یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 42068

امروزه در جهان 3 نوشیدنی به عنوان پرطرفدار ترین نوشیدن های گرم برای فصل سرما به کار می روند که عبارت اند از : چای ، قهوه و شکلات داغ .

سلامت نیوز: معمولا با سرد شدن هوا انسان ها به دنبال راه هایی برای گرم کردن خود هستند. یکی از این راه ها نوشیدن مایعات گرم است که می تواند به سرعت شخصی را که احساس سرما می کند را گرم کند. امروزه در جهان 3 نوشیدنی به عنوان پرطرفدار ترین نوشیدن های گرم برای فصل سرما به کار می روند که عبارت اند از : چای ، قهوه و شکلات داغ .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، تاثیر این نوشیدنی تنها گرم کردن بدن انسان نیست و بلکه خواص دیگری نیز در این نوشیدنی ها نهفته است که متاسفانه خیلی مورد توجه عامه مردم قرار نمی گیرد. در این مطلب ما قصد داریم تا شما را با چند نوشیدنی محبوب در فصل سرما و خواص آنها آشنا کنیم.

_ چای سیاه
منظور از واژه چای سیاه ، همین چای مورد استفاده در کشور ما است و اشاره ای به رنگ سیاه آن پس از اتمام مراحل فراوری چای دارد. بد نیست اطلاع داشته باشید که در بعضی از کشورهای شرق آسیا به این نوع چای ، " چای قرمز" اطلاق می شود و دلیل آن رنگ مایل به قرمز چای در زمان سرو کردن آن است.
این نوع چای بدون شک پس از آب دومین نوشیدنی پر مصرف در کشور ما است. بر اساس تحقیقات انجام شده در "دانشگاه بوستون" مشخص شده است که این نوع از چای در پیشگیری از بیماری "انسداد شریان های قلب" تاثیر مثبتی دارد. همچنین مشخص شده است که نوشیدن ترکیب چای و شیر نیز باعث تقویت عروق قلبی می شود. همچنین مشخص شده است که این نوع از چای قابلیت کاهش کلسترول خون را نیز دارد.

_ چای بابونه
چای نوشیدنی محبوب اکثر قریب به اتفاق مردم ایران و بسیاری از کشورهای جهان است. اما انواع دیگری از چای نیز در دنیا وجود دارند که می توانند نقش مهم را در سلامت ما ایفا کنند. در تحقیقاتی که در کشور انگلستان انجام شده است مشخص شده است که نوشیدن یک فنجان چای بابونه معطر به صورت روزانه برای دو هفته باعث افزایش حجم دو نوع آنتی اکسیدان " hippurate " و " glycine " و کاهش ماده "کراتین" می شود.
آنتی اکسیدان " hippurate " در زنان مورد آزمایش قرار گرفته در حجم بیشتری مشاهده شد. خاصیت این آنتی اکسیدان افزایش باروری زنان و کمک به آنان در هفته های اول بارداری است.
این آنتی اکسیدان همچنین دارای خاصیت میکروب کشی بالایی نیز است. معمولا یکی از مکان هایی که در بدن انسان محل تجمع میکروبها بوده و باعث ایجاد بیماری می شود درون روده ها است. این آزمایش ثابت کرد که چای بابونه در از بین بردن این میکروبها و ضد عفونی کردن روده ها نقش مهمی دارد.

_ قهوه
قهوه نیز یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان ، خصوصا در غرب است. این نوشدیدنی در فصل زمستان دارای طرفداران زیادی است. اما قهوه تنها یک نوشیدنی ساده نیست و دارای خواص بسیار زیادی برای سلامت انسان است.
برای مثال می توان به تحقیقات انجام شده توسط "مدرسه بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد" در آمریکا اشاره کرد که بر اساس آن مشخص شده است که افرادی که به صورت منظم و رزوانه قهوه مصرف می کنند از احتمال کمتری برای ابتلا به بیماری های کیسه صفرا برخوردار هستند.
اثر مثبت دیگر این نوشیدنی در پیشگیری از بیماری های قلبی است . در تحقیقاتی که در سال 2009 میلادی در کشور ژاپن صورت گرفت مشخص شد که مصرف قهوه تاثیر مستقیمی بر روی کاهش امراض قلبی در افراد بزرگسال دارد.

_ شکلات داغ
شکلات داغ یا نوشیدنی کاکائو یکی دیگر از نوشیدنی های بسیار پرطرفدار در جهان است. در کشور ما بیشتر از پودر کاکائو و در ترکیب با آب جوش و شیر استفاده می شود. استفاده از کاکائو به عنوان نوشیدنی قدمتی بسیار طولانی داشته و قدمت آن به 400 سال پس از میلاد مسیح می رسد.

اقوام "مایا" در آمریکای لاتین امروزی در آن دوران از این ماده به شکل نوشیدنی بهره می بردند. کاکائو یکی از منابع بسیار غنی آنتی اکسیدان است و حتی میزان این ماده در کاکائو از چای نیز بیشتر است و می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی مفید و موثر باشد. همچنین در تحقیقات انجام شده توسط وزارت بهداشت آمریکا مشخص شده است که کاکائو در تقویت رگها و روان سازی حرکت خون در درون رگها نیز موثر است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که علیرغم تمامی نکات مثبتی که در این مطلب ذکر شد بایستی این نکته را نیز یادآوری کرد که این نوشیدنی ها دارای نکاتی منفی نیز هستند و در زمان استفاده از آن ها توجه به شرایط فیزیکی و سلامت و مشورت با پزشک و کارشناسان تغذیه لازم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha