سلامت نیوز: كارشناس مسوول دبیرخانه كشوری دخانیات گفت:روی آوردن افراد به استعمال قلیان در دوسال اخیر، تاثیر منفی بر عملكرد این ستاد در كاهش استعمال دخانیات داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،‌خدیجه محصولی در سمینار آموزشی مقابله با دخانیات در شهركرد افزود: 12 درصد مصرف كنندگان سیگاردر كشور را گروه سنی 15 ساله ها تشكیل می دهد.

وی افزود : سه درصد دیگر مصرف كنندگان سیگاردر كشور نوجوانان 13 تا 15 ساله هستند و 85 درصد مصرف كنندگان سیگار در گروه های سنی بالاتر از 15 سال قرار دارند.

وی با اشاره به اهمیت عدم مصرف و استعمال سیگار گروه سنی 15 ساله و كمتر گفت: استعمال سیگار در این گروه سنی به یكی از رایج ترین رفتارهای پرخطر تبدیل شده است.

وی از اتخاذ سیاست هایی مانند افزایش قیمت دخانیات و ساماندهی عرضه مواد دخانی برای كاهش تقاضا خبر داد و گفت: منع فروش سیگار به افراد زیر 18 سال و ممنوعیت فروش و استعمال دخانیات در مكان های عمومی از دیگر اقدامات كمیته كشوری كنترل دخانیات است.

عضو كمیته كشوری كنترل دخانیات نیز در این همایش گفت: امروزه دخانیات موجب مرگ 12 تا 25 درصد افراد سیگاری در كشورهای صنعتی می شود و علت ابتلای به دو تاشش درصد بیماری ها درسال 1990 مصرف دخانیات بوده است.

حسن آذری پور افزود: پیش بینی می شود تا سال 2020 مصرف دخانیات موجب 9 درصد كل صدمات جهانی یا 13 درصد بیماری ها و مرگ بالغین شود.

وی اظهار داشت: هم اكنون بالغ بر یك میلیارد و سیصد میلیون نفر از افراد جهان مصرف كننده دخانیات هستند كه اكثر این افراد در كشورهای در حال توسعه زندگی می كنند.

آذری پور با اشاره به اینكه مصرف سیگار در زنان تبعات زیان بارتری را در بر دارد افزود: طبق بررسی های انجام شده، میزان مصرف سیگار در بین زنان ایرانی در سال1378، 4/1 بوده كه با رشد سه برابری در سال های اخیر این میزان به پنج درصد رسید.

وی عملكرد مراكز مشاوره ترك دخانیات را مطلوب ارزیابی كرد و اظهار داشت: از70 درصد افراد سیگاری مایل به ترك سیگار، 46 درصد آنان اقدام به ترك كرده و تنها یك درصد موفق به ترك می شوند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شهركرد، سمینار آموزشی مقابله با دخانیات و عوارض ناشی از آن به مدت دو روزدر دانشگاه علوم پزشكی شهركرد در حال اجراست كه در این سمینار 100نفر از پزشكان عمومی باآخرین روش های علمی و تكنیك های روانشناسی و روان درمانی ترك دخانیات آشنا می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha