انجمن حمایت از بیماران تالاسمی ایران، خواستار حذف بی مورد سهمیه بندی داروی دسفرال شد.

محمدرضا مشهدی عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران تالاسمی ایران در گفت و گو با ایسنا با اعلام این مطلب گفت: در حالی كه بسیاری از كشورهای همسایه از قرص دسفرال استفاده می‌كنند بیماران تالاسمی كشورمان حتی از دریافت كافی دسفرال تزریقی نیز محروم هستند.


وی افزود: از یكسال پیش دسفرال علاوه بر تزریق خون كه قسمت اصلی درمان بیماران مبتلا به تالاسمی را تشكیل می‌داد به صورت سهمیه‌ای در اختیار بیماران قرار گرفت و با وجود اعتراضات انجمن تاكنون تغییری در این شرایط حاصل نشده است.


وی با بیان اینكه توزیع دسفرال به بیماران به صورت سهمیه‌ای و برای هر بیمار به میزان 60 ویال در ماه است خاطرنشان كرد: این در حالی است كه برخی از بیماران در هر ماه به 30 تا 40 ویال دارو نیاز دارند و برخی به 100 تا 120 ویال، در این شرایط به یك بیمار بیشتر از میزان مورد نیاز وی دارو تعلق می‌گیرد.  بنابراین بیماران دیگر با كمبود شدید دارو مواجه می‌شوند.


این عضو انجمن حمایت از بیماران تالاسمی تاكید كرد:‌ در ماه گذشته انجمن اعتراض كتبی خود را به مركز مدیریت پیوند و بیماریهای خاص و داروخانه 13 آبان ارائه داد كه هر دو این مراجع در پاسخ، مسوول این تصمیم گیری را معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كردند.


مشهدی با بیان اینكه سهمیه بندی دارو به این شكل، غیرمنطقی و بدون هیچ پایه و اساس علمی صورت گرفته، خاطرنشان كرد: نرسیدن دسفرال به میزان مورد نیاز به بیمار موجب ایجاد صدمات جدی و حتی غیرقابل جبران به بیماران تالاسمی شده و از این رو، انجمن خواستار حذف سهمیه بندی داروی دسفرال برای بیماران است.

وی گفت: از مسئولان امر خواستاریم تا دست كم برای بیمارانی كه مشكل حاد دارند و بدون دسفرال كافی دچار آسیب‌های جدی می‌شوند، دارو را به میزان تجویز شده در نسخه پزشك در اختیار بیمار قرار دهند.

مشهدی همچنین ابراز عقیده كرد: در حال حاضر 15 میلیون ویال دسفرال در كشور مورد نیاز است و این در حالی است كه مسئولان خبر از ورود 9 میلیون ویال دارو به كشور داده‌اند، البته به نظر می‌رسد كه با وجود مشكلات زیاد در توزیع دارو حتی این میزان دسفرال نیز در اختیار بیماران قرار نمی‌گیرد.

به گزارش ایسنا، در این رابطه دكتر محمود هادی پور با اعلام اینكه تزریق دسفرال موجب دفع آهن اضافی ناشی از تزریق خون از بدن بیماران تالاسمی می‌شود، گفت: كمبود این دارو در بدن بیمار، موجب پدید آمدن عوارض جبران ناپذیری مثل بروز دیابت، تاخیر در رشد فرد و به وجود آمدن بیماری‌های قلبی و كلیوی می‌شود.

این داروساز ابراز عقیده كرد: احتمالا مسئولان فكر می‌كنند اگر متوسطی برای توزیع دارو در نظر بگیرند از هدر رفتن دارو جلوگیری می‌شود، در حالی كه با این كار صدمات جبران ناپذیری به بیمار وارد می‌آید.

وی به متولیان توزیع دارو پیشنهاد داد تا دارو را به میزان تجویز شده از سوی پزشكان متخصص به بیماران توزیع كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha