سلامت نیوز : رئیس مرکز مدیریت توسعه شبکه وزارت بهداشت، از جایگزینی کارت ملی هوشمند به جای دفترچه های بیمه خبر داد و افزود: در برنامه پزشک خانواده دفترچه های بیمه بسیار مشکل ساز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، محمد شریعتی اظهار داشت: ایجاد نظام ارجاع،‌ افزایش پاسخگویی در نظام سلامت، افزایش دسترسی و ارائه خدمات بهداشتی، کاهش هزینه های درمانی و افزایش پوشش خدمات از اهداف اجرایی شدن برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است.

وی افزود: در برنامه پزشک خانواده تمام تلاش بر این است تا فرد از شرایط مستعد بیماری به شرایط بهبود برسد و اجرای این برنامه باعث می شود که پزشکان و متخصصان، خدمات درمانی را بهتر ارائه دهند.

شریعتی ادامه داد: نظام پرداخت در پزشک خانواده به صورت سرانه است، میزان سرانه پایه پزشک خانواده به ازای هر نفر 17 هزار و 500 ریال خواهد بود و در خصوص زنان باردار،‌ کودکان زیر 5 سال بیماران خاص و سالمندان نیز این سرانه افزایش پیدا می کند.

وی در خصوص اجرای مدل روستایی و شهری در برنامه پزشک خانواده گفت: در مدل روستایی خدمات توسط بخش دولتی ارائه می شد اما در نسخه 02 به گونه ای طراحی شده که در آن از بخش خصوصی حداکثر استفاده را می کنیم.

رئیس مرکز مدیریت توسعه شبکه وزارت بهداشت ادامه داد: مدل شهری پزشک خانواده به گونه ای است که پایگاههای پزشک خانواده همان مطب پزشکان است که با سامانه خدمات سلامت، متصل بوده و استانداردهای آن نیز با استانداردهای برنامه پزشک خانواده نیز هماهنگ است.

وی نسخه 02 را نتیجه پایلوت اجرا شدن برنامه پزشک خانواده در سه استان کشور عنوان کرد و گفت: برای رفع مشکلات در این طرح، جلسات متعددی را با متخصصان این حوزه از کشورهای مختلف برگزار کردیم تا از تجربیات جهانی نیز بهره مند شویم.

شریعتی با اشاره به اینکه پزشک خانواده مسئول، عضو دیگری از تیم پزشک خانواده است، ‌اظهار داشت: هر کجا که پایگاه پزشک خانواده مستقر است یک پزشک خانواده مسئول نیز وجود دارد که مسئول هماهنگی پزشکان در منطقه خود است.

به گفته وی، ساعت کار در تیم سلامت در شیفتهای صبح و بعد از ظهر است و هر شیفت 4 ساعت به طول می انجامد که با نظر ستاد عملیاتی تغییر خواهد کرد.

شریعتی در خصوص مشکلات برنامه پزشک خانواده گفت: برای این که یک نفر پزشک خانواده شود باید پروانه دائم و پروانه مطب داشته باشد و نحوه عقد قرارداد یکی از معضلات بود که در نسخه 02 به آن پرداخته شد که در این مدل قرارداد پزشکان با بیمه ها بسته می شود و ما فقط نظاره گر هستیم.

رئیس مرکز مدیریت توسعه شبکه وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه نسخه 02 به امضای کارشناسان،‌ مدیران ارشد، معاونان وزیر بهداشت و رفاه رسیده و قابل اجرا است.
شریعتی از جایگزینی کارت ملی هوشمند به جای دفترچه های بیمه خبر داد و افزود: در برنامه پزشک خانواده دفترچه های بیمه بسیار مشکل ساز بوده که از این پس دیگر تغییر نخواهد کرد و همان دفترچه بیمه ها مهر دار خواهد شد و با برنامه ریزی ها نیز به زودی کارت ملی هوشمند طراحی می شود.

وی گفت: اگر متخصصین اطفال،‌ داخلی و عفونی در شهرها زیاد بودند می توانند در پزشک خانواده سطح یک حضور داشته باشند.

رئیس مرکز مدیریت توسعه شبکه وزارت بهداشت افزود:‌ هر تیم پزشک خانواده 500 تا 2500 نفر را تحت پوشش قرار می دهد که در مناطق محروم نیز این میزان تا 3 هزار نفر نیز افزایش پیدا می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha