تعدادی از بیماران تحت پوشش زنجیره امید كه دارای انحرافات شدید ستون فقرات بودند توسط یك گروه از جراحان حاذق تحت عمل های جراحی پیچیده (8 عمل جراحی) قرار گرفتند .

سلامت نیوز : تعدادی از بیماران تحت پوشش زنجیره امید  كه دارای انحرافات شدید ستون فقرات بودند  توسط یك گروه از جراحان حاذق تحت عمل های جراحی پیچیده (8 عمل جراحی) قرار گرفتند .
این جراحی ها از تاریخ 21 الی 24 آذرماه 1390  توسط تیم جراحی شامل پرفسور مزدا جراح ستون فقرات، دكتر محمد رضا گلبخش(پزشك داوطلب مؤسسه)، دكتر Tarif Masrizada  نورولوژیست از كشور فرانسه و نیز تیم بیهوشی (دكتر اعتضادی) و گروه ارتوپدی بیمارستان سینا بود .
تمامی این بیماران مبتلا به اختلالات مادرزادی یا اختلال در عملكرد عضلانی – عصبی  بودند . اگرچه  در برخی از بیماران علت انحرافات ستون فقرات ایریوپاتیك بود ، مانند بیمار آرش الف.  
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی موسسه خیریه زنجیره امید عمل جراحی بر روی ستون فقرات كار جدیدی در ایران نمی باشد و بسیاری از جراحان در ایران مشغول انجام این عملها هستند ولی آنچه كه این عملها را متمایز می كند این است كه این بیماران به دلیل وضعیت مالی ، اجتماعی و فرهنگی اغلب توانایی مراجعه برای درمان را نداشته و لذا این تأخیر در روند درمانی  موجب تشدید انحراف ستون فقرات و دشواری انجام عمل جراحی شده بود به طوریكه  در برخی از موارد تیم جراحی ناگزیر از  شكستن استومی (شكستن قسمتی از استخوانهای ستون فقرات) شدند كه در جراحیهای قبلی كاملا جوش خورده بود . نمونه ای از آن در عمل بیمار خدیجه خ. می باشد كه این عمل جراحی 12 ساعت به طول انجامید . ستون فقرات او كاملا جوش خورده و بیمار در وضعیت فشار سنگین به نخاع بود. تیم جراحان مجبور شدند آنها را بشكنند و در وضعیت اصلاحی بهتر عمل را انجام دهند.  
در تمام جراحی های دنیا این اعمال جراحی را با كمك دستگاهی انجام می دهند كه عملكرد نخاع را در حین جراحی مانیتور می كند . هرگاه فشار اضافه بر روی نخاع باشد یا شروع آسیب دیدگی به نخاع برسد وضعیت بر روی دستگاه قابل مشاهده است. این دستگاه نرو مانیتورینگ (nerve monitoring) نام دارد كه تاكنون در ایران وجود نداشت و برای اولین بار توسط مؤسسه زنجیره امید تهیه و در بیمارستان سینا مورد استفاده قرار گرفت .

پایش دقیق سیستم عصبی حین اعمال جراحی اصلاحی ستون فقرات همواره یكی از دغدغه های اصلی این نوع اعمال جراحی بوده است. هنگامی كه اعمال جراحی اصلاحی اسكولیوز (انحراف ستون فقرات ) انجام می شود احتمال آسیب عصبی نخاع وجود دارد و یكی از نگرانی های اصلی تیم جراحی كه ممكن است نتایج این نوع اعمال جراحی را زیر سوال ببرد، همین عارضه است.
برای بررسی وضعیت عصبی بیماران حین عمل جراحی اسكولیوز و اطمینان از درگیر نشدن اعصاب ، پزشكان باید بیمار را حین جراحی بیدار كنند تا از سلامت نخاع و كنترل بیمار بر اعضای خویش مطمئن شوند كه البته در این زمینه به بیمار قبل از عمل آموزشهای لازم داده می شود. با وجود دستگاه مانیتورینگ راه عصبی این كنترل بر وضعیت اعصاب توسط تیم جراحی صورت می گیرد .
هزینه دستگاه نرومانیتورینگ برای هر بیمار 2 میلیون تومان می باشد كه این مبلغ  برای بیماران رایگان انجام پذیرفت . هزینه بیمارستان دولتی بر طبق تعرفه های تعیین شده وزارت بهداشت می باشد كه زنجیره امید در خصوص كاهش هزینه های بستری نیزتوافق نامه هایی با بیمارستانهای مذكور دارد.
تمامی بیماران زنجیره امید از لحاظ مالی بسیار محروم بودند كه مؤسسه خیریه زنجیره هزینه های آنان را تقبل نمود .
یكی دیگر از ویژگی های انجام این عمل های جراحی حضور پرفسور كیوان مزدا( یكی از بهترین جراحان ارتوپد دنیا و عضو هیت علمی موسسه زنجیره امید و پزشك داوطلب موسسه كه چندین بار در سال برای درمان كودكان محروم به ایران مراجعت می كنند) بود زیرا ایشان هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ سرعت پشتوانه بسیار خوبی در عملهای جراحی اسكولیوز هستند . معمولا در این نوع جراحیها ( استومی) به علت پیچیده بودن كسی حاضر به انجام آن نمی باشد ، اما پرفسور مزدا به همراه دكتر نورولوژیست خود این جراحیها را با موفقیت به انجام رساندند.
لازم به ذكر است خوشبختانه همه این اعمال جراحی بدون بروز عارضه عصبی به انجام رسید . و مؤسسه خیریه زنجیره امید با همكاری تیم جراحان ارتوپد داوطلب ایرانی و خارجی توانست برای اولین بار این اعمال جراحی ها را در ایران با موفقیت انجام دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha