سلامت نیوز : رییس انجمن جراحی زانو، آرتروسكوپی و آسیب‌های ورزشی با بیان این كه هوای تهران آلوده است و عاقلانه نیست فردی در فضای آزاد به انجام فعالیت‌های ورزشی مبادرت ورزد، گفت: ورزش در هوای آزاد صد برابر مواد سمی را بیشتر وارد ریه می‌كند. وجود دستگاه‌های بدنسازی در مراكز توانبخشی، باشگاه‌ها و حتی منازل لازم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،دكتر محمد رازی در نشست خبری دومین كنگره دوسالانه بین‌المللی جراحی زانو، آرتروسكوپی و آسیب‌های ورزشی با بیان این ‌كه آمار دقیقی در خصوص میزان آسیب‌های ورزشی وجود ندارد، عنوان كرد: مطابق آمار بین‌المللی، فوتبال پرآسیب‌ترین ورزش بوده و «زانو» عضوی است كه بیشترین آسیب را در این راستا متحمل می‌شود. به همین دلیل است كه عده‌ای می‌گویند فوتبال ورزش نیست، بیماری زانو است.

این متخصص ارتوپدی با بیان این ‌كه آسیب‌های ورزشی در رشته‌های تماسی چون جودو یا رشته‌های رزمی چون كاراته بالاست، عنوان كرد: علی‌رغم این ‌كه پیچ‌خوردگی مچ پا بیماری ساده‌ای انگاشته می‌شود اما شیوع بالایی دارد و آسیب در 20 تا 24 درصد موارد، مزمن می‌شود.

رازی با اشاره به این‌ كه مردم عادی نسبت به آسیب‌های مفاصل خود حساس‌تر هستند، عنوان كرد: ورزشكاران حرفه‌ای به این دلیل كه موظف هستند تا پایان قرارداد در اختیار تیم خود باشند، بسیاری از آسیب‌ها را تحمل می‌كنند چرا كه درمان اغلب زودبازگشت نبوده و باعث می‌شود وی دوران طلایی بازی خود را از دست بدهد.

درباره سلول‌های بنیادی و كشت غضروف اغراق می‌شود

رییس انجمن جراحی زانو، آرتروسكوپی و آسیب‌های ورزشی با اشاره به این‌ كه در كشور ما در رابطه با سلول‌های بنیادی و كشت غضروف اغراق می‌شود، گفت: فاكتورهای رشد یا PRP در پلاكت‌های خون وجود دارند و برای التیام لازم هستند. اگر تعداد این پلاكت‌ها را زیاد و به محل ضایعه تزریق كنیم، التیام می‌یابد اما در كشور ما این تحقیقات به نحوی منعكس می‌شود كه شبیه به معجزه است و جنبه تجاری پیدا كرده است.

نایب رییس فدراسیون پزشكی ورزشی در خصوص دستگاه‌های ورزشی و بدنسازی چون «تردمیل» توضیح داد: وجود دستگاه‌های بدنسازی در مراكز توانبخشی، باشگاه‌ها و حتی منازل لازم است.

رازی با بیان اینكه از جمله مشكلاتی كه پزشكان با آن روبرو هستند توانبخشی پس از عمل است، عنوان كرد: اغلب پزشك عمل موفقیت‌آمیزی داشته و مراحل مربوط به فیزیوتراپی نیز برای بیمار به خوبی انجام می‌شود، اما كارشناسانی كه قادر باشند فرد آسیب‌دیده را به صحنه بازگردانند، اندك هستند و همین مساله احتمال بروز آسیب مجدد را در فرد بالا می‌برد.

وی تاكید كرد: اگر استفاده از دستگاه‌های بدنسازی طبق نظر كارشناس و متخصص امر صورت گیرد، مشكلی ایجاد نخواهد كرد.

رییس انجمن جراحی زانو، آرتروسكوپی و آسیب‌های ورزشی با بیان اینكه نشستن مداوم، كج شدن ستون فقرات و یا انجام یك حركت به صورت ممتد باعث بروز آسیب‌های مزمن، اختلالات قامتی و ناراحتی‌های گردن و شانه می‌شود، گفت: برخی مشاغل نیز باعث بروز آسیب‌های حاد مفاصل در فرد خواهند شد.

ورزشكاران دچار پوكی استخوان نمی‌شوند

رازی با تاكید بر اینكه معمولا ورزشكاران دچار پوكی استخوان نمی‌شوند، اظهار كرد: ممكن است به عنوان مثال زنانی كه می‌خواهند از طریق آیروبیك یا ژیمناستیك اقدام به حفظ تناسب اندام خود كرده و از وزن كم خود برای كارایی ورزشی بیشتر بهره جویند، دچار اختلال در عادات ماهانه، اختلالات تغذیه‌ای یا پوكی استخوان شوند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش كه چرا سازمان‌های بیمه‌گر عمل تعویض مفصل را در ردیف عمل‌های زیبایی قرار می‌دهند، گفت: سازمان‌های بیمه‌گر همیشه از واقعیات روز عقب هستند و به این دلیل كه حتی خصوصی‌ترین بیمه‌ها هم موظفند از تعرفه خاصی تبعیت كنند نمی‌توانند جوابگوی نیاز مردم باشند.

نایب رییس فدراسیون پزشكی ورزشی با بیان این‌ كه كشور ما جراحی تعویض مفصل به ویژه زانو را دیر شروع كرد، عنوان كرد: با وجود دیر همگانی شدن، عمل جراحی تعویض مفصل با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و تعداد افرادی كه این اعمال جراحی را انجام می‌دهند چند برابر شده است.

در ادامه این نشست خبری، دكتر سهیل مهدی‌پور، دبیر اجرایی این كنگره، ضمن بیان این‌ كه دومین كنگره بین‌المللی جراحی زانو، آرتروسكوپی و آسیب‌های ورزشی از دوم تا پنجم اسفند ماه در سالن همایش‌های جزیره كیش برگزار می‌شود، عنوان كرد: نزدیك به 30 سخنران خارجی از كشورهایی نظیر آمریكا، آلمان، ‌انگلیس، هلند، تركیه، فرانسه و ژاپن به این كنگره دعوت شدند.

به گفته وی، آخرین یافته‌ها در زمینه جراحی زانو، جراحی آرتروسكوپی كه تمامی مفاصل و آسیب‌های ورزشی مرتبط با ارتوپدی در این كنگره مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: همزمان با برگزاری كنگره كارگاه‌های آموزشی با موضوعاتی نظیر تعویض مفصل زانو،‌ مینیسك و آرتروسكوپی شانه پرداخته خواهد شد و از 35 مقاله ارسالی به دفتر دبیرخانه كنگره تعدادی از مقالات به صورت سخنرانی و تعدادی به صورت پوستر ارائه خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha