سلامت نیوز : پیش از این تصور می شد  خدود ۲۰ درصد از افراد هر جامعه از بی خوابی رنج ببرند . و این مشکل بیشتر در سنین بالا و بزرگسالی و همچنین در افراد پرتنش و پراسترس بروز می کند. اما یک نتایج مطالعه جدید در دانشگاه «گلاسگو» اسکاتلند نشان می دهد که حدود ۵۰ درصد افراد از مشکل کم خوابی و بی خوابی رنج می برند.
به گزارش پزشکان بدون مرز ،  بی خوابی به مفهوم اختلالات خواب تعبیر می شود و انواع مختلف دارد . بی خوابی می تواند به صورت تشویش و یا یک خواب منقطع و نیز یک حالت بیدار باش توام با اضطراب باشد . منظور از بی خوابی حالات غیر عادی و کیفیت نا مطلوب خوابیدن است و این کمبود استراحت در سلامتی و زندگی روزانه ی فرد تاثیر می گذارد .
هر کس ممکن است در طول دوران زندگی خود با اختلالات خواب مواجه شود و نتواند به هنگام شب به سادگی بخوابد.
پژوهشگران با اعلام نتیجه این مطالعه عنوان کردند حدود ۵۱ درصد از افراد بزرگسال به سختی به خواب می روند و یا مدت کوتاهی پس از خواب رفتن بیدار می شوند.
این مطالعه همچنین نشان می دهد این مشکل در ۷۵ درصد زنان و ۲۵ درصد مردان وجود دارد.
محققین می گویند مشکل کم خوابی و بی خوابی در سلامت افراد تاثیر مخربی خواهد گذاشت.
«کلین اسپی» یکی از محققان این مطالعه در مصاحبه با ۱۲ هزار انگلیسی به این نتایج دست پیدا کرده است.
به گفته این پزشک، بی خوابی بر کیفیت زندگی و سلامت افراد در طول روز تاثیر می گذارد.
این مطالعه نشان می دهد افرادی که خواب ناکافی دارند، نمی توانند در محل کارشان بازده کاری بالایی داشته باشند، قدرت تمرکز پایینی دارند و انرژی لازم برای فعالیت را ندارند.
این مطالعه همچنین نشان می دهد افرادی که شب نمی توانند به خوبی بخوابند ذهن خود را با مشکلات مالی و کاری درگیر کرده که می تواند بر خستگی آنان در روز بعد تاثیر بگذارد.
بی خوابی بیشتر به دنبال بروز فشارهای عصبی و نگرانی های شدید به وجود می آید. دیگر عواملی که این عارضه را به دنبال دارند شامل بیماری های فیزیکی که دردهای شدید را به همراه دارند، سر و صداهای محیط، کافئین، الکل، عوارض ناشی از مصرف برخی داروها، افسردگی و شیفت های کاری شبانه می شود.
همچنین فعالیت بدنی شدیدی در طی روز که موجب بروز خستگی بسیار زیاد گردد می تواند به هنگام شب و خوابیدن فرد را با مشکل مواجه کند.
پزشکان برای رفع بی خوابی موارد زیر را پیشنهاد می کنند :
از نوشیدن قهوه ، چای یا کاکائو و سایر نوشابه های حاوی کافئین ، خصوصا در هنگام شب خودداری کنید و هر گونه فعالیت شدید را از ۲-۳ ساعت قبل از خواب متوقف کنید.
همچنین چرت زدن و خوابیدن در طول روز را کاهش دهید و هرگز قبل از خواب ، به خوردن مبادرت نکنید.
سعی کنید هر شب در زمان مشخصی به رختخواب بروید.
محل خواب باید آرام ، بدور از هر گونه سر و صدا و نور باشد.
همچنین توصیه می شود در زمان خوابیدن به هیچ چیزی فکر نکنید و نگرانی های شغلی ، عاطفی ، مالی ، بیماری ،تحصیلی و …را برای زمان مناسبش بگذارید.یک راه مناسب برای این کار ، نوشتن اینگونه افکار بر روی کاغذ و خالی کردن ذهن از آنهاست .
نوشیدن یک لیوان شیر گرم گاهی می تواند بسیار ارزشمند باشد .
یادتان باشد که رختخواب محل خوابیدن است ، نه محل رفع مشکلات و نگرانی های روز مره ! پس سعی کنید هر کاری را در محل مناسبش انجام دهید .
دعای قبل از خواب می تواند آرامش شما را بیشتر کند و بهمین خاطر آن را به شما پیشنهاد می کنیم .
قبل از خواب می توانید به خواندن کتاب ، ماساژ ملایم بدن ، لمیدن روی یک صندلی مناسب و یا حمام با آب ولرم بپردازید .
در صورتیکه بیخوابی شما را در رختخواب رها نکرد ، نهایتا میتوانید محل سر را جا بجا کنید .
لازم به ذکر است اگر رعایت موارد فوق نتوانست مشکل بیخوابی شما را حل کند حتما با پزشک خود مشورت نمائید .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha