سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶
سلامت نیوز : سوپروایزر آموزشی مرکز سوانح و سوختگی شهیدمطهری گفت: سوختگی های ناشی از آب داغ  (Scald Burns) شایع بوده وموجب از بین رفتن سطحی پوست می شود اما آسیب و سوختگی روغن داغ و بخار آب شدیدتر از آب داغ است.

  به گزارش سلامت نیوز پرویز نمازی در گفت وگو با  نظام پرستاری اظهار کرد: آسیب ناشی از مایعات داغ نظیر چای داغ، قهوه، آب حمام، شیرداغ، روغن داغ، ... شایع است آب جوش كتری (60 درجه) در عرض چند ثانیه سبب از بین رفتن تمام ضخامت پوست ( Full thickness skin) می شود. بخار آب آسیب بیشتری را سبب می شود چون گرمای نهفته بخار آزاد می شود. روغن داغ نیز دمای بیشتری دارد و آسیب های ناشی از آن عمیق تر است.

وی ادامه داد: سوختگی ها و ضایعات مربوط به آن، یكی از علل عمده مرگ و میر در زندگی بشر است. .سوختگی نیاز به درمان طولانی دارد و مراقبت های اولیه در مرحله حاد سوختگی تنها قسمت كوچكی از مراحل درمانی است.

نمازی گفت: تیم درمان شامل جراح سوختگی ، پرسنل پرستاری، تیم توانبخشی، متخصص تغذیه، روانپزشك، متخصص عفونی، متخصص داخلی و... است كه حذف هركدام به كاهش نتایج درمانی منجر می شود.

سوپروایزر آموزشی مرکز سوانح و سوختگی شهیدمطهری افزود: سوختگی ناشی از شعله Flame Burn نوع دیگری از انواع سوختگی هاست که علت آن آتش گرفتن لباس ناشی از بخاری های گازی، نفتی،برقی،منقل، انفجار بنزین، افتادن سیگار روی لباس، شعله برق و... است و سوختگی ناشی از شعله غالباً و همواره شدید است.

نمازی گفت: سوختگی شیمیایی (Chemical Burn) هم ناشی از سفید كننده ها، شوینده های خانگی، اسید و باز صنعتی، آهك، سیمان، داروهای سیتو توكسیك اگر زیر پوست نشت كنند و... است و شدت این سوختگی به نوع ماده شیمیایی، غلظت و زمان تماس بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha