شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 41971

بیماری آرتریت روماتویید بر اندام‌های جنسی اثر نمی‌گذارد اما تغییر وضعیت ظاهری بیمار، بزرگ شدن دست یا پا و دیگر آثار جانبی بیماری می‌تواند فرد را از نظر روحی به شدت آزرده کند...

سلامت نیوز: بیماری آرتریت روماتویید بر اندام‌های جنسی اثر نمی‌گذارد اما تغییر وضعیت ظاهری بیمار، بزرگ شدن دست یا پا و دیگر آثار جانبی بیماری می‌تواند فرد را از نظر روحی به شدت آزرده کند...

اگر روماتیسم دارید، ممکن است آن‌طور که باید از روابط زناشویی با همسرتان احساس رضایت نکنید یا علاقه ای به رابطه‌تان نداشته باشید و درد در ناحیه لگن و زانوها میل شما را برای تجربه‌های جدید از بین ببرد. شاید از این مساله خیلی نگران باشید، اما به شما اطمینان می‌دهیم که با رعایت چند نکته می‌توانید رابطه با کیفیتی با همسرتان برقرار کنید و رابطه زناشویی قوی‌تری داشته باشید.
وخامت بیماری، درد مفاصل، محدودیت فیزیکی که بیماری برای فرد ایجادکرده، دشواربودن تجربه هم‌‌زمان چند عمل (حرکت‌دادن عضو، لمس و تحمل وزن همسر)، نداشتن اعتماد‌به‌نفس کافی به‌دلیل شرایط بیماری و ظاهری، اثر جانبی برخی داروها و اثر جانبی عمل جراحی مرتبط با بیماری همگی می‌توانند کیفیت رابطه زناشویی فرد را تغییر دهند. لازم به ذکر است که درد یکی از مهم‌ترین مشکلات بیماران آرتریت روماتویید است و همین قضیه می‌تواند او را از رابطه جنسی بیزار کند. بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید ممکن است این مشکلات جنسی را داشته باشند:
• کاهش احساس جذابیت
• کاهش میل و رضایت جنسی
• اختلال در تحریک جنسی
• کاهش احساس جنسی هنگام روابط زناشویی
• افزایش حساسیت به تماس
• محدودیت در تحرک هنگام روابط‌ زناشویی
• خشکی واژن
• ناتوانی در رسیدن به اوج رضایت جنسی
• اختلال نعوظ
مشکل شما حل می‌شود

برای حل هریک از این مشکلات باید بدون خجالت موضوع را به متخصص روماتولوژیست معالج خود بگویید. این متخصص وضعیت شما را می‌شناسد و می‌داند باید چه دارویی‌هایی برایتان تجویز کند و عوارض هر کدام از این داروها چیست. حتی ممکن است روماتولوژیست توصیه كند که با یک متخصص زنان هم مشورت کنید. بسیاری از زوجین از رفتن نزد یک متخصص (که برای جمع 2 نفره آنها فرد غریبه محسوب می‌شود) و بیان مسایل جنسی خود واهمه دارند و آن را یک بی‌آبرویی می‌دانند. حتی اگر همسرتان از لحاظ جنسی کاملا سالم است، باید با هم به متخصص مراجعه کنید و بدون خجالت مسایلتان را بگویید و درباره تمام آنها راه‌حل بخواهید. همان‌طور که پزشکان برای انواع عفونت‌ها دارو و درمان می‌شناسند برای این مشکلات هم درمان مناسب را ارائه می‌دهند.

آیا این درد می‌تواند مشکل‌ساز شود؟

همسرتان باید بداند که شما در بعضی ساعت‌های روز درد بیشتری دارید و شما هم باید بدانید که همسرتان از اینکه مبادا برایتان ایجاد درد و ناراحتی کند، مضطرب می‌شود و عصبی است و برای اینکه آزارتان ندهد، ممکن است از شما فاصله بگیرد. مطمئنا برای هر دوی شما از همان ابتدا سخت است که بخواهید برای بهتر شدن رابطه‌تان تلاش و مدت آن را بیشتر کنید اما به مرور می‌توانید از عهده آن بربیایید.

تاثیر داروهای آرتریت روماتویید
معمولا داروهای تجویزی برای درمان آرتریت روماتویید تداخلی با روابط زناشویی ندارند اما برخی از آنها می‌توانند نعوظ مرد را دچار مشکل کنند یا میل جنسی را تغییر دهند. در هر صورت برای کاهش عوارض این داروها می‌‌توانید از پزشک معالجتان کمک بخواهید.

بهبود روابط زناشویی
برای اینکه رابطه‌تان با همسرتان بهبود یابد، باید روش‌های مختلف را امتحان کنید:
1. برنامه‌ریزی کنید: رابطه زناشویی با همسرتان را بگذارید برای زمانی از روز که احساس آرامش می?کنید. اگر از فعالیت روزانه خسته هستید کمی چرت بزنید یا دوش بگیرید تا حالتان بهتر شود. مثلا با مشورت پزشک متخصص معالجتان داروهایتان را طوری مصرف کنید که در زمان رابطه با همسرتان بیشترین اثر مطلوب خود را داشته باشند یا فعالیت‌های روزمره‌تان را طوری تنظیم کنید که در آن زمان از کارهای دیگرتان خسته نباشید.

2. با همسرتان صحبت کنید: افرادی که خود یا همسرشان به آرتریت روماتویید مبتلا هستند و به جای حل مسایل جنسی از روابط زناشویی و صحبت درباره بهبود آن طفره می‌روند، فقط مشکل خود را پیچیده‌تر می‌کنند.

3. ورزش کنید: با برنامه‌ای مشخص و منظم حرکات سبکی انجام دهید سپس دوش آب گرم بگیرید تا مفاصلتان تسکین یابند. می‌توانید زیر آب گرم مفصل‌‌ها را ماساژ دهید.

4. وضعیت‌های جدید: اگر وضعیت خود و همسرتان هنگام روابط‌ زناشویی برای شما دردناک‌ است، می‌‌توانید حالت‌های دیگری را تجربه کنید. مثلا درازکشیدن می‌تواند جایگزین خوبی برای حالت نشسته باشد.

5. حرف بزنید: رابطه زناشویی خود را به آرامی پیش ببرید و عجله نكنید. از همسرتان توقع نداشته باشید که احساسات شما را حدس بزند. هنگام روابط زناشویی تمام آنچه نیاز دارید یا آزارتان می‌دهد را به همسرتان بگویید. مثلا بگویید از چه چیز‌هایی وحشت دارید. یادتان باشد راحت نبودن یکی از همسران می‌تواند برای همسر دیگر به منزله طردشدن باشد و به این ترتیب فاصله زن و شوهر بیشتر شود. اگر ابتدا صحبت‌کردن درباره این مسایل برایتان شرم‌آور یا سخت است، می‌توانید خواسته‌هایتان را برای همسرتان بنویسید.

منبع: سایت تا بهشت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha