سلامت نیوز: افسردگی، اضطراب‌های هیجانی، وسواس‌های فکری-عملی و... از بیماری‌های روانی‌ای هستند که زنان مبتلا به سرطان پستان با آن‌ها مواجهند. بیماری‌هایی که بسیاری از آسیب‌شناسان راه حل آن را حمایت هر چه بیشتر اعضای خانواده از این زنان می‌دانند. دکتر مسلم بهادری، استاد آسیب‌شناسی دانشگاه تهران و شهید بهشتی، یکی از این کار‌شناسان است که با وی به گفت‌وگو پرداختیم.

دکتر مسلم بهادری، به سینانیوز گفت: «سرطان به خودی​خود فرد را دچار آسیب‌های روانی می‌کند. وقتی به فردی گفته می‌شود سرطان دارد، کاملا خود را می‌بازد و داشتن سرطان را مساوی با مرگ می‌داند. هرچند ممکن است فرد دارای سرطان‌های خفیف پوستی باشد و به سرعت هم درمان شود، اما با توجه به جلوه‌ای که بیماری سرطان در بین مردم دارد، همه در مورد آن دید بدی دارند که همین بدبینی باعث فشارهای روانی و بروز بیماری‌هایی همچون افسردگی در افراد مبتلا به سرطان می‌شود.»

وی ادامه داد: «به نظر می‌رسد زنانی که به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، از فشارهای روانی بیشتری رنج می‌برند، زیرا با توجه به اینکه غربالگری سرطان پستان در بین زنان کشورمان بسیار کم صورت گرفته است، زنان اغلب دچارسرطان‌های پستان پیشرفته شده و در خوشبینانه‌ترین حالت باید پستان‌های آن‌ها برداشته شود. در نتیجه با توجه به اینکه پستان‌ از اعضای زیبایی در بدن زنان محسوب می​شود، زنان با از دست دادن این عضو دچار حالت‌های روانی شده و این مسئله برای آن‌ها می‌تواند بسیار زیان آور باشد.»

این استاد آسیب‌شناسی تصریح کرد: «بهترین راه برای جلوگیری از بروز حالت‌های روانی در بین زنانی که مبتلا به سرطان پستان هستند، فرهنگ​سازی است. باید در بسته‌های آموزشی، زنان را بیشتر با این بیماری آشنا کرد. همچنین اگر راه‌های مقابله، دقت در درمان و پیشگیری برای زنان توضیح داده شود، کمتر دچار بیماری‌های روانی همچون افسردگی و اضطراب می‌شوند.»

وی افزود: «برای پیشگیری از بروز سرطان پستان، حتی زنان بالای ۲۰ سال نیز باید سالی یک بار پستان‌های خود را ماموگرافی کنند. هرچند نسبت به گذشته، پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه کاهش تلفات زنان سرطانی داشته‌ایم، اما همچنان نگرانی در این زمینه بسیار بالاست.»

دکتر بهادری، نقش خانواده‌ها را در بهبود وضعیت زنان مبتلا به سرطان پستان بسیار موثر دانست و گفت: «هرچند برای کاهش بار روانی در کسانی که مبتلا به سرطان پستان شده و مجبور به برداشتن پستان‌های خود شده‌اند، می‌توان مامو پلاستیک کرد و پستان مصنوعی برای آن‌ها ساخت، اما نقش اعضای خانواده و بخصوص همسر این زنان می‌تواند برای آن‌ها بسیار کمک​کننده باشد.»

وی در پایان بیان کرد: «مراجعه به روان‌شناس می‌تواند برای زنان مبتلا به سرطان پستان بسیار مفید باشد. همچنین در مواقعی داروهای ضدافسردگی نیز می‌تواند به این زنان کمک کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha