جمعه ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۵
سلامت نیوز: بر اساس تحقیقی که در 33 شهر کشور و در استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان، لرستان، خوزستان و ...صورت گرفته است ازدواج کودکان امری رایج محسوب شده و دختران خردسال به عقد مردان میانسال در می آیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، ماه پیش بود که مدیرکل ثبت احوال هرمزگان خبر ‌از ازدواج پنج کودک زیر 10 سال در سه شهر این استان اشاره کرد و گفت: در 10 ماهه سال‌ جاری تعداد 15 هزار و 496 واقعه ازدواج در هرمزگان به ثبت رسیده و در 10 ماهه سال‌ جاری تعداد پنج ازدواج با رنج سنی کمتر از 10 سال و در شهرستان‌هایی همانند بندرعباس، قشم و میناب به ثبت رسیده است.
رضا غلام‌پور از ثبت شش واقعه ازدواج با زوج‌هایی کمتر از 10 سال در این استان طی 10 ماهه سال‌جاری هم خبر داد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته 3.57 درصد کاهش نشان می‌دهد.
بر پایه این گزارش میزان ازدواج زودهنگام در استان‌های کشور بیانگر آن است که پایین‌ترین میزان ازدواج زودهنگام متعلق به شهر تهران با 7.7 درصد است و مناطق روستایی استان‌های اصفهان و سیستان و بلوچستان بیشترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند.
همچنین بررسی درصد کسانی که تا قبل از سن 17، 18 و 19 سالگی ازدواج کرده‌اند نشان می‌دهد که نزدیک به 8/22 درصد دختران 17 ساله در مناطق روستایی و 1/13 درصد در مناطق شهری ازدواج کرده‌اند.

 ازدواج کودکان در حوزه وظایف بهزیستی نیست
همایون هاشمی در گفت و گو با پانا در خصوص پیگیری وضعیت ازدواج کودکان زیر 10 سال توسط سازمان بهزیستی کشور می گوید: این سازمان مسئولیتی در قبال این افراد ندارد و تنها وظیفه سازمان بهزیستی کشور آگاه سازی خانواده ها و آموزش مهارت های زندگی به آنان است.

وی با بیان اینکه ما نه مجری قانون هستیم و نه سیاست گذار اذعان می دارد: ما تنها باید در حیطه وظایف خود و تا اندازه ای که قانون دست ما را باز گذاشته است عمل کنیم. در حوزه معاضدت کودکان زیر 7 سال نیز ما مکلف به رسیدگی هستیم اما دیگر حوزه ها در حیطه مسئولیت من نیست.

 بلوغ ،حکم شرعی ازدواج کودکان است

نیره اخوان بیطرف نیز در خصوص ازدواج کودکان زیر 10 سال در هرمزگان به پانا می گوید: متاسفانه به طور کلی نمی توان برای این موضوع چاره ای اندیشید زیرا منع ازدواج کودکان زیر 10 سال با شرع تضاد دارد و ممکن است کودکی با سن زیر 10 سال به بلوغ کامل جنسی و فکری رسیده باشد.

وی ادامه می دهد: این موضوع مانند مهریه است یعنی همانطور که برای مهریه نمی توان سقفی تعیین کرد برای این نوع ازدواج نیز نمی توان قانونی قائل شد.
اخوان بیطرف با اشاره به اینکه در این خصوص هنوز فرهنگ سازی نشده و در برخی قبایل و قوم ها به این کار مبادرت می ورزند می افزاید: گاهی در قوم یا قبیله ای کودکان را به عنوان سرمایه خود به دیگران می دهند که در این صورت باید با فرهنگ سازی و آگاه کرد افراد از این گونه اقدامات جلئگیری به عمل آورد.
به گفته عضو کمیسیون قضایی مجلس، اگر کودکی در زیر 10 سال به بلوغ رسیده باشد مانعی برای ازدواج وی وجود ندارد اما در حالت عکس آن باید جلوی ازدواج این فرد را گرفت.

 ازدواج کودکان نوعی عقب افتادگی فرهنگی است
اما امان الله قرایی مقدم به طور کلی در اینباره نظر مخالف داشته و می گوید: از نظر بیولوژیکی میانگین بلوغ دختران 9/12 سال و بلوغ جنسی آنان در سن 14 سالگی رخ می دهد اما متاسفانه به دلیل فرهنگ سنتی در نقاط مختلف کشور، کودکانی که هنوز بلوغ آنان تکامل نیافته است مجبور به ازدواج می شوند که این امر می تواند پیامدهای منفی بسیار زیادی به همراه داشته باشد.

وی ادامه می دهد: بر اساس تحقیقی که در 33 شهر کشور و در استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان، لرستان، خوزستان و برخی شهرهای شرقی و شمالی کشور صورت گرفته است ازدواج کودکان امری رایج محسوب می شود به طوری که چندی پیش دختری 11 ساله با پسری 12 ساله در یکی از روستاهای جنوبی کشور به عقد هم درآمدند.
قرایی مقدم به مشکلات باروری دخترانی که در سن کم ازدواج می کنند اشاره کرده و می افزاید: عدم باروری، سقط جنین، مشکلات زنانگی و مرگ از مشکلاتی است که بسیاری از دختران جوان را تهدید می کند.

به گفته این جامعه شناس گاهی دختری را به پیرمردی به جای بدهی می سپارند که مشاهده این موارد تاثیرات مختلفی از لحاظ فرهنگی و اجتماعی در جامعه به جای خواهد گذاشت و بالتبع زمینه های بروز ورود به روابط نامشروع و بزهکاری ها را در جامعه فراهم خواهد کرد.

تاثیرت منفی بر وجهه سیاسی در کشور از جمله مواردی است که این استاد دانشگاه به آنها اشاره و تصریح می کند: عضویت ایران در کنوانسیون جهانی حقوق کودکان باید مد نظر قرار گرفته و با آگاه سازی افراد به خصوص قبایل و قوم ها باید از برچسب زدن کشورهای دیگر به فرهنگ کشور جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha