سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 41762
سلامت نیوز: پژوهشگران علوم پزشکی  دانشگاه کارولینای شمالی که روی شیوه ای تازه برای جلوگیری از باروری کار می کنند، می گویند که به کمک امواج صوتی توانسته اند از تعداد اسپرمها بکاهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی  ،  این آزمایش فعلا روی موش صورت گرفته ولی ممکن است بتوان برای انسان هم به خدمت گرفت، البته اگر مردان حاضر شوند به این روند تن دهند.

محققان دانشگاه کارولینای شمالی گونه ای از امواج فراصوت یا اولتراساوند را به بیضه موشها تابانیده اند. این امواج معمولا برای درمان آسیب دیدگی های ورزشی بکار می رود.

آنها با افزایش فرکانس این امواج توانستند سلولهای سازنده اسپرم را هدف قرار دهند و تولیدشان را به تقریبا صفر برسانند.

این امواج صوتی در دو جلسه، هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه، تابانیده شده و تعداد اسپرم موشها را به حدود ۱۰ میلیون اسپرم در هر میلی لیتر کاهش داده است. این رقم بسیار پایین تر از سطحی است که مردان از نظر بالینی نابارور می شوند.

دکتر جیمز سوروتا که این آزمایش را انجام داده، می گوید که می توان از این شیوه برای جلوگیری از بارداری بهره گرفت.

او می گوید: “دستگاه های اولتراساوندی که ما استفاده می کنیم، در مقایسه با تجهیزات پزشکی کاملا ارزان است.می توانید نمونه آن را از وب سایت آمازون حدودا ۱۵۰۰ دلار بخرید. پس اگر آن را در یک درمانگاه بگذارید، شیوه ارزانی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته بدست می آورید.”

مشخص نیست این شیوه پزشکی تا چه مدت تاثیرگذار باقی می ماند. دکتر آلن پیسی، از دانشگاه شفیلد بریتانیا، می گوید که با یافته های این تحقیق باید محتطانه برخورد کرد، چرا که نتایج بدست آمده در موشها همیشه در مورد انسانها همخوانی ندارد.

مساله دیگر این است که آیا مردان حاضرند بیضه خود را در معرض این امواج صوتی قرار دهند.

به گفته دکتر پیسی، این روند کاهش تعداد اسپرم ممکن است قابل بازگشت به حالت اولیه باشد، ولی باید روی تاثیر درازمدت این امواج فراصوت روی اسپرم بیشتر تحقیق کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha