سلامت نیوز : رئیس اداره خدمات بهداشت محیط کار و مشاغل خاص وزارت بهداشت و درمان و محقق طب سنتی در گفتگویی با خبرنگار سینانیوز درباره موادی که برای ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات در بین مردم متداول است نکاتی را متذکر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا نیوز ، دکتر رضا عزتیان در مورد خاصیت ضد عفونی کننده نمک و اینکه آیا این ماده می‌تواند جایگزین مناسبی برای از بین بردن میکروب‍های میوه و سبزیجات باشد، گفت: «مشخص نیست که در حال حاضر از این ماده برای ضد عفونی کردن استفاده می‌شود یا خیر، اما با توجه به اینکه نمک تاثیر فراوانی در ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی دارد امروزه چنین توصیه‌ای به افراد نمی‌شود.»

وی ادامه داد: «توصیه پزشکان بر این است که از سایر روش‌ها برای ضدعفونی کردن خوراکی‌های مختلف استفاده شود. به طور مثال فرض نمایید که در گذشته برای ضدعفونی کردن سبزیجات مقداری نمک را در آب می ریختند؛ در واقع غلظتی از نمک که بتواند خاصیت ضد عفونی داشته باشد بسیار زیاد است و این موضوع می تواند بر کیفیت ماده غذایی اثر معکوس داشته باشد بر همین اساس دیگر چنین توصیه‌ای از سوی پزشکان نمی‌شود.»

رئیس اداره خدمات بهداشت محیط کار و مشاغل خاص وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که مقدار نمک توصیه شده برای ضد عفونی کردن مواد غذایی چه قدر است، تصریح کرد: «به طور کامل استفاده از نمک برای ضد عفونی کردن توصیه نمی‌شود زیرا آن غلظتی از نمک که باید روی ماده غذایی باشد و بتواند خاصیت ضد عفونی داشته باشد بسیار زیاد است و این موضوع بر کیفیت ماده غذایی تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.»

وی افزود: «در گذشته دسترسی به یخچال برای نگه‌داری مواد غذایی بسیار اندک بود و مردم برای نگه داری مواد غذایی برای مدتی ناچار به استفاده از نمک برای نگه داری بودند. بنابراین این موضوع در گذشته اشتباه نبوده چراکه چاره دیگری برای نگه داری مواد غذایی نبوده است.»

دکتر عزتی در مورد مواد ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات که در داروخانه‌ها موجود است، گفت: «مردم هرگونه ماده ضدعفونی کننده موجود در داروخانه‌ها را که نشان ایمنی وزارت بهداشت داشته باشد می‌توانند مصرف کنند. اما نمی توان به طور قطع گفت که هر ماده‌ای صد درصد بدون عوارض است چراکه ترکیب، غلظت و نحوه استفاده و کاربرد در کنار هم به یک اندازه از درجه اهمیت برخوردار است. اگرلازم است که یک قطره از مواد ضد عفونی کننده را در 2 لیتر آب استفاده کنید و اگر شما بخواهید این مقدار از ماده ضد عفونی کننده را افزایش دهید آن مقدار ماده شیمیایی باقی مانده روی مواد غذایی می تواند اثری مخرب‌تر از آن باکتری موجود داشته باشد. به همین علت است که توصیه می‌شود بعد از ضد عفونی کردن، سبزی و میوه‌جات را به طور کامل و با دقت آبکشی کنید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha