سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 41784
سلامت نیوز : عمده مشکلات صنعت داروسازی در کشور شیوه قیمت گذاری دارو است که تا زمانی که این مشکل وجود دارد این صنعت دچار مشکل است.

به گزارش سلامت نیوز دکتر مجید ضرقامیان، رئیس برنامه ریزی و سرپرست بازرگانی سیستم های شرکت دارویی و بهداشتی لقمان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: یکی از مهمترین مباحث در حوزه بازاریابی قیمت گذاری محصولات است که با نزدیک شدن کیفیت کالای شرکت های تولیدکننده و تشدید رقابت بین آنها قیمت به یکی از مهمترین عوامل مؤثر تبدیل شده است.

وی گفت: بی توجهی کافی به صنعت دارو همچنین ارزش افزوده نهفته در آن به همراه آثار منفی شیوه قیمت گذاری و سیاست های راهبردی کشور ژاپن در این حوزه باعث شده که صنعت داروسازی در کشورمان پس از 30 سال از پیروزی انقلاب از توسعه کافی برخوردار نباشد. 

ضرقامیان با تأکید بر این که عمده مشکلات صنعت داروسازی در کشور ریشه در شیوه قیمت گذاری دارو دارد عنوان کرد: درآمد بالای شرکت های داروسازی دنیا زمینه ای را برای آنها فراهم کرده است تا بخش زیادی از درآمد خود را صرف هزینه های تحقیق و توسعه کنند، بررسی ها نشان می دهد که هزینه های تحقیق و توسعه شرکت های داروسازی در اروپا ، ژاپن و آمریکا در بین سال های 2000-2005 بیش از 42 درصد رشد داشته و به رقم 5/67 میلیارد دلار در سال 2005 رسیده است.

وی تصریح کرد: در برخی كشورها سهم تحقیق و توسعه و مدیریت برند دارو جزو لاینفک قیمت دارو بوده و همواره در قیمت آن لحاظ می شود ولی در ایران نه تنها این سهم نادیده گرفته می شود بلکه شیوه قیمت گذاری موجود دارو، روز به روز از حاشیه سود شرکت های داروسازی کاسته و آنها را از انجام تحقیقات جدی و به روز باز می دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha