سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 41802

حتی اگر رژیم غذایی سالم اتخاذ کنید، احتمال دارد اشتباهات ورزشی باعث پیری زود رس پوست شما شود.

سلامت نیوز: مصرف زیاد شیرینی علاوه بر افزایش وزن باعث پیر شدن پوست صورت می شود. سلامت پوست رابطه مستقیمی با تغذیه دارد. مصرف میوه ها و سبزیجات مانند کاهو و توت فرنگی تولید سلول ها را افزایش می دهد و با افزایش تولید کلاژن پوست نرم و سفت می شود. در مقابل مصرف مواد غذایی با ارزش تغذیه ای پایین مانند دونات به کلاژن والاستین که پوست را محکم و جوان نگه می دارد، آسیب می رساند.

به نوشته «Prevention» حتی اگر رژیم غذایی سالم اتخاذ کنید، احتمال دارد اشتباهات ورزشی باعث پیری زود رس پوست شما شود. به عنوان مثال اگر تنها به ورزش های مربوط به قلب بپردازید و ورزش های استقامتی را کنار بگذارید، این امر باعث پیری پوست شما می شود.

با خواندن این مطلب به اشتباهات تغذیه ای و ورزشی که باعث پیری زود رس پوست می شود و راه حل آن اشاره می کنیم.

افراط در مصرف شیرینی؛مصرف بالای شکر باعث می شود کلاژن که وظیفه نرم و مقاوم نگه داشتن پوست را بر عهده دارد، آسیب ببیند. سعی کنید از ماده غذایی کربوهیدرات با گلایسمی پایین مانند غلات سبوس دار که به طور طبیعی کم شکر است، استفاده کنید.

انجام ورزش همراه با استرس؛انجام ورزش های آرام و همراه با تمرکز مانند یوگا، جریان خون به عضله را افزایش می دهد. اما انجام ورزش هایی همراه با استرس فراوان، باعث افزایش تولید هورمون کورتیزول می شود که به تشدید بیماری های پوستی می انجامد.

اگر قهوه را به چای ترجیح می دهید؛ نتایج بررسی ها نشان می دهد، چای سیاه و سبز حاوی ترکیبی مانند تیافلاوانوئیدز و «EGCG» است که از بروز سرطان پوست پیشگیری می کند و مانع شکسته شدن کلاژن می شود.

از ورزش های با وزنه طفره می روید؛ورزش مقاومتی منظم باعث تقویت عضله می شود که به سفت شدن پوست کمک می کند. از این رو انجام ورزش با وزنه توصیه می شود.

به بدن استراحت نمی دهید؛برنامه ورزشی که بیش از حد شدید باشد باعث خستگی و بدخوابی یا بی خوابی می شود. از این رو پف و تیرگی زیرچشم ایجاد می شود. علایم دیگر ورزش کردن بیش از حد، درد عضله است که ممکن است برای چند روز ادامه داشته باشد. کاهش وزن غیرارادی، افزایش ضربان قلب هنگام استراحت، کاهش اشتها و ایجاد اختلال در سیکل ماهانه نیز از عوارض ورزش های شدید و بدون برنامه ریزی است.بنابراین هم استراحت و هم ورزش کردن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. رعایت نکردن اعتدال باعث اختلال در واکنش های طبیعی بدن می شود.

چربی، کربوهیدرات یا کالری را از رژیم غذایی حذف می کنید؛ نداشتن تعادل در برنامه غذایی به پوست، مو و ناخن آسیب می رساند. دریافت کم کالری بدن را از مواد مغذی که باعث تکثیر سلول های سالم می شود، محروم می کند. همه اعضای بدن نیاز به مواد مغذی دارند، پوست نیز به اسید چرب لازم برای آب رسانی نیاز دارد که خود به تنهایی قادر به تولید آن نیست. رژیم غذایی کم چرب باعث خشکی پوست، از دست دادن مو و شکنندگی ناخن می شود.

ماده مغذی کلیدی دیگری که باعث جوانی پوست می شود، ویتامین CA و E است. کمبود ویتامین A باعث بروز آکنه، خشکی مو و پوست و شکستگی ناخن ها می شود.با مصرف ۵ عدد هویج کوچک به طور روزانه، ویتامین A بدن خود را تأمین کنید. کمبود ویتامینC روی تولید کلاژن (کلاژن رباط، استخوان، رگ های خون و پوست را به هم متصل نگه می دارد) موثر است و کمبود آن در روند بهبود زخم اختلال ایجاد می کند و فرد را بیشتر به کبودی پوست مستعد می کند. ماده غذایی غنی از ویتامین C مانند مرکبات، فلفل دلمه ای و سبزی های برگ سبز را به رژیم غذایی اضافه کنید. کمبود ویتامین E باعث کبودی و بروز ناراحتی های پوستی مانند اگزما می شود. بادام، فندق، اسفناج و غلات غنی شده را به رژیم خود اضافه کنید.

 مواد غذایی قلیایی را مصرف نمی کنید؛مصرف ماده غذایی قلیایی مانند جعفری، بادام، گلابی، لیمو، سیب و کلم پیچ به طور چشمگیری بر سلامت پوست و مو تأثیر می گذارد.بالا بودن اسید بدن که بر اثر متعادل نبودن رژیم غذایی روی می دهد،باعث دفع مواد معدنی قلیایی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم که به استحکام دندان، استخوان و مو کمک می کند، می شود.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha