چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 41874
سلامت نیوز : در بخش های اول و دوم این مقاله، با شش باور نادرست و رایج در جامعه آشنا شدید؛ در بخش آخر از این مقاله، چهار مورد دیگر از این باورهای غلط را بشناسید.

باور نادرست هفتم: به خاطر هوای سرد و مرطوب سرما می خورید
تا به حال حتما مادرتان به شما گفته است که ژاکت خود را بپوشید وگرنه سرما خواهید خورد؟ آیا تا به حال بعد از شیرجه در آب سرد، سوزش روی پوست خود احساس کرده اید؟ شاید تا به حال فکر می کرده اید، که این موارد باعث سرماخوردگی می شوند، اما در واقع نمی توانید سرما بخورید مگر اینکه ویروس rhinovirus، از کسی به شما منتقل شود.

محققان می گویند آب و هوای سرد یا مرطوب باعث سرماخوردگی نمی شود، اما مثل اینکه کسی نمی خواهد این موضوع را بپذیرد. این طبیعی است که سرما خوردگی به وسیله یک ویروس ایجاد می شود. ویروس ها همه جا هستند و به سختی می توان از آنها اجتناب کرد. زمانیکه شما با کسی که سرماخورده است روبرو می شوید احتمال اینکه شما هم مریض شوید بسیار زیاد است. بنابراین مراقب تماس های نزدیک باشید و دست های خود را بشویید. نداشتن خواب کافی و یا خوب غذا نخوردن مقاومت بدن شما را در برابر ویروس ها کاهش خواهد داد. به یاد داشته باشید آنتی بیوتیک ها با سرما خوردگی های روزمره مبارزه نخواهند کرد آنها تنها در برابر باکتری ها از شما محافظت می کنند. برای اجتناب از سرما خوردن خوب استراحت کنید و خوب غذا بخورید. و بدانید که خوردن سوپ مرغ هیچ آسیبی به شما نمی رساند.

اما اگر این موضوع درست است پس چرا مردم در زمستان بیشتر سرما می خورند؟ دکترها جواب دقیقی برای این سوال ندارند، اما بر اساس گفته نیویورک تایمز چند نظریه در این مورد وجود دارد. از آنجا که سرما خوردگی از طریق فردی به فرد دیگر گسترش می یابد، شما باید در تماس با افراد دیگر باشید. مردم در زمستان بیشتر وقت خود را در منزل در کنار یکدیگر می گذرانند؛ همچنین فرزندان خانواده ها نیز در مدرسه و دانشگاه ممکن است ویروس را به همراه خود به خانه بیاورند. بنابراین شما اغلب خودتان را در اطراف مردم و بچه‌ها و در فضایی سرپوشیده می یابید. اگر یک نفر در خانه، محیط کار، مدرسه و یا جای دیگر سرما بخورد، شانس اینکه این ویروس گسترش یابد بسیار زیاد است. بنابراین شما باید هر زمان از سال از افرادی که بیماری مسری دارند فاصله بگیرید.


باور نادرست هشتم: گرما بیشتر از سر شما خارج می شود
گرما زیاد است و سر شما نیز گرم شده است اما بیرون رفتن در هوای سرد بدون اینکه چیزی به سر ببندید ایده خوبی برای کم کردن گرما نیست. در حالیکه این ایده که گرما از سر خارج می شود ممکن است درست باشد اما شما گرمای بیشتری را از سر خود نسبت به دیگر اعضا از دست نخواهید داد. بر اساس تحقیقات موسسه سلامت کودکان، پوشیدن کلاه فقط سر شما را گرم تر نگه می دارد.

این باور شاید از یک آزمایش نظامی قدیمی به وجود آمده باشد. دانشمندان افرادی را در لباس های قطب شمال اما بدون کلاه  قرار دادند ، سپس میزان از دست دادن گرمای بدنشان را در هوای بی نهایت سرد اندازه گرفتند. آنها بیشتر گرما را از سر خود از دست داده بودند زیرا تنها قسمتی بود که با هوای سرد در ارتباط بود. با این حال دانشمندان می گویند حتی اگر این آزمایش را با لباس شنا انجام می دادند این افراد نباید بیشتر از ده درصد از گرمای بدنشان را از سر خود از دست می دادند. تحقیقات اخیر هم تایید کرده است که بین از دست دادن گرما و سر هیچ رابطه ای وجود ندارد. هر قسمت از بدن که پوشیده نشده باشد می تواند باعث از دست رفتن گرما شود. بنابراین اگر هوای بیرون سرد است باید از خود محافظت کنید، پوشاندن یا نپوشاندن سر به خود شما بستگی دارد.


باور نادرست نهم: نیش مار را با مکیدن آن به بیرون می توانید درمان کنید
مکیدن محل نیش مار نه تنها درست نیست بلکه ایده بدی نیز هست، زیرا می تواند به ایجاد عفونت در محل زخم نیز منجر شود. به جای اینکار بهتر است کاری که صلیب سرخ آمریکا پیشنهاد می دهد را انجام دهید:


۱- محل زخم را با آب و صابون بشویید.
۲- محل زخم را بدون حرکت و پایین تر از قلب نگه دارید.
۳- کمک پزشکی بگیرید( به پزشک مراجعه کنید)
در برخی حالات استفاد از شریان بند جهت کاهش گسترش زهر پیشنهاد شده است. بنابراین این کارها را انجام دهید و از مکیدن جای نیش اجتناب کنید.

باور نادرست دهم: خطرناک است کسی را که در خواب راه می رود، بیدار کرد
در واقع بیدار نکردن کسی که در خواب راه می رود، خطرناک است. اما خیلی ها برای سال ها بر این باورند که نباید آنها را بیدار کرد. شاید بیشتر آنها برای بیدار کردن دوستان خود سیلی دریافت کرده اند و با صورت مبهوت آنها مواجه شده اند.

خواب گردها اغلب وقتیکه بیدار می شوند و خود را در تخت یا خانه خود نمی بینند مبهوت می شوند؛ چون که در این حالت تشخیص موقعیت و مکان سخت است، خواب گردها موقعی که بیدار شوند شما را نشناخته و این باعث ترس آنها می گردد. به همین خاطر می گویند اینکه بگذارید هرجا می خواهند بروند بهتر از این است که باعث ترس آن ها شویم. نیویورک تایمز در مصاحبه ای با پزشکان دانشگاه نیویورک می نویسد، بهترین کار برای یک خواب گرد این است که او را به طرف تختش راهنمایی کنیم. اگر مجبورید آنها را بیدار کنید؛ اما بهتر است فقط کمک کنید و آنها را به جایی که از آنجا آمده اند برگردانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha