با وجود ممنوعیت فروش داروی دیکلوفناک به دلیل عوارض بالا، این دارو هنوز در داروخانه‌ها به راحتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

سلامت نیوز : با وجود ممنوعیت فروش داروی دیکلوفناک به دلیل عوارض بالا، این دارو هنوز در داروخانه‌ها به راحتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

هر وقت به داروخانه به دلایل مختلف مراجعه می‌کنیم حتی اگر نسخه‌ای در دست نداشته باشیم به راحتی دارو در اختیارمان قرار می‌دهند بدون اینکه خود بدانیم که آیا این دارو برای بدن ما مفید است یا خیر؟

البته مشکل تنها به عرضه کنندگان دارو مربوط نمی‌شود بلکه ۵۰ درصد مشکلات مصرف دارو در کشور به مردم بازمی گردد که بدون تجویز، هر نوع دارو به ویژه مسکن‌ها را مصرف می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینانیوز، امروزه اکثر مردم به دلایل مختلف از قبیل سردرد، دردهای عضلانی و هزاران دلیل دیگر از داروهای مسکن مثل دیکلوفناک استفاده می‌کنند اما این دلیل نمی‌شود که دارو‌ها به راحتی در اختیار همه افراد قرار گیرد.

پس از شنیدن خبر ممنوع شدن داروی دیکلوفناک، حداقل برای اطلاعات شخصی خود به داروخانه‌ای مراجعه کردم و از مسئول فروش دارو ، یک بسته قرص دیکلوفناک درخواست کردم و وی بدون هیچگونه مشکل و منع قانونی آن را در اختیار بنده قرار داد.

از او پرسیدم فروش این دارو در داروخانه‌ها ممنوع شده پس چرا به راحتی بدون نسخه و حتی پرسشی این قرص را در اختیار خریدار قرار می‌دهید، خانم فروشنده گفت: در روز تعداد زیادی از افراد به داروخانه مراجعه می‌کنند و انواع قرص‌های مسکن را دریافت می‌کنند که اگر این کار را انجام ندهم با من دعوا می‌کنند و من هم حوصله بحث کردن با مردم را ندارم چرا که در اکثر مواقع در صورت ندادن قرص با ما دعوا می‌کنند واگر همیشه شاهد اینگونه رفتار‌ها باشیم توانایی کار کردن را نخواهیم داشت.

با مراجعه به چندین داروخانه دیگر متوجه شدم که اکثر داروخانه‌ها این دارو را بدون نسخه در اختیار همه مردم قرار می‌دهند.

سوال اصلی اینجاست که چرا با وجود ممنوعیت‌ در فروش، این دارو در تمام داروخانه‌ها به راحتی توزیع می‌شود، آیا تصویب قانون فقط در حد حرف باقی می ماند و چرا فروشندگان داروخانه از مراجعه کنندگان هراس دارند و به راحتی این قرص را در اختیار مردم قرار می‌دهند و چرا در کشور ما مصرف مسکن تا به این حد بالاست؟

دکتر مهدی کریمی، روانپزشک در این زمینه گفت: «اکثر افراد قرص دیکلوفناک و سایر قرص‌های مسکن را برای از بین بردن درد‌ها استفاده می‌کنند.»
وی ادامه داد: «متاسفانه یکی از شایع‌ترین دارو‌ها مسکن‌ها هستند. در جوامعی مثل کشور ما، بسیاری از افسردگی‌ها و عصبی شدن افراد خود را به صورت درد در تمام قسمت‌های بدن نشان می‌دهد و حتی ممکن است فرد خود را عصبی و افسرده تلقی نکند ولی به طور مداوم از این قرص‌ها استفاده کند بنابراین باید علت و ریشه اصلی استفاده از قرص‌های مسکن را جستجو کرد.»

دکتر کریمی گفت: «مشکلات کبدی، کلیوی، گوارشی و سایر مشکلات از عوارض اصلی مصرف قرص‌های مسکن است.»

در واقع باید دلیل مصرف را فهمید، چرا که قوانین و مقررات با شرایط نظارت فعلی مشکل کسی را برطرف نمی‌کند بلکه باید با فرهنگ سازی درست مردم را به سمت استفاده صحیح از دارو‌ها هدایت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha