سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از ترس مسئولان کشور برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید داروهای بیولوژیک جدید، گفت: هم‌اکنون صنعت تولید دارو یکی از مهم‌ترین بازارهای جهان را خود اختصاص داده است، از این‌رو افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌تواند میزان در‌آمد غیرنفتی کشور را بالا ببرد.

عبدالعزیز جمشیدزهی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به روند خوب کشور در تولید و دستیابی به داروهای بیولوژیک جدید، افزود: عملکرد حوزه بهداشت و درمان کشور در تولید داروها خوب بوده است و در صورت برنامه‌ریزی مناسب در آینده شاهد پیشرفت‌های خوبی خواهیم بود.

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که هم‌اکنون یک سری محدودیت‌های قانونی در مسیر پیشرفت کشور در تولید داروهای جدید قرار دارد، گفت: این محدودیت‌های موجب دلسری محققان و دانشمندان در تولید این‌گونه محصولات می‌شود.

وی اجرای کامل قانون و استانداردها را تنها راه پیشرفت  حوزه بهداشت و درمان کشور در تولید داروهای بیولوژیک خواند و یادآور شد: تولیدکنندگان و محققان باید رفتار  و عملکرد خود را بر اساس استانداردهای جهانی منطبق کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از ترس مسئولان کشور برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید داروهای بیولوژیک جدید، گفت: متأسفانه عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حمایت از تولیدکنندگان محصولات دارویی معمولی بوده است، این در حالی است که برای پیشرفت در حوزه تولید دارو به حمایت‌های کلان از سوی دولت نیاز است.

این نماینده مجلس هشتم، ادامه داد: هم‌اکنون صنعت تولید دارو یکی از مهم‌ترین بازارهای جهان را خود اختصاص داده است، از این‌رو افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌تواند میزان در‌آمد غیرنفتی کشور را بالا ببرد.

جمشیدزهی با بیان این که وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی در چند سال اخیر اقدامات خوبی را برای پیشرفت صنایع داروسازی انجام داده است، افزود: متأسفانه به‌علت اختصاص ندادن اعتبارات لازم از سوی دولت، وزارت بهداشت و درمان هم در حد توان خود اقداماتی را انجام داده است.

هم‌اکنون ۹۶ درصد از داروهای مصرفی داخلی در کشور تولید و حدود چهار درصد از خارج وارد می‌شود، این در حالی است که ۹۶ درصد تولید داخل از نظر ارزشی ۶۵ درصد و چهار درصد وارداتی حدود ۳۵ درصد ارزش ریالی را شامل می‌شود که با فعالیت و توسعه واحدهای موفق دارویی می‌توان روند کاهش وابستگی را تسریع کرد.

میزان صادرات محصولات دارویی در سال ۸۹  حدود ۱۰ هزار و ۷۲۰ تن و به ارزش حدود ۱۱۸ میلیون دلاراست که این رقم در مقایسه با سال قبل از خود از لحاظ ارزشی حدود ۲۷ درصد رشد داشته است. این محصولات به ۳۶ کشور دنیا صادر شده که بیشترین آن  به ترتیب به کشورهای افغانستان ، عراق و تاجیکستان تعلق داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha