سلامت نیوز: معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر قانون هدفمندی یارانه‌ها در هزینه‌های سلامت گفت: تعطیل نشدن مراكز ارائه خدمت یك معجزه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر سید عباس حسنی، در نشست اعضای شورای عالی نظام پزشكی كه با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، گفت: وزارت بهداشت هر ساله با یكسری كسری‌ها وارد سال جدید می‌شود.

وی با بیان اینكه به ازای هر روز بستری تقریبا هفت هزار تومان به ازای هر فرد باید بپردازیم، افزود: بنابراین اگر وزارت بهداشت با كسری اعتبارات مواجه می‌شود این موضوع به ماهیت خدمات این وزارتخانه مربوط می‌شود.

حسنی با اشاره به تاثیر قانون هدفمندی یارانه‌ها در افزایش هزینه‌های حوزه سلامت ادامه داد: تاثیر اجرای قانون هدفمند یارانه‌ها در افزایش هزینه‌های سلامت غیرقابل انكار است. اینكه مراكز درمانی در ارائه خدمات تعطیل نشده‌اند یك معجزه است باید قدردان این موضوع بود و همدلی‌های را بیشتر كرد.

وی ادامه داد: هرچند بودجه كل كشور در سال 89 حدود 368 هزار میلیارد تومان بود اما سهم سلامت از این رقم 6/2 درصد بود. در سال 90 نیز بودجه كل كشور 508 هزار میلیارد تومان بود كه سهم سلامت 3/2 درصد بود. به این ترتیب سهم بودجه سلامت از اعتبارات عمومی كاهش یافت. در مجموع علی‌رغم كاهش اعتبارات و همچنین با وجود تاثیرات هدفمندی یارانه‌ها در هزینه‌های سلامت مراكز درمانی به ارائه خدمات خود ادامه داده‌اند. در سال 89 نیز 400 میلیارد تومان مازاد درآمد اختصاصی كسب كردیم.

وی ادامه داد: از سال 89 با وجود آن كه حدود 840 میلیارد تومان مطالبات از بیمه‌ها داشتیم اما این سال را به پایان رساندیم در سال 90 نیز اگر بیمه‌ها به وظایف خود عمل كنند امسال نیز بدون مشكل به سر می‌رسد.

معاون توسعه مدیریت منابع وزارت بهداشت گفت: اگر بودجه‌های در نظر گرفته شده به منظور جبران آثار قانون هدفمندی در هزینه‌های سلامت محقق شود در پرداخت كارانه‌ها و ارائه خدمات وضعیت بهتری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در بحث فنی مهندسی و عمرانی نیز باید گفت كه حدود 30 هزار پروژه‌ در برنامه نرم‌افزاری آماده شده است و مدیریت پروژه‌ها را انجام می‌دهیم. همچنین برای نخستین بار رشته ساخت و ساز در فضای سلامت راه‌اندازی شد و از طریق آزمون سراسری دانشجو می‌پذیرد. اصلاح ساختار دانشگاه‌ها تقریبا به پایان رسیده است و قدم بعدی به سمت بیمارستان‌ها و حوزه بهداشت خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha