سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۲
سلامت نیوز: دستیار تخصصی دکترای طب سنتی گفت: خواب تمام نیروهای طبیعی شامل هضم، سوخت و ساز، دفع سموم و قوای مغزی را تقویت می‌کند و باعث تجدید قوای اندام‌ها، مغز و ترمیم بافت‌های صدمه‌دیده می‌شود. خواب روز هم فرد را چاق می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، تعادل خواب و بیداری در حفظ سلامت و درمان بیماری‌ها بسیار اهمیت دارد ولی امروزه به این مسئله کمتر توجه می‌شود.

به هم خوردن تعادل خواب و بیداری زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌هاست؛ خواب تمام نیروهای طبیعی شامل هضم، سوخت و ساز، دفع سموم و قوای مغزی را تقویت می‌کند و باعث تجدید قوای اندام‌ها، ترمیم بافت‌های صدمه دیده و در کل موجب بازگرداندن سلامتی به بدن می‌شود؛ بیداری، ظاهر را گرم و باطن را سرد می‌کند در حالی که خواب ظاهر را سرد ولی باطن را گرم می‌کند.

محمود خدادوست، دستیار تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد: در طب سنتی باید 6 اصل در زندگی رعایت شود که این 6 اصل خواب و بیداری، آب و هوا، خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، حرکت و سکون، احتباس و استفراغ و اعراض نفسانی است.

به گفته وی، اگر این 6 اصل در زندگی به خوبی رعایت شود، فرد سالم و تندرست است. در واقع از نظر حکمای طب سنتی اگر این 6 اصل از حالت تعادل خارج شود موجب بروز بیماری می‌شود.

دستیار تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه می‌دهد: یکی از این 6 اصل خواب و بیداری است که انسان در تعادل خواب و بیداری نقش زیادی بر عهده دارد. از نظر طب سنتی ایران اگر در خواب تعادل رعایت شود می‌تواند موجب صحت و سلامت افراد باشد.

خواب و بیداری با توجه به مزاج و سن مشخص می‌شود

خدادوست می‌گوید: البته خواب و بیداری با توجه به مزاج و سن مشخص می‌شود و حتی منطقه‌ای که فرد در آن زندگی می‌کند با تعادل خواب و بیداری ارتباط دارد.

وی بیان می‌دارد: اگر اصل سته ضروریه در زندگی افراد به خوبی رعایت شود، می‌توان نوید این را داد که فرد سلامت است. اگر سبک زندگی افراد اصلاح شود بسیار در سلامتی افراد مؤثر است و از نظر طب سنتی ایران، اساساً‌ خواب را در کنار رطوبت و سردی می‌بینیم.

دستیار تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه می‌کند: اگر در چله تابستان نیز فردی خوابیده باشد باید یک ملحفه روی او کشیده شود چرا که اگر بدن فرد لمس شود، می‌توان متوجه شد که بدن سرد است، به همین دلیل فرد نیازمند پوشاندن بدن است.

خواب ظاهر بدن را سرد و باطن را گرم می‌کند

خدادوست می‌افزاید: کسانی که می‌خوابند ظاهر بدن آنها سرد می‌شود و حرارت به سمت داخل بدن فرو می‌رود یا به عبارتی دیگر سیستم گردشی خون به سمت درون بدن پیش می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: در خواب حرکت‌های ظاهری از بین می‌رود ولی حرکت‌های باطنی فعال می‌شود و از حرکت‌های باطنی می‌توان به هضم و جذب مواد غذایی اشاره کرد همچنین هضم در خواب بسیار فعال است چرا که حرارت بدن در خواب زیاد است و هضم مواد غذایی افزایش پیدا می‌کند.

دستیار تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح می‌کند: بدن برای هضم غذا به حرارت نیاز دارد که این حرارت با خوابیدن ایجاد می‌شود و یکی از اتفاقاتی که در خواب ایجاد می‌شود هضم بسیار خوب است.

خواب با رطوبت همراه است

خدادوست می‌گوید: خواب با رطوبت همراه است و اگر رطوبت بدن بیش از حد نیاز شود، خواب فرد افزایش پیدا می‌کند، به عنوان مثال اگر به مناطق شمالی کشور یا مناطق جنوبی سفر کنید به دلیل اینکه رطوبت هوا زیاد است، افراد خوابشان بیشتر می‌شود.

وی می‌افزاید: خواب موجب افزایش سردی و رطوبت بدن می‌شود ولی وقتی که فرد به منطقه ییلاقی سفر می‌کند، صبح به موقع از خواب بیدار می‌شود چرا که طبیعت منطقه ییلاقی، سردی کمتری به بدن وارد می‌کند و در این مناطق افراد خیلی زود از خواب اشباع می‌شوند، چون هم گرم و هم تر است.

دستیار تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است: ضرب المثلی که از گذشته بیان می‌شد که خواب، خواب می‌آورد، صحیح است، اگر افراد بیشتر بخوابند رطوبت بدنشان بیشتر می‌شود و نیازشان به خواب افزوده می‌شود ولی اگر کمتر به خواب بروند، رطوبت بدن کمتر می‌شود.

رطوبت بیش از حد کسالت‌ می‌آورد


خدادوست اضافه می‌کند: رطوبت بیش از حد کسالت‌ می‌آورد. حکمای طب سنتی توصیه کرده‌اند که افراد بعد از طلوع آفتاب نخوابند و در طول روز نیز نخوابند چرا که خواب روز موجب رطوبت و سردی بدن می‌شود البته خواب روز برای هیچ مزاجی مناسب نیست ولی در مزاج‌های گرم و خشک توصیه می‌شود که افراد نیم ساعت تا 3 ربع بعد از غذا بخوابند تا تمدد قوا پیدا کنند.

وی تصریح می‌کند: خواب بهتر است قبل از نیمه شب انجام شود همچنین حکمای طب سنتی توصیه کرده‌اند که فاصله‌ بین غذا خوردن و خوابیدن حداقل 2 تا 4 ساعت باشد چرا که غذا باید از معده عبور کند تا فرد بخوابد و اگر افراد بلافاصله بعد از غذا بخوابند موجب فساد غذا و سوختن آن می‌شود.

دستیار تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: توصیه می‌شود افراد مسن شب‌ها‌ بدون غذا نخوابند چرا که حرارت به سمت معده می‌رود و اگر در معده غذا وجود نداشته باشد، عضلات بدن تحلیل می‌‌رود و در روایات آمده است که اول روز و اول شب غذا مصرف شود.

خواب روز افراد را چاق می‌کند


خدادوست می‌افزاید: کسانی که می‌خواهند چاق نشوند در طول روز نخوابند چرا که خواب روز موجب تجمع رطوبت در بدن و بروز چاقی می‌شود و این افزایش رطوبت بدن یکی از عواملی است که می‌تواند حالت‌های استنشاقی بدن را افزایش دهد.

دستیار تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه خواب برای تقویت و تمدد قوای بدن مفید است، می‌افزاید: اگر خواب افراد صحیح باشد، بدن نیز تقویت خواهد شد، اگر خواب به خوبی صورت گیرد سیستم هوشمند بدن به خوبی عمل می‌کند که این سیستم به صورت غیرارادی بدن را تقویت می‌کند.

خدادوست اضافه می‌کند: اگر کسی خواب خوبی نداشته باشد چه خواب زیاد و چه خواب کم، در هر دو صورت برای فعالیت‌های بدن مضر است.

اگر خواب کم باشد، خشکی بدن را افزایش می‌دهد

وی می‌گوید: اگر خواب کم باشد، خشکی بدن را افزایش می‌دهد همچنین خشکی مغز افزوده خواهد شد و فرد در گیرایی و حافظه دچار مشکل می‌شود؛ بر اساس همین قاعده حکمای طب سنتی توصیه کرده‌اند که در طول روز افراد نخوابند.

دستیار تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح می‌کند: قاعده‌ای وجود دارد که بر اساس آن گفته می‌شود در اتاق خواب، چراغی روشن نباشد و هنگام خواب اتاق کاملاً تاریک باشد، روح و حرارت به هنگام خواب به سمت داخل بدن پیش می‌رود و طبق قاعده‌ای که هر جنسی هم‌جنس خود را به سمت خود جذب می‌کند، اگر در هنگام خواب چراغی روشن باشد، این روشنی موجب می‌شود که حرارت داخلی بدن فرد به سمت بیرون گرایش پیدا کند و فرد دچار تعارض می‌شود؛ بعضی از افراد با چراغ روشن به خواب نمی‌روند که این امر نشان دهنده همین اصل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha