یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 42107
سلامت نیوز : رئیس مرکز آموزشی درمانی فاطمیه از انجام 170 زایمان فیزیولوژیک غیر دارویی در همدان خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب دا، مهرانگیز زمانی بناب با اشاره به افتتاح نخستین مرکز زایمان فیزیولوژیک بیمارستان فاطمیه، عنوان کرد: در این نوع زایمان امر "کی ام سی"(هم آغوشی نوزاد متولد شده با مادر) مورد توجه قرار گرفته است چرا که طبق فرآیندهای علمی به اثبات رسیده است که نوزادی که متولد می‌شود اگر در همان ابتدا از مادر جدا شود، پدیده شیر دادن و بازگشت رحم به حالت طبیعی به تأخیر می‌افتد.

وی افزود: اگر نوزاد متولد شده را از همان ابتدا با مادر هم آغوشی داده و ارتباط پوست با پوست بین این دو ایجاد شود این روند به شدت به نفع مادر است چرا که بازگشت رحم و ناحیه تناسلی زن به سرعت انجام شده و امر شیردهی نیز به تأخیر نمی‌افتد اگر چه اخیراً نیز ثابت شده که این روند به نفع نوزاد نیز هست.

رئیس مرکز آموزشی درمانی فاطمیه همدان ابراز کرد: اخیراً علاوه بر بحث "کی ام سی"،  بحث "کی اف سی" یا (هم آغوشی نوزاد متولد شده با پدر) نیز مطرح شده است که بر اساس آن می‌توان نوزاد را بلافاصله پس از تولد با پدران هم آغوشی داد که در این راستا در این مرکز ما برای پدران نیز لباس مناسب این امر را تهیه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در مرکز زایمان فیزیولوژیک بیمارستان فاطمیه امکانات بسیار زیاد و سایت‌های مجهزی برای نوزادان تعریف کرده‌ایم، گفت: به دنبال انجام "کی ام سی" بحث"کی اف سی" نیز با رعایت همه استانداردها و حریم‌های حجاب و عفاف انجام خواهد شد.

زمانی بناب خاطرنشان کرد: در گذشته همه زایمان‌ها به صورت طبیعی انجام می‌شد اما با راه‌‌اندازی بخش‌های پیشرفته زایمان، دارویی به نام اکسی توسین(آمپول فشار) برای تسریع روند زایمان طراحی کردند که روند زایمان را تغییر داد.

وی ادامه داد: استفاده از آمپول فشار برای زایمان جایگاه خاص دارد مثلاً  در مریض فشارخونی که در حال خفه شدن باشد، مریضی که وقت زایمان وی گذشته است و یا در مریضی که کیسه آب وی پاره شده و امکان می‌رود که از راه کیسه آب پاره عفونت بالا کشد؛ نه اینکه در مریض عادی که قادر به طی کردن روند عادی زایمان است از این نوع آمپول استفاده کنند.

رئیس مرکز آموزشی درمانی فاطمیه همدان تصریح کرد: در حال حاضر دنیا به این نتیجه رسیده که از 20 هفتگی حاملگی باید به مادر ورزش‌هایی را آموزش داد که عضلات وی قدرت  و لگن وی نیز وسعت پیدا کند تا زایمان راحت و سلامتی داشته باشد.

وی گفت: ما در این مرکز برای مریض‌هایی که از 20 هفتگی حاملگی خود تحت آموزش قرار گرفته‌اند جلسه‌ای را با همسران آن‌ها به عنوان همراه و کسی که بیشترین حمایت را می‌تواند از زن باردار داشته و  در کنار وی باشد، برگزار می‌کنیم.

به گفته زمانی بناب، زنان باردار از 20 هفتگی دوران بارداری در این مرکز باید هشت جلسه را بگذرانند که تا شش ماه نخست اجرای این طرح در این بیمارستان در راستای ترویج زایمان فیزیولوژیک، هیچ گونه وجهی دریافت نشده اما از این مدت به بعد طبق تعرفه وجه دریافت می‌شود که بسیار ناچیز و در حد رایگان است.

وی با بیان اینکه تمام مراکز بهداشتی، زنان باردار 20 هفته را به این مرکز ارجاع می‌دهند، تصریح کرد: این زنان باردار ملزم به زایمان در این بیمارستان نمی‌شدند چون تعهد ما تنها برای گذراندن آموزش‌ها است و فرد می‌تواند به دلخواه خود در هر بیمارستانی، زایمان کند.

رئیس مرکز آموزشی درمانی فاطمیه همدان با بیان اینکه تاکنون در قالب این طرح در این بیمارستان 170 زایمان فیزیولوژیک انجام شده است، اضافه کرد: زنان برای زایمان راحت بوده و حتی رایحه درمانی می‌شوند و در حین زایمان مختار هستند موزیک دلخواه گوش دهند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha