملی همچون حساسیت، مشكلات تیروئیدی و بیماری‌های ارثی بوجود آید، ولی شایع‌ترین علامت سرطان حنجره نیز خشونت صدای بدون علت و طولانی مدت است. لذا توصیه می‌شود در صورت ایجاد این عارضه، فرد مبتلا به پزشك متخصص مراجعه كند.

دكتر فرات ترشحات بیش از حد بزاق دهان،‌ گیر كردن غذا در حلق، وجود توده در ناحیه گردن و درد ناحیه حنجره را از دیگر علائم این بیماری ذكر كرد.

وی در خصوص تشخیص این بیماری بیان داشت: استفاده از دستگاه بازو فارنگو لارنگوسكوپ،‌ به منظور مشاهده مستقیم حنجره، سی‌تی اسكن و MRI ناحیه سر و گردن از روش‌های تشخیص این بیماریست و درمان آن براساس محل تومور و پیشرفت آن، سن و میزان تحمل بیمار و همچنین عوامل ایجاد كننده متفاوت است، كه می‌تواند شامل اعمال جراحی رادیوتراپی و شیمی درمانی باشد.

این سرطان شناس در پایان در خصوص پیشگیری از این بیماری متذكر شد: مهمترین روش پیشگیری از سرطان حنجره عدم استعمال سیگار، الكل و همچنین عدم تماس با مواد شیمیایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha