سلامت نیوز: مدیر كل دفتر توسعه انتشارات علمی وزارت بهداشت از تدوین نخستین نسخه بومی شده كدینگ استاندارد بیماری‌ها در جهت فارسی سازی نسخه های پزشكی خبر داد.

مهندس رضایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینكه در خصوص فارسی نویسی نسخه‌های پزشكی دو اقدام در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی صورت گرفته است، خاطرنشان كرد:‌ در حال حاضر بیماری‌ها یك كدینگ استاندارد دارند به طوری كه سازمان بهداشت جهانی تمامی بیماری‌ها را بر اساس پارامترهایی طبقه‌بندی كرده و به هر بیماری یك كد خاص داده است به عنوان مثال پزشكان با مراجعه بیمار، تشخیص اولیه بیماری را به صورت كد استاندارد بین‌المللی در پرونده بیمار ثبت می‌كنند كه برخی كشورها این كدها را بومی كرده اند كه ما هم با همكاری و هماهنگی سازمان بهداشت جهانی، نخستین نسخه بومی شده كدینگ استاندارد بیماری‌ها را (ICD10) تدوین كرده ایم كه به زودی كتاب بومی شده این كدها رونمایی می‌شود و سازمان بهداشت جهانی نیز از این موضوع استقبال كرده است.

وی ادامه داد: با بومی شدن این كدها در مراكز بیمارستانی، پزشكان می‌توانند از كدهای فارسی بیماری‌ها استفاده كنند كه در این راستا بیماران نیز با دانستن این كدها می‌توانند اطلاعات تكمیلی كدها و بیماری‌ها را بدست بیاورند.

رضایی خاطرنشان كرد: همچنین در اقدامی دیگر با همكاری آزمایشگاه مرجع سلامت، اطلاعات آزمایش‌های رایج در قالب سایتی به نشانی WWW.labtestsonline.ir در اختیار بیماران قرار گرفته است تا از آزمایشی كه داده‌اند اطلاعات مورد نیاز را بدست آورند.

به گفته وی ‌بیماران از طریق این سایت می‌توانند مفهوم كلمات لاتین درج شده در نسخه‌ها را متوجه شوند.

رضایی با اشاره به اجرای پروژه ملی سامانه مدیریت درمان سرطان پستان در كشور گفت: با اجرای این پروژه یك سایت اطلاع‌رسانی در زمینه سرطان پستان را ه‌اندازی شده است. همچنین همزمان با راه‌اندازی شبكه سرطان و این پروژه، اولین پرتكل بومی درمان سرطان پستان با همكاری مراكز تحقیقاتی تدوین شده كه به زودی رونمایی می‌شود.

وی افزود: با اجرای این پروژه اطلاعات كامل بیماران مبتلا به سرطان پستان در سامانه‌ای ویژه ثبت شده و فرآیند تجویز و تحویل دارو توسط این سیستم صورت می‌گیرد و به زودی هم پرداخت یارانه به این بیماران توسط این سامانه مدیریت خواهد شد.

رضایی ادامه داد: همچنین با توجه به اجرای پرونده الكترونیك سلامت در كشور و لزوم ثبت سابقه بیماری‌های بیماران با اجرای پروژه ملی سامانه مدیریت درمان سرطان پستان، حداقل داده‌های ضروری بیماران جهت ثبت در پرونده بیمار ‌(Minimum data set) به صورت بومی تدوین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha