سلامت نیوز : مسوول مركز تحقیقات سل و بیماری های ریوی تبریز گفت: موفقیت درمان بیماری سل در ایران 85 درصد و در آذربایجان شرقی به مركزیت تبریز حدود 95 درصد است كه این رقم نزدیك به استانداردهای بهداشت جهانی می باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ' اصغر طاهری ' گفت: بیماری سل یك بیماری عفونی و مسری می باشد و عامل بیماری آن باسیل مایكوباكتریوم توبر كلوزیس بوده و می تواند همه اعضای بدن را مبتلا كند كه این بیماری از نظر گرفتاری اعضا به دو گروه سل ریوی و خارج ریوی تقسیم می شود كه نوع سل ریوی خلط مثبت، مسری می باشد.

وی یادآور شد: علایم بیماری بسته به عضو مبتلا شده متفاوت خواهد بود، نوع سل ریوی دارای علایم سرفه و دفع خلط، تب و تعریق، كاهش وزن و در مراحل پیشرفته خلط خونی، تنگی نفس و در نهات ضعف و لاغری شدید و مرگ را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: ‌راه انتقال بیماری سل نیز از طریق تنفس می باشد، ریه یك بیماری سل ریوی خلط مثبت منبع تكثیر باسیل سل و پخش آن در محیط می باشد، بدین شكل كه یك بیمار سل ریوی خلط مثبت از طریق سرفه، صحبت و عطسه باسیل های سل را در محیط پخش می كند و كسانی كه در مجاورت بیمار می باشند با استنشاق هوای آلوده به میكروب سل آلوده می شوند.

طاهری ادامه داد: باسیل سل پس از ورود به ریه های بیمار یا در ریه مستقر شده و تكثیر یافته و فرد را به بیمار سل مبتلا می كند و یا به صورت نهفته باقی می ماند و فرد آلوده به میكروب سل محسوب می شود.

وی گفت: ممكن است باسیل ورودی به ریه های بیمار از طریق خون به سایر اعضای بدن منتقل و به صورت نهفته باقی بماند و هر موقع در فرد آلوده به هر دلیلی سیستم ایمنی بدن ضعیف شود، این میكروب های نهفته فرصت طلب تكثیر یافته و باعث ایجاد بیماری می شوند.

وی خاطرنشان كرد: پنج الی 10 درصد افراد آلوده به این ویروس در طول عمر خود ممكن است به بیماری سل مبتلا شوند، بقیه تا آخر عمر خود آلوده باقی می مانند.

وی گفت: حدود 50 درصد بیماران مبتلا به سل جان خود را از دست می دهند، 25 درصد بیماران حالت مزمن بیماری را پیدا می كنند و 25 درصد خود به خود بهبود می یابند.

مسوول مركز تحقیقات سل در خصوص راه های تشخیص بیماری نیز اظهار كرد: سه نوبت آزمایش خلط از بیماران ساده ترین، ارزانترین و قطعی ترین راه تشخیص بیماری سل ریوی می باشد، بقیه اعضای بدن هم یا از طریق آزمایش میكروب شناسی سل از نمونه ها و یا از طریق نمونه برداری و پاتولوژی تشخیص داده می شوند، رادیولوژی نیز در تشخیص بیماری سل كمك كننده خوبی می باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اغلب بیماران سلی با داروهای اصلی سل قابل درمان می باشند و حداقل مدت درمان شش ماه می باشد كه تحت نظارت مستقیم روزانه توسط ناظر باید داروها به طور مرتب مصرف شود.

مسوول مركز تحقیقات سل تبریز گفت: تعداد داروها در دو ماه اول درمان چهار نوع دارو و در چهار ماه آخر درمان دو نوع دارو می باشد و در صورت مصرف نامرتب داروها بیماری به حالت مزمن و مقاوم تبدیل شده و خطرات پخش میكروب های مقاوم به محیط و مرگ برای بیمار را به همراه خواهد داشت.

وی یادآورشد: سل در حال حاضر از طرف سازمان بهداشت جهانی اورژانس جهانی اعلام شده و به عنوان یك بیماری بازپدید (دوباره برگشته) محسوب می شود.

وی گفت: روند بیماری در دنیا تغییر یافته و روند صعودی به خود گرفته است، دو علت عمده افزایش مجدد بیماری، پیدایش و گسترش بیماری ایدز و ایجاد مقاومت دارویی به پنج داروی اصلی ضد سل گزارش شده و تنها راه كنترل آن اجرای برنامه درمان كوتاه مدت شش ماهه با نظارت مستقیم اعلام شده است.

طاهری یادآورشد: در حال حاضر یك سوم مردم دنیا آلوده به میكروب سل هستند و هر سال یك و نیم میلیون نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست می دهند كه بیش از 90 درصد موارد بیماری و مرگ بیمار در كشورهای فقیر اتفاق می افتد.

وی گفت: اگر همه كشورها به توصیه های سازمان بهداشت جهانی عمل نكنند، خطر گسترش مقاومت دارویی افزایش یافته و بیماری سل غیر قابل كنترل و درمان خواهد بود.

وی اضافه كرد: به رغم اینكه با گسترش سیستم شبكه برنامه های منظمی از سال ها قبل در كشور ما برای كنترل سل اجرا شده و فرهنگ غنی مردم ایران مانع گسترش شدید بیماری ایدز و پیشگیری از مقاومت دارویی شده است ولی همچنان این بیماری یكی از مشكلات عمده بهداشتی كشور می باشد.

وی اظهار كرد: درحال حاضر سالانه حدود 10 الی 12 هزار نفر در كشور به سل مبتلا می شوند كه حدود 20درصد آنها اتباع كشورهای بیگانه به ویژه افغانستان می باشد.

وی ادامه داد: در كشور ما در حال حاضر برنامه های منظمی برای تشخیص و درمان بیماری سل به طور رایگان از سال گذشته اجرا شده و اغلب بیماران با روش برنامه Dots درمان می شوند و مقاومت دارویی و آلودگی HIV در بیماران سلی زیر سه درصد می باشد.

طاهری ادامه داد: حدود 50 درصد بیماران سلی استان مربوط به شهرستان تبریز می باشد و با برنامه های منظمی كه برای كنترل سل انجام گرفته طی 15 سال گذشته یك حالت تقریبا ثابتی ایجاد شده و هر سال حدود 120نفر بیمار مبتلا به سل در تبریز ثبت می شود.

مسوول مركز تحقیقات سل تبریز تاخیر در تشخیص بیماری و در نتیجه پخش میكروب های سل در محیط توسط بیماران می شود را مشكل اصلی بیماری سل در كشور عنوان كرد.

وی از همه افراد درگیر با سرفه مزمن بیش از دو هفته خواست، به نزدیكترین مركز بهداشتی درمانی یا خانه بهداشت یا آزمایشگاه سل مراجعه كنند.

مركزتحقیقات سل تبریز كلیه خدمات تشخیصی و درمانی را به صورت رایگان و با پیشرفته ترین امكانات در اختیار مردم آذربایجان شرقی قرار می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha