سلامت نیوز:  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: برنامه پزشك خانواده در هر استان به اندازه ظرفیت و زیرساخت های آن استان اجرا می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مرضیه وحیددستجری در نشست اعضای شورای عالی نظام پزشكی در تهران افزود: گسترش برنامه پزشك خانواده در شهرها موجب ارتقا شاخص های پاسخگویی و اقتصاد سلامت و اصلاح الگو داروها در كشور می شود.

وی با بیان اینكه این طرح سال گذشته به صورت آزمایشی در سه استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری اجرا شده است، گفت: مشكلات و ضعف های برنامه پزشك خانواده شناسایی و برطرف شده است.

وزیر بهداشت گفت: پزشكان خانواده بدون آزمون می توانند وارد دوره های پزشك خانواده شوند و دو سال آموزش ببینند.

وی با اشاره به اینكه پرونده الكترونیك سلامت رمز موفقیت برنامه پزشك خانواده است، گفت: تفاهمنامه ای برای تامین زیرساخت های تشكیل پرونده الكترونیك سلامت با وزارت ارتباطات امضا شده است و این سامانه امسال در هفت دانشگاه علوم پزشكی كشور راه اندازی می شود.

به گفته دستجردی، پرونده الكترونیك سلامت برای 50 درصد جمعیت كل كشور، قابل تشكیل است.

وی خاطرنشان كرد برای تشكیل پرونده الكترونیك سلامت از ظرفیت كارت های هوشمند نیز می توان، استفاده كرد كه این امر در استان قم به صورت آزمایشی اجرا شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به مساله خدمات اورژانس بیمارستان ها پرداخت و افزود: 106 مركز اورژانس كشور مربوط به بیمارستان های تك تخصصی است.

دستجردی اضافه كرد: ماهانه دو میلیون و 300 هزار نفر به اورژانس ها در سراسر كشور مراجعه می كنند كه این آمار در تهران 190 هزار نفر در ماه است.

وی با بیان اینكه 20 هزار پرسنل پزشكی نیز در اورژانس ها مشغول به كار هستند، گفت: در كشور 9 هزار تا 12 هزار و 500 تخت اورژانسی وجود دارد.

دستجردی اضافه كرد: 80 درصد مراجعه كنندگان به اورژانس ها نیاز به خدمات سرپایی دارند.

وزیر بهداشت به تشریح عملكرد بیمارستان های هیات امنایی پرداخت و افزود: تعداد این بیمارستان ها اكنون به 52 بیمارستان رسید اما نه بودجه آن ها محقق شده و نه آیین نامه های آن ها عملی شده است.

دستجردی ادامه داد: وزارت بهداشت مكلف شده است تا پایان سال اول برنامه پنجم توسعه، نقشه تحول سلامت را اجرایی كند.

وی اضافه كرد: سطح بندی خدمات درمان در كشور نیز به دلیل محدودیت سرانه درمان ضروری است كه طرح های آمایشی آن را آماده كرده ایم.

دستجردی ادامه داد: بخش نامه های اعتبار بخشی بیمارستان ها نیز ابلاغ شده است و براساس آن بیمارستان های آموزشی باید حداقل استانداردهای بیمارستان های درمانی را نیز داشته باشند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: 10 درصد از كل وجوه هدفمندی یارانه ها باید به نظام سلامت تزریق شود.

وی درباره شورای بیمه عالی سلامت نیز گفت: تشكیل این شورا مصوب شده و دبیرخانه آن در وزارتخانه فعال است.

وحیددستجردی گفت: تعداد دانشجویان تكمیلی علوم پزشكی نیز 50 درصد افزایش یافته و برنامه های خوبی برای ارتقای طب سنتی و طب اسلامی داریم.

وی اضافه كرد: 60 پژوهشگاه و مركز رشد و 700 مركز پژوهشی طراحی كرده ایم.

وزیر بهداشت گفت: هم اكنون یكصد نشریه پژوهشی علوم پزشكی در سایت های معتبر علمی و بین المللی نمایه می شود در حالی كه در سال 2005 این تعداد فقط دو نشریه بود.

وی از تولید 30 دارو و واكسن وارداتی در داخل كشور خبر داد و گفت: كارهای آزمایشگاهی برخی از این داورها به پایان رسیده و برخی دیگر در حال تولید نیمه صنعتی است.

دستجردی گفت: این داروها به تدریج ظرف شش ماه آینده رونمایی می شود.

وی یاداور شد: صادرات دارویی كشور در سال های اخیر دو برابر شده اما باز هم نیازمند ارتقا است.

به گفته دستجردی، هم اكنون 73 كارخانه دارویی فعال و 14 شركت تولید داروهای بیولوژیك در كشور فعال است.

وزیر بهداشت اضافه كرد: در تولید فاكتور 9 از پلاسمای بومی به خودكفایی رسیده ایم و مرحله اول این پالایشگاه نیز در حال پایان است.

وحید دستجردی، با اعلام اینكه 8/54 درصد هزینه درمان را مردم می پردازند، گفت: این رقم در عربستان پنج؛ در اروپا 10 تا 12، در تركیه 30 و در مالزی 40 درصد است.

وحید دستجردی اظهار داشت: در منطقه تنها كشور پاكستان است كه با 80 درصد بالاتر از ایران قرار دارد، ضمن اینكه بیمه های تكمیلی هفت درصد، بیمه های دیگر 5/18 درصد و دولت نیز 20 درصد هزینه درمان را می پردازند.

وی رشد سرانه كل هزینه های سلامت را 5/2 درصد اعلام كرد و افزود: از سال 81 تا 87 این رشد 68 درصد بوده است ولی با توجه به رشد تورم در كشور این رشد تاثیر چندانی بر سلامت نداشته است.

دستجردی گفت: روند بودجه و اعتبارات وزارت بهداشت از سال 81 تا 90 رشد چندانی نداشته است در حالی كه روند این رشد در سطح دولت چشمگیر بوده است.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده در كشورها در خصوص ارتباط رشد اقتصادی كشورها با سلامت نیز گفت: این مطالعات نشان می دهد رشد سلامت در 9 كشور صنعتی دنیا با توجه به رشد سلامت 40 درصد افزایش یافته است.

وی لزوم تغییر دیدگاه ها از بیمار محوری به سلامت محوری را مورد تاكید قرار داد و گفت: توجه به سطح بندی خدمات بستری در كشور كه تكالیف برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه كشور است، واقعی دیدن بازار سلامت، كاهش هزینه ها از جیب مردم، تامین مالی نظام سلامت، اهداف راهبردی استقرار بیمه سلامت و اصلاح نظام پرداخت، یكپارچه سازی منابع سلامت و شفاف سازی این منابع، تشكیل شورای عالی بیمه سلامت ایرانیان و اختصاص 10 درصد هدفمندی یارانه ها به نظام سلامت و پوشش عدالت گستر سلامت از مواردی است كه توجه به آنها به روند برطرف ساختن مشكلات نظام سلامت كشور كمك شایانی می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha