سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 41769
سلامت نیوز: دست شکسته معمولا باید توسط یک گچ آرام نگه داشته شود. اخیرا محققین کشف کرده‌اند که در گچ بودن یک دست می‌تواند حتی تاثیری بر نواحی مغزی بگذارد. این تاثیر می‌تواند در درمان سکته نیز نقشی موثر ایفا کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت پزشکان بدون مرز،  زمانی که دست راست یک فرد راست دست می‌شکند و گچ گرفته می‌شود، زندگی روزمره برای آن فرد دشوار می‌گردد، زیرا کارکردن با دست چپ برای یک فرد راست دست بسیار دشوار است.

اخیرا دانشمندان دانشگاه زوریخ سوئیس در تحقیقی جدید به این نتیجه رسیده‌اند که ساختار و حجم برخی از نواحی مغز به دلیل گچ گرفتن دست و بی‌حرکت بودن آن، پس از گذشت ۱۶ روز تغییر می‌یابند.

ناحیه‌ی چپ مغز مسئول هدایت حرکت دست راست و بالعکس

با گچ گرفتن دست راست یک فرد، ضخامت نواحی چپ مغز که مسئول کنترل دست راست هستند، کاهش می‌یابد. نتیجه‌ی این پژوهش را محققان در نشریه‌ی علمی “Neurology”  منتشر کرده‌اند. برخلاف آن، مواد مغزی‌ای که در نواحی راست مغز وجود دارند و مسئول هدایت دست چپ انسان هستند، در این حال رشد می‌کنند.

برای انجام این تحقیق محققان وضعیت ۱۰ فرد راست دست را که دست راستشان شکسته بود، مورد بررسی قرار دادند. این افراد به دلیل داشتن گچ، قادر به حرکت دست راست خود نبودند و باید کارهای روزمره‌ی خود همچون غذاخوردن، مسواک کردن و نوشتن را با دست چپ خود انجام می‌دادند. مغز این افراد به مدت دوبار توسط روش توموگرافی مغناطیسی اسکن شد؛ یک بار ۴۸ ساعت و دیگر بار ۱۶ روز پس از شکستگی دستشان. محققان پس از این اسکن، ضخامت قشرهای مغزی وهمچنان میزان حرکت دست چپ را اندازه گرفتند.

جالب اینجاست که طی ۱۶ روز پس از شکستگی، حرکت دست چپ این افراد بهبود یافت. بهبود یافتن حرکت دست چپ با تغییرات آناتومیک ارتباط دارد: هر اندازه توانایی‌های حرکتی دست چپ افزایش یابد، به همان میزان مواد مغزی در قسمت راست نواحی مغز رشد می‌کنند.

بهره‌برداری از نتایج تحقیق برای درمان سکته


دانشمندان معتقدند که از نتایج این تحقیق می‌توان برای درمان سکته استفاده کرد. برای مثال می‌توان دستی را که صدمه ندیده است با گچ آرام نگه داشت تا بدین‌وسیله قسمتی از مغز که مسئول حرکت دست صدمه دیده است، فعال شود. اگر دست صدمه دیده دست راست باشد، فعالیت ناحیه‌ی چپ مغز کاهش می‌یابد و پزشکان می‌توانند با آرام نگه داشتن و گچ گرفتن دست چپ فعالیت ناحیه‌ی راست مغز را کاهش و بدین‌وسیله فعالیت ناحیه‌ی چپ را که مسئول حرکت دست راست است، افزایش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha