یافته های جدید پزشكان دانشگاه بوستون نشان می دهد كه استفاده از دانه های سویا در رژیم غذایی هفتگی، ضمن كاهش سطح كلسترول خون باعث بهبود فشار خون در زنان میانسال مبتلا به این عارضه می شود.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از پایگاه خبری بی.بی.سی، یافته های جدید پزشكان نشان می دهد كه مصرف دانه های سویا به عنوان منابع غنی پروتئین گیاهی در رژیم غذایی روزانه باعث كاهش فشار خون در زنان میانسال به بالا می شود.
بنابر این گزارش، تیم پژوهشی دانشگاه بوستون به سرپرستی دكتر ولثی با مطالعه بر روی 60 بیمار مبتلا به فشارخون بالا كه در مدت هشت هفته به طور تصادفی دانه های سویا مصرف كرده اند، این تحقیق را انجام دادند.
به گفته پزشكان، نخستین رژیم غذایی در این هشت هفته شامل 30 درصد چربی و كالری به طوری كه كمتر از هفت درصد آن چربی اشباع شده، 15 درصد پروتئین و 55 درصد هیدرات كربن بود، بنحوی كه روزانه 1200 میلی گرم به یك وعده غذایی اضافه می شد.
این گزارش حاكی است؛ مصرف حداقل 200 میلی گرم كلسترول در هر روز به همراه نصف فنجان دانه های سویا و 25 گرم پروتئین، دومین رژیم غذایی این مدت را تشكیل داده است كه در این افراد مورد مطالعه 12 نفر مبتلا به فشار خون حاد و 49 نفر فشار خون متعادل بوده اند و پس از مصرف مكمل های غذایی سویا و دانه های روغنی سویا همگی 12 نفر مبتلا به افزایش فشار خون و 40 نفر نیز به ترتیب 2/5 درصد و 9/2 درصد دچار كاهش فشار خون شدند.
به گفته پزشكان، مصرف سویا در زنان علاوه بر كاهش فشار خون باعث كاهش سطح لیپوپروتئین كم تراكم به طور متوسط حدود 11 درصد می شود و سطح آپولی پروتئین ها نیز حدود هشت درصد كاهش می یابد.
یادآور می شود: آپولی پروتئین ها ذراتی هستند كه حامل كلسترول مضر و بد در خون هستند و مصرف مداوم و مرتب سویا از افزایش سطح همه تركیبات مضر خون جلوگیری می كند.
گفتنی است؛ آمار منتشر شده از سوی انجمن قلب آمریكا حاكی است حدود 50 میلیون نفر در این كشور مبتلا به عارضه فشارخون هستند و همچنین این آمار در سراسر دنیا به یك میلیارد نفر می رسد كه باعث افزایش نگرانی های مجامع مختلف پزشكی و سازمان بهداشت جهانی شده است.
به گفته پزشكان، از این یك میلیارد نفر فرد مبتلا به فشار خون بالا تعداد بسیار زیادی به دلیل عوارض عروق كرنر و ناراحتی های قلبی جان خود را از دست خواهند داد.
یافته های محققان دانشگاه هارواد نشان می دهد كه زنان مبتلا به عارضه فشار خون بالا به میزان 4 بار نسبت به زنانی كه  فشار خون متعادل دارند بیشتر در معرض سكته های قلبی و ناراحتی های وابسته به آن هستند.
یادآور می شود؛ نتایج تحقیقات پزشكان در جدیدترین شماره مجله بین المللی پزشكی JAMA به چاپ رسیده است.
پزشكان علاوه بر مصرف مرتب و به اندازه دانه های روغنی سویا در زنان میانسال و بالاتر، توصیه های مبنی بر ورزش های سبك مانند پیاده روی و استفاده از لبنیات كم چرب و رژیم های غذایی كم كالری و سبك را همواره مدنظر قرار داده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha