چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۹
کد خبر: 41880
سلامت نیوز:اكنون طول بدن كودك شما بیشتر از 29.2 سانتی متر و وزن او بیش از 450 گرم است. پوست او قرمز و چروك خورده است. رگهای خونی در ریه او در حال رشد هستند تا او را برای تنفس آماده كنند. او عمل بلعیدن را انجام می دهد اما در اغلب كودكان اولین خروج مدفوع پس از تولد صورت می گیرد.

صداهای بلند (از قبیل صدای پارس سگ یا جاروبرقی) در داخل رحم شنیده می شوند اما كودك شما را آزرده نمی كنند و حتی موجب آشنایی او با این صداها نیز می شوند به نحوی كه او پس از زایمان از این صداها نخواهد ترسید. در عین حال مراقب صداهای خیلی بلند كه حتی گوش شما را آزار می دهد باشید.

شما چگونه تغییر می کنید؟
اگر در سه ماهه اول دچار سردرد می شدید این سردردها احتمالا كمتر شده اند. در واقع برخی از خانمها در اوایل دوران حاملگی دچار سردرد می شوند كه علت آن می تواند تغییر میزان هورمونها در بدن، تغییرات سیستم گردش خون و یا گرفتگی سینوسها باشد.
شما ممكن است در دوران حاملگی ورمهای كوچكی را خصوصا در قسمت قوزك پا و پاها مشاهده كنید. این تورم به علت تغییر در تركیب شیمیایی خون (كه موجب ورود خون به بافتها می شود) و همچنین بزرگ شدن رحم (كه به سیاهرگهایی كه خون را از اندامهای تحتانی شما به سمت قلب می برند فشار وارد می كند و در نتیجه سرعت جریان خون در پاهای شما كاهش می یابد) رخ می دهد.

این ورمها در پایان روز و همچنین در فصل تابستان شدیدتر هستند. بدن شما پس از زایمان میزان مایع اضافی را دفع می كند و به همین دلیل در چند روز اول پس از زایمان ممكن است دفعات بیشتری به توالت نیاز داشته باشید یا بیشتر عرق كنید. در همین حال هرگاه می توانید دراز بكشید و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید، هنگام نشستن پاهای خود را به حالت كشیده قرار دهید، از نشستن بدون حركت به مدت طولانی خودداری كنید، یك تمرین ورزشی منظم داشته باشید تا سرعت جریان خون را در بدن خود افزایش دهید و جورابهای مخصوص حاملگی بپوشید. ممكن است وسوسه شوید كه مایعات كافی مصرف نكنید! اما شما باید مقادیر زیادی آب بنوشید و شاید جالب باشد اگر بدانید این كار به جلوگیری از تورم اعضای بدن شما كمك می كند. دقت كنید كه در صورت مشاهده ورمهای حاد یا ناگهانی در دستها یا صورت فورا با پزشك یا مامای خود تماس بگیرید زیرا این حالتها ممكن است نشانه یك وضعیت حاد و وخیم دوران بارداری به نام پره‌اكلامپسی یا مسمومیت حاملگی باشند.
فعالیت های این هفته
یك نامه برای كودك خود بنویسید: شما و نوزادتان از این یادگاری برای سالهای سال نگهداری خواهید كرد. به ندای قلبتان گوش دهید و الهام بگیرید. اگر برای آغاز نامه تان به كمك احتیاج دارید می توانید از این ایده ها كمك بگیرید:
- احساسات خود را برای كودكتان شرح دهید و بگویید از اینكه می دانید او در درون بدن شما رشد می كند چه احساسی دارید.
- روزی را تصور كنید كه وقت خود را با كودكتان سپری خواهید كرد. در آن روز چه می كنید؟
- امیدها، رویاها و آرزوهایتان را برای كودكتان بنویسید.
- مادر بودن برای شما چه معنایی دارد؟ تعریف شما از یك مادر خوب چیست؟
اگر با نوشتن راحت نیستید یا نامه نوشتن برایتان دلچسب نیست؛ صدایتان را ضبط كنید، نقاشی كنید یا از زمانهای مختلف حاملگی یادگاریهای جمع كرده و یك جا نگهداری كنید.
منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha