دانشمندان کانادایی برای نخستین بار موفق شدند وجود سلولهای بنیادی آزاد را در اطراف بافتهای ماهیچه ای شناسایی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، تیم تحقیقاتی موسسه تحقیقات بهداشتی اوتاوا به سرپرستی مایکل راندنیکی کشف کردند که در اطراف بافت ماهیچه ای دسته ای از سلول های نابالغی وجود دارند که "قمر مانند" نامیده می شوند و این سلولها مسئول 90 درصد از تبدیل سلولهای نابالغ به سلول های ماهیچه ای هستند.

این محققان کانادایی که نتایج تحقیقات خود را در مجله علمی "سلول" منتشر کرده اند، امیدوارند با این کشف بتواند به تکنیکهای جدیدی برای درمان بیماری های تخریب ماهیچه ای دست یابند.

فیبرهای اسکلتی ماهیچه ای، سلولهای بلند و لوله ای هستند که درون آنها در حدود 100 هسته وجود دارد و کلاژن ها و گلیکوپروتئین ها اطراف این هسته ها را احاطه کرده اند.

این دانشمندان کانادایی با بررسی ویژگی های مولکولی سلول های فیبری ماهیچه ای، کشف کردند که این سلول ها براساس فعال بودن یا غیرفعال بودن ژنی که Myf-5 نامیده می شود، طبقه بندی می شوند. این تفاوت ژنتیکی روی رفتار این سلول ها انعکاس می یابد. درحقیقت سلول هایی که دارای ژن Myf-5 فعال هسنتد، سلول والد را می سازند و سلول هایی که محتوی نوع غیرفعال این ژن باشند، سلول های بنیادی قمرمانند را می سازند.

محققان کانادایی موفق شدند با فعال کردن این ژن در موشها، سلولهای بنیادی را تبدیل به سلول های ماهیچه ای والد کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha