شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۴
سلامت نیوز: محققان می‌گویند آمار نشانگان پای بی‌قرار از 3 تا 10 درصد به 23 درصد رسیده است. نشانگان پای بیقرار یا RLS حالتی است که در آن انسان در زمان استراحت دچار بی‌قراری و احساس ناراحتی در پاها می‌شود و تا زمانی که پاهایش را حرکت ندهد این احساس برطرف نمی‌شود.

این افراد با مشكلی در حین خواب روبرو نیستند، اما در به خواب رفتن دچار اشكال هستند چرا كه وقتی این افراد قصد استراحت دارند، ناچارند برای رفع احساسی چون مورمور شدن یا حرکت حشرات روی پوست، پای خود را مالش و حركت دهند و یا این كه تمایل پیدا می‌كنند راه بروند. علت این مشکل هنوز نامشخص است، اما به نظر می‌رسد اختلال در هورمون تنظیم‌کننده حرکات در مغز که دوپامین نام دارد، علت آن باشد. به همین علت هم گاهی از داروهای فعال کننده دوپامین برای درمان این مشکل استفاده می‌کنند.

بد نیست بدانید در این تحقیق که در کنفرانس پزشکی سان دیه‌گو کالیفرنیا ارائه شد؛ محققان دانشگاه میسوری کانزاس سیتی متوجه شدند آمریکایی‌های سفیدپوست 4 برابر بیش از آمریکایی‌های سیاه دچار این مشکل می‌شوند.

در ضمن دو پنجم زنان سفیدپوست هندواروپایی آرـ ال ـ اس دارند یعنی بیشترین میزان در تمام گروه‌ها و4 برابر بیش‌تر ازمیزانی که این بیماری در زنان سیاه بروز می‌کند.

محققان معتقدند علت شایعتر بودن این بیماری در زنان وجود عوامل مستعدکننده در آنان است. یکی از این عوامل شایعتر بودن کم خونی فقر آهن و آرتریت روماتوئید در زنان است که از عوامل زمینه‌ای برای‌ آرـ ال‌ـ اس هستند.

با توجه به این بررسی به نظر می‌رسد علاوه بر رژیم غذایی مثلاً میزان آهن مصرفی، داروها، استرس و فرهنگ افراد؛ ژنتیک و نژاد انسان‌ها هم در بروز این مشکل نقش داشته باشند. البته نگران نباشید این بیماری هم با بكارگیری راهكارهای درمانی موجود تا حد زیادی بهبود می‌یابد.

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha