چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 41796
سلامت نیوز: وزن كودك شما حدود 260 گرم و اندازه او حدود 15 سانتیمتر (تقریبا اندازه یك كدوسبز كوچك) می باشد. دستها و پاهای او در موقعیت صحیح نسبت به یكدیگر و همچنین نسبت به كل بدن او قرار دارند. كلیه های او به تولید ادرار ادامه می دهند و موهای او در حال جوانه زدن است.

 این دوره برای رشد اندامهای حسی او بسیار حساس است؛ مغز او قسمتهای ویژه ای برای بویایی، چشایی، شنوایی، بینایی و لامسه ایجاد می كند. اگر فرزند شما دختر باشد هم اكنون حدود 6 میلیون تخمك در تخمدانهای او موجود است. تعداد تخمكها به تدریج كم می شود تا اینكه در زمان تولد به كمتر از 2 میلیون می رسد.

شما چگونه تغییر می کنید؟
تنها یك هفته دیگر به رسیدن به نیمه دوران حاملگی باقی مانده است. شما ممكن است در ناحیه پایین شكم خود احساس درد داشته باشید كه این درد ممكن است تا كشاله ران نیز امتداد یابد؛ یا ممكن است یك درد ناگهانی و شدید (مثل تیر كشیدن) خصوصا در پایان یك روز كاری یا هنگامی كه تغییر وضعیت می دهید، در یك یا دو طرف شكم احساس كنید.

این درد به درد لیگامان گرد موسوم است و به خاطر كشیده شدن ماهیچه ها و رباطهایی كه از رحم در حال رشد شما حمایت می كنند، ایجاد می شود. این درد خطرناك نیست اما اگر در حالت استراحت هم ادامه پیدا كند یا شدید و پایدار شود، بهتر است با پزشك خود تماس بگیرید.

همچنین ممكن است اخیرا تغییراتی در پوست خود مشاهده كرده باشید. آیا كف دستهای شما قرمز شده اند؟ لازم نیست نگران چیزی باشید؛

این اتفاق در اثر افزایش میزان هورمون استروژن است. همچنین مشاهده لكه های تیره رنگ در بعضی قسمتهای پوست در دوران حاملگی معمول است. هنگامی كه این لكه ها بر روی لب بالایی، گونه ها و پیشانی ظاهر شوند به آن كلوآسما یا نقاب حاملگی می گویند.

شما ممكن است این لكه ها را روی بازوها یا دیگر اندامهایی كه در معرض نور خورشید هستند نیز مشاهده كنید. نوك پستانها، كك و مك ها، اثر قدیمی زخمها، زیر بغل یا قسمت داخلی بازوها، قسمت داخلی رانها و فرج نیز ممكن است در دوران حاملگی تیره رنگ شوند. مسیر تیره رنگی كه از ناف شما به سمت پائین و تا استخوان شرمگاهی امتداد پیدا می كند لینه آ نیگرا یا خط سیاه نامیده می شود. این لكها و تیرگیها به دلیل افزایش موقت ملانین (ماده ای كه رنگ مو پوست و چشمان را ایجاد می كند) است و در اكثر خانمها پس از زایمان به سرعت از بین می رود.

بهتر است خود را در برابر نور خورشید قرار ندهید زیرا موجب تشدید تغییرات رنگدانه های پوست می شود. هنگامی كه می خواهید از منزل خارج شوید لباس كامل بپوشید، از كلاه لبه دار یا نقاب دار استفاده كنی، عینك آفتابی به چشم بزنید و حتما از محلولها یا كرمهای ضدآفتاب استفاده كنید.

نهایتا اگر دچار تیرگی شدید پوست در قسمتهای در معرض دید شوید یا از نقاب حاملگی خود خجالت بكشید، كمی آرایش می تواند آنها را بپوشاند. لطفا خودسرانه از كرمهای لك بر استفاده نكنید، بعضی از آنها حاوی موادی هستند كه مصرف آن در دوران بارداری ممنوع است، بعدا وقت كافی برای بهسازی پوست خود خواهید داشت.

فعالیت های این هفته
اگر قرار است به شغل خود بازگردید، جستجوی خود را برای پیدا كردن مهدكودك یا فرد مناسب برای نگهداری از كودك آغاز كنید؛ شاید به نظر شما كمی زود باشد اما معمولا افراد زیادی در لیست انتظار مهد كودكهای خوب قرار دارند. همچنین حالا در مقایسه با زمانی كه یك نوزاد به همراه خود دارید راحت تر است كه از این مهد كودك به آن یكی بروید.

 ممكن است گزینه های زیادی برای نگهداری و مراقبت از فرزند خود داشته باشید پس نكات مثبت و منفی همه آنها را اعم از مهد كودكهای روزانه، پرستارهای بچه، پرستارهای خانگی، و همچنین مراقبت از كودك توسط خویشاوندان را مورد بررسی قرار دهید. از حالا می توانید در این مورد نیز با همسر خود صحبت كنید و نقطه نظرات وی را جویا شوید.
منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha