جمعه ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 41929
سلامت نیوز: یک متخصص پوست و مو گفت: افرادی که پیوند کلیه انجام داده‌اند یا در محیط باز و در معرض نور آفتاب کار می‌کنند جمعیت‌های پرخطر برای ابتلا به سرطان پوست هستند.

رضا رباطی در گفت‌‌وگو با فارس، در مورد غربالگری پوست در شهر تهران اظهار داشت: این غربالگری در 31 مرکز منتخب زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در شهر تهران انجام شد و در ابتدا آموزشهای لازم به پزشکان مستقر در این مراکز داده شد.

وی افزود: این طرح طی یک دوره یک هفته‌ای در این مراکز به اجرا درآمد و با تبلیغات منطقه‌ای اعلام کردیم افراد بالای 40 سال در هر منطقه به مراکز درمانی برای معاینه کامل پوستی مراجعه کنند.

رباطی با اشاره به اینکه از میان مراجعه کنندگان 180 مورد مشکوک به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند افزود: این تعداد هم پس از معاینه نهایی امشخص شد که 15 مورد سرطان پوست دارند.

این متخصص پوست و مو غربالگری را در تشخیص زودرس سرطان و شروع درمانهای اولیه بسیار موثر دانست و گفت  با این کار عوارض درمانی، هزینه‌های درمانی و آمار مرگ و میر کاهش می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه غربالگری هزینه‌های سنگینی را می‌طلبد در این راستا آموزش و آگاه سازی جامعه در مورد تشخیص زودرس سرطانها توسط فرد با آگاه سازی، اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی می‌تواند بسیار موثر باشد.

رباطی گفت: باید غربالگری سرطان پوست را در جمعیت‌های پرخطر مانند افرادی که پیوند کلیه انجام داده‌اند یا کسانی که در محیط باز و در معرض نور آفتاب کار می‌کنند جدی بگیریم.

وی علائم سرطان پوست را تغییر شکل خال‌های پوستی، قرینه نبودن، بزرگ شدن خال و یا زخم شدن ضایعه خاصی روی پوست عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha