جمعه ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۶

اخلاق خوب یکی از ویژگی‌های مثبتی است که هر کدام از ما سعی می‌کنیم همیشه به آن توجه داشته باشیم؛ اما‌گاه در خلال مسائل مختلف زندگی دچار دگرگونیهای روحی می‌شویم که اخلاق و رفتار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مشکلات رفتاری مربوط به سن و شرایط خاص نیست. صرف نظر از اینکه منشأ آن جسمی یا روانی باشد، می‌تواند حتی زندگی عادی فرد را دچار مشکل کند.

چرا بد خلق می شویم؟
سلامت نیوز: اخلاق خوب یکی از ویژگی های مثبتی است که هر کدام از ما سعی می کنیم همیشه به آن توجه داشته باشیم؛ اما گاه در خلال مسائل مختلف زندگی دچار دگرگونیهای روحی می شویم که اخلاق و رفتار را تحت تأثیر قرار می دهد. مشکلات رفتاری مربوط به سن و شرایط خاص نیست. صرف نظر از اینکه منشأ آن جسمی یا روانی باشد، می تواند حتی زندگی عادی فرد را دچار مشکل کند.

● مهم‌ترین عوامل زمینه ساز بروز تغییرات رفتاری
علل بروز مشکلات رفتاری در وهله اول به وضعیت جسمانی فرد برمی گردد. خانم‌ها نسبت به این مسئله در مقایسه با آقایان آسیب پذیرترند که علت را باید مربوط به تغییرات هورمونی که در دوران عادت ماهیانه، زایمان و پس از یائسگی در بدن اتفاق می‌افتد، دانست. اما این‌ها تنها عوامل زمینه ساز نیستند. به عنوان مثال کمبود دریافت نور خورشید را می‌توان عامل دیگری دانست که غالبا با شروع فصل سرما بیشتر دیده می‌شود و به آن افسردگی فصل زمستان اطلاق می‌شود.
در این باره نباید علل روان‌شناسی را نادیده گرفت که از این جمله می‌توان به شرایط زندگی خصوصی و شغلی فرد نیز اشاره کرد. اگر زندگی شما شیرین باشد، روابط کاری و شغل خوبی داشته باشید، مشکل و رنجشی تهدیدتان نکند احتمال کمتری وجود دارد که مبتلا به تغییرات ناگهانی اخلاقی شوید. البته اتفاقات روزمره تأثیرات یکسانی بر افراد ندارند؛ چنانکه‌گاه افرادی را می‌بینیم که به رغم مشکلات و سختی‌ها به خوبی می‌توانند بر رفتار خود کنترل داشته باشند. در واقع، استرس‌ها و مدیریت کم و بیش صحیح بر آن‌ها با گذشته و دوران کودکی ما در ارتباط است. کسانی که با تنهایی، رهاشدگی و آسیب‌های روحی بزرگ شده‌اند، در آینده نیز نمی‌توانند به خوبی بر فشارهای روحی غلبه کنند و غالباً دچار مشکلات رفتاری خواهند شد.

علائم نشان دهنده اختلالات رفتاری و شرایط بروز مشکل برای فرد و اطرافیانش قبل از هر چیز باید اشاره کرد که تغییرات رفتاری یک پدیده عادی روان‌شناسی است که برای همه اتفاق می‌افتد؛ با این حال ممکن است به شکل خاصی تغییر حالت دهد و بیمار گونه شود. در این شرایط از نظر روان‌شناسی به آن ادواری خوبی (نوعی اختلال خلقی به صورت نیمه شیدایی و افسردگی) و در مورد حاد‌تر دوشخصیتی گفته می‌شود. این افراد از یک وضعیت سرخوشی و هیجان به افسردگی شدید می‌رسند. البته ممکن است فرد دچار آسیب پذیری، غم، ناراحتی و فرو رفتن در خود شود. در نتیجه، مشکلاتی را با خانواده و همچنین در محیط کارش خواهد داشت. واضح است که اطرافیان او نیز از این مسئله رنج می‌برند. او علت غم و اندوهش را نمی‌داند. آن‌ها غالبا نزدیکان را در شعف خود همراه می‌کنند و لحظه‌ای بعد به ناراحتی خود فرو می‌برند. فراموش نکنید کسانی که حقیقتا دچار اختلالات اخلاقی هستند، برای کسب آرامش به سراغ مواد مخدر و مشروبات الکی نیز می‌روند.

● نحوه کنترل بر تغییرات خلقی
در موارد شدید و خصوصا برای بیماران دو شخصیتی درمان‌های دارویی توصیه می‌شود. در رابطه با شرایط عادی‌تر که در دامنه آن بسیاری از ما حضور داریم، بهتر است با یک روان درمانگر مشورت شود. به این ترتیب به روان‌شناس اجازه می‌دهید تا عللی را که باعث عدم کنترل صحیح شما بر شرایط استراس زا می‌شود شناسایی کند. به علاوه، امتحان روش درمانی رفتاری‌شناختی که فقط به جنبه‌های زندگی در حال حاضر می‌پردازد توسط روان درمانگر صورت می‌گیرد و او در واقع به شرایط گذشته زندگی بیمار کاری ندارد. علاوه بر درمان، مسافرت و بهره‌مندی از نور خورشید خصوصا در ماه‌های آبان و فروردین بسیار مفید خواهد بود. همچنین فعالیت ورزشی منظم را نیز در برنامه روزانه خود بگنجانید، چرا که ورزش باعث تولید آندورفین در بدن شده این ماده خلق و خو را تنظیم می‌کند.

شیوه برخورد مناسب با مبتلایان به این مشکل هرگز به صورت رو در روبا چنین اشخاصی مخالفت نکنید. مطمئنا عمل به این شیوه آسان نخواهد بود، اما به محض اینکه نخستین نشانه‌های اختلال رفتار را در همسر یا یکی از نزدیکانتان دیدید، سعی کنید به آرامی با او گفتگو کنید؛ اما قضاوت و حمله را وارد بحث نکنید. بکوشید با آرامش، عشق و محبت او را قانع کنید تا بهترین راه یعنی مشورت با روان‌شناس را انتخاب کند.
منبع: فردانیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha