چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 41890
سلامت نیوز : مردم در برخورد با بیماری به چند دسته تقسیم می‌شوند، عده‌ای وقتی مریض می‌شوند خیلی دستپاچه شده و از دوستان و آشنایان سراغ پزشكی حاذق را می‌گیرند و سریع برای درمان مراجعه می‌كنند، اما در مقابل این افراد تعدادی نسبت به بیماری كاملا بی‌توجه هستند و تا زمانی كه درد آنان را از پای درنیاورده مقاومت می‌كنند و درواقع تنها زمانی كه وضعیت‌شان به مرحله اورژانسی رسید به مراكز درمانی مراجعه می‌كنند.

در كنار این افراد هستند كسانی كه اصلا اعتقادی به طب كلاسیك ندارند و برای درمان تنها به گیاهان دارویی متوسل می‌شوند. بنابراین اولین جایی كه این افراد به آن سر می‌زنند عطاری‌هاست. بیشتر این افراد پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هستند كه معتقدند داروهای شیمیایی اگر یك درد را درمان كنند هزار درد جدید ایجاد می‌كنند. اما چند سالی است شیوه‌های درمانی دیگری از جمله طب سوزنی مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. طب سوزنی، یكی از شاخه‌های طب مكمل است كه مهد آن كشور چین بوده است. در دهه‌های اخیر به علت تاثیرات درمانی شگفت‌انگیز طب سوزنی این علم مورد توجه بسیاری از كشورهای جهان به‌خصوص كشورهایی همچون آمریكا و آلمان قرار گرفته است، به طوری كه مراكز متعددی در این زمینه در حال فعالیت هستند و كتاب‌های زیادی نیز در این ارتباط تالیف شده است. در كشور ما اگرچه این طب نوپاست، ولی در حال توسعه و توجه خاص از سوی پزشكان است.به طوری كه در حال حاضر تعداد زیادی از پزشكان دارای مدرك طب سوزنی از مراكز معتبر دنیا هستند و در حال فعالیت در این زمینه‌اند.

قدمت طب سوزنی به هزاران سال قبل برمی‌گردد و گواه این ادعا آدم‌های یخی هستند كه در قطب شمال از دل یخ‌های قطبی بیرون كشیده شدند، چراكه روی بدن آنها علائم و آثار طب سوزنی با ابزارآلات آن زمان مشاهده شده است. طب سوزنی در گذشته به عنوان یك روش سنتی در درمان بیماری‌ها و در بسیاری از كشورهای آسیایی از جمله چین، ژاپن و كره كاربرد داشته است.

پزشكان قدیمی چین این روش را از طریق پیدا كردن نقاط خاصی روی بدن و به وسیله ابزارآلات تیزی كه ضخیم‌تر از سوزن‌های نازك فعلی بوده انجام می‌دادند و با مانورهای مخصوصی روی سوزن سعی می‌كردند عوامل پاتولوژیك بیماری‌زا را از بدنش خارج كنند. به این ترتیب رفته‌رفته با پیدا كردن نقاط بیشتر روی بدن این علم وسعت بیشتری پیدا كرد. امروزه طب سوزنی در بیشتر كشورهای آسیای شرقی به عنوان یك روش درمان اصلی كاربرد دارد، حتی در كشورهای اروپایی و آمریكایی طب سوزنی به منظور درمان بیماری‌ها زیر نظر متخصصان انجام می‌شود. از نظر طب مرسومی چین یا T.C.Mبیماری‌ها در بدن با 2 فاكتور پاتولوژیك خارجی و پاتولوژیك داخلی ظاهر می‌شوند.

هر دو فاكتور با آسیب رساندن به اعضای داخلی بدن می‌توانند موجب صدمه به اعضای و ارگان‌های مختلف شوند. فاكتور پاتولوژیك خارجی مانند باد سرد، رطوبت یا باد گرم كه جزو عوامل آب وهوایی هستند و عواملی مانند استفاده از غذاهای پرچرب، الكل و پرخوری نمونه‌هایی از عوامل پاتولوژیك خارجی به حساب می‌آیند و می‌توانند باعث بیماری و صدمه به ارگان‌ها شوند.

از فاكتورهای پاتولوژیك داخلی می‌توان به ترس ناگهانی، ناراحتی و اندوه، شادی بیش از حد، رفتارهای مالیخولیایی، اضطراب و هیجانات زیاد اشاره كرد. این عوامل می‌توانند سبب بیماری و آسیب به اعضای مختلف مثل كبد، قلب، كلیه، طحال، ریه، معده، روده كوچك یا بزرگ شوند. به كمك طب سوزنی می‌توان عامل بیماری چه به دلیل عوامل داخلی و چه به سبب فاكتورهای خارجی را درمان كرد و درمان از طریق نقاط مشخص برای هر بیماری و به كمك مانورهایی كه به سوزن داده می‌شود صورت می‌گیرد.
 
تنظیم جریان خون و انرژی با كمك طب سوزنی
طب سوزنی یك روش علمی و طبیعی برای متعادل و تنظیم كردن میزان جریان خون و انرژی در تمامی سیستم‌های بدن مانند سیستم مغز و اعصاب، گوارش، احشا و غدد متابولیك، سیستم عروقی، استخوانی و مفاصل است كه با برقراری تعادل در سیستم یین و یانگ موجب بهبودی و ارتقای سلامتی می‌شود.

مكانیسم عمل طب سوزنی براساس تحریك نقاطی است كه در قسمت‌های مختلف بدن وجود دارد. این نقاط از طریق كانال‌هایی كه به آنها مریدین گفته می‌شود با هم در ارتباط هستند. مریدین‌ها راه‌ها یا كانال‌هایی هستند كه جریان خون یا كوچك‌ترین ذرات انرژی كه در اصطلاح چینی به آن «چی» گفته می‌شود در آنها حركت می‌‌كنند و خود را به ارگان‌ها و اعضای داخلی می‌رسانند.

این مسیر از نقاط سطحی بدن شروع و به اعضای مختلف مثل قلب، ریه، كبد، طحال، كلیه، مثانه، كیسه صفرا، روده كوچك، روده بزرگ و ارگان‌های مختلفی مانند غدد و سیستم مغز و اعصاب وصل می‌شود و با تحریك این نقاط و در نتیجه تنظیم میزان جریان خون، عضو مربوطه را تنظیم می‌كند. به طور مثال وقتی نقاط خاصی را برای درمان كم‌كاری تیروئید به وسیله سوزن‌های مخصوص تحریك می‌كنیم میزان جریان خون و انرژی تیروئید تنظیم و در نتیجه عملكرد غده تیروئید تنظیم می‌شود.

طب سوزنی علمی است كه به وسیله آن ارگان‌های مختلف را نسبت به جریان خون و انرژی تنظیم می‌كند. دقیقا مثل ماشین كه اگر بنزین به میزان كافی به آن نرسد ریپ می‌زند و اگر بنزین زیاد به آن برسد خفه می‌كند، در حالی كه با یك انژكتور می‌توان میزان ورودی بنزین به ماشین را كنترل كرد. طب سوزنی دقیقا مثل همان انژكتور عمل می‌كند، یعنی باعث تنظیم جریان خون و انرژی در مریدین‌ها می‌شود.

یكی از ویژگی‌های خوب طب سوزنی این است كه به وسیله آن می‌توان همزمان چند بیماری را درمان كرد. البته این به شرطی امكان‌پذیر است كه نقاط مورد نظر با هم تداخل نداشته باشند و همچنین وضعیت بیمار این امكان را بدهد كه همزمان نقاط مختلفی از بدن را سوزن زد. به عنوان مثال بتوان بیمار را به پهلو خوابانید و همزمان روی شكم و پشت او تحریك نقاط انجام شود.

جلسات درمانی منظم شرط اساسی بهبودی
معاینات فیزیكی معمولا به صورت چینی و از طریق مشاهده رنگ‌ گونه، چشم و زبان صورت می‌گیرد. گرفتن نبض از نظر طب چینی اهمیت بسزایی دارد، چراكه می‌تواند سرشت بیماران را مشخص كند كه آیا بیمار در جهت سندرم گرمایی است یا سندرم سرمایی و از روی رنگ صورت، زبان و چشم به وجود بیماری در هریك از اعضا پی برد و سپس با پرسش‌ و گرفتن شرح حال بیمار و با توجه به مشاهدات فیزیكی نوع اختلال را در بیمار مشخص و نسبت به درمان وی اقدام كرد.

دوره‌های درمانی در طب سوزنی به 3 دوره تقسیم می‌شود، هر دوره شامل 10 جلسه است و بیمار می‌تواند این جلسات را هر روز یا حداقل 3 جلسه در هفته انجام دهد. چنانچه بهبودی پس از 10 جلسه اول نمایان شد لازم است 2 دوره بعدی را هم به طور منظم انجام دهد. پشتكار و نظم بیمار برای گرفتن نتیجه ایده‌آل اهمیت زیادی دارد، چراكه با زدن این سوزن‌ها بسیاری از موارد واسطه‌ای نظیر آندورفین‌ها، بتا آندورفین‌ها، آلكفالین‌ها، داینورفین، كاته كولامین‌ها و موارد واسطه‌ای زیاد دیگری در بدن در حال افزایش می‌باشد.

بنابراین اگر بیماران جلسات خود را منظم پیگیری كنند نتیجه مطلوب خواهند گرفت و داشتن پشتكار و نظم در جلسات درمانی به تسریع روند بهبودی كمك فراوانی می‌كند.
 
افزایش روند درمان با طب سوزنی
طب سوزنی در بسیاری از موارد می‌تواند به صورت یك روش درمان مكمل در كنار درمان طبی (كلاسیك) سرعت روند درمان را افزایش دهد. امروزه بسیاری از متخصصین متوجه اثرات شگفت‌انگیز طب سوزنی بخصوص در شاخه مغز و اعصاب شده‌اند. به طور مثال برخی از متخصصان مغز و اعصاب برای كاهش اضطراب و بی‌قراری بیمار از طب سوزنی استفاده می‌كنند. طب سوزنی در زمینه ترك اعتیاد نیز بسیار موثر است. از این طریق می‌توان میزان آندورفین (ماده شبیه مورفین) را در مغز افزایش داد، چرا كه این افراد به دلیل مصرف مورفین خارجی میزان آندورفین مغزشان بشدت پایین است. طب سوزنی با افزایش آندورفین در مغز بدون استفاده از داروهای شیمیایی این بیماران را درمان می‌كند.

خوشبختانه بتازگی روانپزشكان نیز از طب سوزنی برای درمان بیمارانی كه از مشكلات روحی و روانی رنج می‌برند استفاده زیادی می‌كنند. پزشكان با توجه به شرایط بیمار و نوع بیماری می‌توانند در كنار درمان سوزنی از داروهای شیمیایی هم استفاده كنند.

طب سوزنی یك روش علمی و طبیعی برای تنظیم میزان جریان خون و انرژی در تمامی سیستم‌های بدن است و موجب بهبودی و ارتقای سلامتی می‌شود

طب سوزنی علاوه بر بدن در ناحیه گوش نیز انجام می‌شود، زیرا نقاط فراوانی در گوش بیمار وجود دارد كه از نظر اعصاب، مرتبط با مریدین‌ها و ارگان‌های حیاتی بیماران است كه می‌توان به منظور جریان خون و انرژی از نقاط گوش استفاده كرد.

در ضمن همزمان با طب سوزنی در بعضی نقاط كه در اصطلاح Poinys ـ Shi ـ Ah نامیده می‌شود و نقاط حساس یا Tenderness point هستند، به منظور رسیدن به نتیجه بهتر و افزایش سرعت جریان خون از ماده‌ای به نام موكسا استفاده می‌‌شود.

موكسا بوسیون استفاده از یك ماده صد درصد گیاهی به نام موكسا و ولگارس است كه در كوهستان‌های چین رشد می‌كند و هرساله چینی‌ها با خشك كردن این گیاه و تبدیل آن به شكل‌های مختلف مخروطی، سیگاری یا سوكسای چسبناك توده‌ای، آن را به كشورهای دیگر صادر می‌كنند. از خصوصیات این گیاه این است كه حرارت را در خود نگه داشته و این حرارت را رفته‌رفته به انتهای سوزن در نقطه مربوطه و گاهی در مفصل دردناك مورد نظر انتقال می‌دهد و از طریق حرارت و عكس‌العمل مربوطه موجب رفع كمردرد ـ زانودرد ـ دردهای روماتیسمی و... شده یا به علت افزایش جریان خون در رفع بیماری‌ها كمك شایانی می‌كند. بعلاوه گاهی لازم است بعد از طب سوزنی در بعضی نقاط بدن از بادكش استفاده كنیم. این عمل نیز به افزایش جریان خون و جلوگیری از ركود خون كمك فراوانی می‌كند و درد و اسپاسم عضلات را كاهش می‌دهد.

همان‌طور كه قبلا هم اشاره كردیم طب سوزنی می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های خونی، اعصاب، زنان، گوارش، ستون فقرات و ارتوپدی را درمان كند. البته با توجه به نوع بیماری نقاط طب سوزنی متفاوت خواهد بود، بنابراین تبحر پزشك در طب سوزنی تعیین‌كننده میزان موفقیت در درمان است. یكی از كاربردهای طب سوزنی در درمان بیماری‌های زنان است، ازجمله در قاعدگی دردناك و همچنین در بیمارانی كه دچار اختلالات قاعدگی هستند. طب سوزنی با تنظیم هورمون LH ، FSH كه از هیپوفیز ترشح می‌شود بدون استفاده ازداروهای هورمونی این اختلال را درمان می‌كند. از طرفی طب سوزنی نتایج بسیار خوبی در درمان كیست تخمدان بدون استفاده از دارو داشته است.

از طرف دیگر یكی از مشكلاتی كه این روزها بسیاری از زوج‌های جوان با آن روبه‌رو هستند مساله ناباروری است و متاسفانه آمار آن روز به روز در حال افزایش است.

خوشبختانه طب سوزنی در بعضی از موارد ناباروری می‌تواند موثر باشد، از جمله این موارد می‌توان به ناباروری به علت كاهش تعداد و فعالیت اسپرم در مردان اشاره كرد. طبق نتایج به دست آمده مشخص شده است طب سوزنی می‌تواند میزان اسپرم و فعالیت آنها را افزایش دهد، همچنین اگر نازایی به دلیل اختلالات هورمونی در زنان باشد با تنظیم هورمون‌ها از طریق طب سوزنی می‌توان ناباروری را در خانم درمان كرد.

طبق تحقیقات ثابت شده طب سوزنی برای افزایش قد بچه‌هایی كه در سن رشد هستند نیز موثر است. در چند سال اخیر معدل رشد به وسیله طب سوزنی در چین افزایش یافته است. این كار بدون استفاده از هورمون رشد و تنها با تحریك نقاطی از بدن كه به هیپوفیز و غده فوق‌كلیه مربوط است صورت می‌گیرد، چرا كه هورمون رشد از هیپوفیز ترشح می‌شود. میزان تاثیر طب سوزنی در افزایش قد بستگی به شرایط بدنی هر فرد دارد و نباید انتظار داشت در همه به یك میزان جواب دهد. افرادی بهترین نتیجه را از این عمل می‌گیرند كه در هر 10 جلسه طب سوزنی 5‌/‌0 تا 1 سانتی‌متر افزایش قد داشته باشند.
 
بتازگی طب سوزنی در شاخه پوست و مو و زیبایی نیز مورد توجه قرار گرفته است. با كمك طب سوزنی می‌توان چین و چروك پوست را برطرف كرد. به این منظور با سوزن‌های مخصوصی نسج‌‌ الاستیك كلاژن شكسته‌شده را تقویت می‌كنند و این كار با تحریك نقاط خاصی به وسیله سوزن و همچنین با تحریكات الكتریكی در بعضی نقاط دیگر صورت می‌گیرد و در نتیجه چین و چروك از بین می‌رود. همان‌طور كه می‌دانید كاهش و شكسته شدن نسج ‌الاستیك كلاژن مسوول به وجود آمدن چروك در پوست است. از دیگر فواید طب سوزنی افزایش شادابی و طراوت پوست در اثر افزایش جریان خون است. از طرف دیگر طب سوزنی در جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد موهای ریخته شده نیز موثر است، به شرطی كه سلول‌های مو هنوز از بین نرفته باشند و این كار با تحریك الكتریكی نقاطی از سر و در نتیجه افزایش جریان خون در آنها و تكثیر و رشد سلول‌های زنده مو صورت می‌گیرد.

طب سوزنی فقط مختص افراد بیمار نیست، بلكه می‌توان برای پیشگیری از بیماری‌ها نیز از آن بهره برد. در بسیاری از كشورها از جمله در چین با استفاده از طب سوزنی نقاط سلامتی بدن را تحریك كرده و به این وسیله میزان جریان خون و انرژی به بافت‌های مختلف مانند كبد، كلیه و... تنظیم شده و همین باعث افزایش سطح سلامت در آنان می‌شود.


منبع : بیتوته

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha