سلامت نیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تشریح مواد قانونی لایحه جدید فرزندخواندگی، شرایط اخذ شده در قانون جدید را بسیار آسان‌تر از گذشته بیان می‌کند و معتقد است سهولت در اجرای این امر به کاهش جمعیت کودکان بی‌سرپرست در مراکز بهزیستی می‌انجامد.

 نصرالله ترابی قهفرخی در گفت‌وگو با خانه ملت،‌ گفت:‌ لایحه جدید فرزندخواندگی با تجدید نظر در قوانین سختگیرانه قبل، ‌شرایط را برای والدین مشتاق به این امر آسان کرده است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی درباره این شرایط افزود: براساس این لایحه هر زن و شوهر ایرانی یا مقیم ایران می‌توانند با توافق یکدیگر کودکی را با نظر دادگاه و طبق مقررات این قانون، سرپرستی کنند؛ حال آن‌که تا پیش از لایحه جدید، فقط ایرانیانی که ساکن ایران بودند می‌توانستند درخواست فرزند خواندگی را به دادگاه ارایه دهند.

وی ادامه داد: در لایحه جدید فرزندخواندگی افزون‌بر زن و شوهری(۳۰ تا ۵۰ سال) که ۵ سال از ازدواج آنها گذشته و صاحب فرزند نشده باشند، زنان مجرد بالای ۳۰ سال هم توانایی پذیرش حضانت فرزند را خواهد داشت.

ترابی قهفرخی به ماده دیگر لایحه جدید برای آسان گرفتن شرایط اشاره کرد و تصریح کرد: ‌پیش از ارائه لایحه جدید، پدر و مادری که دارای فرزند بودند توانایی پذیرش حضانت فرزند دیگری را به سرپرستی نداشتند. این موضوع در لایحه جدید اصلاح شده و والدینی که یک فرزند دارند و از توانایی مالی مناسبی برخوردارند می‌تواند کودک دیگری را هم به فرزندخواندگی بپذیرند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین بر اساس این لایحه‌ی جدید، سازمان بهزیستی به نمایندگی دفتر مقام معظم رهبری، توان تشخیص صلاحیت والدین برای پذیرش حضانت فرزند را دارد.

وی به ویژگی دیگر این لایحه اشاره کرد و افزود: همچنین در قانون ارث پیش از لایحه جدید، فرزندانی که به سرپرستی گرفته می‌شدند از ارث محروم بودند که با تجدید نظر در این قانون، این فرزندان هم از ارث والدین سهم می‌برند.

ترابی قهفرخی تجدید نظر و اصلاح مواد قانونی این لایحه پس از سی سال را امر ضروری بیان کرد و گفت: در سال‌های اخیر با رشد مضاعفی از جمعیت کودکان بی‌سرپرست در سازمان بهزیستی مواجه بودیم که با قوانین معدود و سختگیرانه، افراد از پذیرش حضانت این کودکان منصرف می‌شدند.

به گفته عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم هم‌اکنون تمام اشکالات این لایحه توسط اعضای کمیسیون اجتماعی مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته و با تأیید مقام معظم رهبری برای تصویب نهایی به شورای نگهبان آورده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha