سلامت نیوز : یک محقق طب اسلامی گفت: سرفه به دو نوع تر و خشک تقسیم می‌شود؛ در سرفه تر در آب دهان خلط چرکی دیده می‌شود ولی در سرفه خشک این طور نیست.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس سیدعلی ابوالحبیب اظهار داشت: بسیاری از پزشکان سرفه را نگهبان ریه می‌دانند، سرفه یک بازدم انفجاری است که مکانیزمی حفاظتی برای پاک کردن ریه‌ها از ترشحات و اجسام خارجی را فراهم می‌کند.

به گفته وی، بیشترین علل مراجعه بیماران به مطب پرشکان می‌تواند وجود سرفه، تداخل سرفه با زندگی عادی و نگرانی درباره علل سرفه خصوصاً ترس از سرطان باشد؛ سرفه گهگاه یک مکانیزم دفاعی است و در صورتی که تداوم پیدا کند، می‌تواند عامل بیماری ریوی باشد.

این محقق طب اسلامی افزود: سرفه حاد سرفه‌ای است که کمتر از سه هفته طول بکشد که در بیماری‌هایی مانند سینوزیت، سرماخوردگی و سیاه‌سرفه بیشتر دیده می‌شود.

برگشت شیره معده به داخل ریه موجب سرفه می‌شود
ابوالحبیب اضافه کرد: سل ریوی، علل دارویی، سرطان ریه، مصرف سیگار، ادم مزمن ریه، نارسایی احتقانی قلب، استنشاق گازهای سمی، التهابات و سرطان حنجره، عفونت ویروسی، بیماری گوش خارجی یا میانی حاد، برگشت شیره معده به داخل ریه، سینوزیت و ترشح خلط در پشت حلق، استنشاق هوای خیلی گرم یا خیلی سرد، عفونت باکتریایی مجاری هوایی (برونشیت)، وجود جسم خارجی در راه‌های هوایی مانند تیغ ماهی، کمبود ویتامین B 12 که این عامل بیشترین عامل سرفه مزمن است و آسم از عوامل عمده سرفه به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: از جمله عوارض سرفه می‌تواند به سنکوب، شکستگی دنده‌ها، درد جداره قفسه سینه و شکم همچنین بی‌اختیاری ادرار و خستگی مفرط اشاره کرد.

این محقق طب اسلامی بیان داشت: سرفه از دیدگاه طب سنتی نقش استحفاظی برای ریه‌ها دارد، از انواع سرفه می‌توان به سرفه ناگهانی (سرفه حاد)، سرفه پیاپی که قطع نمی‌شود و سرفه قدیمی و سابقه‌دار که مدت‌هاست شروع شده (سرفه مزمن) اشاره کرد.

مصرف غذاهای ترش موجب بروز سرفه شدید می‌کند
ابوالحبیب معتقد است: علل سرفه ناگهانی (حاد) می‌تواند گرد و غبار و دود، مصرف ماده غذایی ترش، گس یا تند همچنین هوای سرد یا مصرف نوشیدنی‌های سرد باشد همچنین علل سرفه پیاپی و لامنقطع می‌تواند سوء مزاج، درگیری‌های عصبی، ورم در ریه و مسیرهای تنفسی باشد و پر شدن معده و سوء مزاج بدن می‌تواند از علل سرفه سابقه‌دار یا مزمن باشد.

وی تصریح کرد: سرفه به 2 نوع سرفه تر و سرفه خشک تقسیم می‌شود که در سرفه تر در آب دهان، خلط چرکی دیده می‌شود ولی در سرفه خشک در آب دهان خلط چرکی دیده نمی‌شود.

این محقق طب اسلامی افزود: در صورت وجود سرفه سرد رنگ صورت به سربی تبدیل می‌شود که با سرمای زیاد سرفه بیشتر شده و با کاهش سرما نیز سرفه کم می‌شود البته اگر همراه سرفه سرد خلط هم وجود داشته باشد، فرد احساس می‌کند که چیزی از بالا به سوی سینه می‌ریزد همچنین از علائم دیگر سرفه سرد، تشنگی کم است.

ابوالحبیب ادامه داد: در طب سنتی علائم نزله یا خلط احساس قلقلک در مسیر عبور خلط، کشیدگی در پوست اطراف پیشانی، احساس کیپ شدن یا بند آمد سوراخ‌های بینی و در مراحل نخست آب دهان بدون نزله است و سپس ماده بلغمی پیدا می‌شود؛ معمولاً این ماده به رنگ سبز و زرد است.

سرفه خشک موجب سرخ شدن صورت می‌شود
وی معتقد است: در سرفه گرم شخصی که سرفه می‌کند، صورتش سرخ می‌شود و در سرفه‌ای که تر باشد خرناسه زیاد به ویژه در هنگام خواب افزایش پیدا می‌کند که معمولاً افراد پیر به این سرفه دچار می‌شوند.

این محقق طب اسلامی عنوان کرد: سرفه‌های خشک در حالت فعالیت و گرسنگی افزایش پیدا می‌کند و در حالت آرامش و سیری شکم کاهش می‌یابد و اگر همراه سرفه، نزله یا خلطی وجود نداشته باشد، این سرفه خشک است و اگر همراه بزاق دهان خلط وجود داشته باشد سرفه مرطوب یا تر است.

ابوالحبیب افزود: سرفه‌ها می‌تواند منشأ نزله‌ گرم از مغز باشد که نشانه‌های آن سرفه‌های شدید و خشک، سرفه همراه با سوزش و خارش درون گلو و قفسه سینه است و بیمار احساس می‌کند چیزی به قفسه سینه می‌ریزد مانند نمک‌ پاشیدن که این سرفه در شب به هنگام سردی هوا شدت می‌یابد که به این نوع سرفه، سرفه صفراوی نیز گفته می‌شود.

وی ادامه داد: سرفه منشأ حرارت مزاج ریه که به علت غلبه دم ایجاد می‌شود، دارای علائم بالینی مانند گرمای تنفس و عطش، سرخی رنگ رخسار و سایر علائم غلبه حرارت و خون است.

این محقق طب اسلامی اضافه کرد: سرفه می‌تواند منشأ نزله سرد از مغز باشد که به سرفه بلغمی شهرت دارد و آنچه با سرفه دفع می‌شود غلیظ است.

مصرف چهار تخمه و چهار گل برای درمان سرفه مفید است
ابوالحبیب افزود: برای درمان سرفه معمولاً باید فکر کنیم که فرد دارای سرفه خشک و تر است یعنی در طب سنتی باید هر دو نوع را در نظر بگریم و یک داروی عمومی برای فرد تجویز می‌شود و دارویی باید بدهیم که سردی و گرمی را بپوشاند که برای این کار از چهار گل (گل پنیرک، گل بنفشه، گل ختمی، گل نیلوفر یا گل نسترن) و چهار تخمه (قدومه، اسفرزه، بارهنگ، سه‌پستان و تخم مرو) استفاده می‌‌شود که به بیمار هر دو ساعت یک بار داده می‌شود.

وی گفت: برای سرفه درمان‌های دیگری نیز به کار می‌رود مانند بخور چهار تخمه که شبی پنج دقیقه باید انجام شود تا ریه‌ها کاملاً گرم و مرطوب شود البته بیشتر سرفه‌ها منشأ خشکی و سردی دارند به همین ترتیب داروها باید خشکی و سردی را بپوشانند.

روغن مالی کردن سینه می‌تواند سرفه را کاهش دهد
این محقق طب اسلامی بیان کرد: راه دیگر درمان سرفه استفاده از لوسیون‌هاست و در اکثر اوقات کسانی که سرفه می‌کنند و در بیش از 70 یا 80 درصد موارد قفسه سینه دچار سردی شده است یا هوایی که فرد استنشاق می‌کند، سردی دارد؛ در چنین مواقعی استفاده از لوسیون گرم توصیه می‌شود؛ این لوسیون مرکب از عرق کیالک، عرق زنجبیل و دارچین به نسبت یک به ده روغن گرم مثل سقز یا کنجد است که هر شب باید به ناحیه قفسه سینه مالیده شود.

ابوالحبیب ادامه داد: باید از گلو تا پایین قفسه سینه و از پشت تا ناحیه گردن تا پایین دنده‌ها را روغن‌مالی کرد که با این کار بدن بیمار گرم می‌شود و می‌تواند سرفه‌ها را به راحتی کنترل کند همچنین افراد باید پرهیز غذایی لازم را داشته باشند.

وی بیان کرد: افراد برای بهبود سرفه باید تا مدتی غذاهای سرخ کردنی استفاده نکنند همچنین مصرف موادغذایی که دارای طبع سرد است، موجب افزایش سرفه می‌شود و مواد قابضی مانند تمبرهندی، قره‌قروت و رب انار سرفه را تشدید می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیر آزادبخت ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    تقاضای عضویت دارم