وزير کشور: ازدواج موقت بايد با جسارت در کشور ترويج شود

۱۳۸۶/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰ - کد خبر: 4214
وزير کشور: ازدواج موقت بايد با جسارت در کشور ترويج شود

ازدواج موقت؛ مردم چه مي گويند 
جوانان و معضل ازدواج 
كشور نيازمند مراكز انتخاب همسر براي جوانان است

احکام ازدواج موقت از نگاه آیت الله سیستانی-قسمت دوم
احکام ازدواج موقت از نگاه آیت الله سیستانی -قسمت اول
مباني فقهي ازدواج موقت 
 

خبرگزاری فارس روز پنج‌شنبه گذشته خبر داد مصطفی پور‌محمدی وزیر کشور در همایش هم اندیشی حجاب در قم گفته است: ازدواج موقت باید با جسارت در کشور ترویج شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هم میهن، «مينا» 41ساله در يكي از سايت‌هاي مربوط به ازدواج موقت مطلبی با اين مضمون نوشته است: «شوهرم فوت شده و يك پسر مومن 18ساله دارم، حاضر به صيغه هستم. اطلاعات و ميزان مهريه و مدت را برايم ايميل كنيد.»
محسن 20 ساله دوست دارد كه ازدواج موقت را تجربه كند، او كه شماره تلفن‌اش را روي سايت مربوط به صيغه گذاشته است، مي‌گويد: «ماهانه يك سكه بهار آزادي به عنوان مهريه پرداخت مي‌كنم و مي‌خواهم كه همسر موقتم مقيد به اصول ديني باشد.» محسن با صداي دورگه‌اي كه هنوز انگار سال‌هاي بلوغ را طي نكرده است، مي‌گويد: «تا هروقت كه بخواهيد مدت را تمديد مي‌كنم. منتها پيش از آن بايد در يك مكان عمومي همديگر را ملاقات كنيم و اگر شما موافق بوديد براي عقد موقت به محضر برويم.» محسن‌ها و ميناها در شرايطي به جست‌وجوي زوجي مناسب براي صيغه هستند كه وزير كشور پنج‌شنبه گذشته (10 خرداد) در همايش هم‌انديشي حجاب در قم اعلام كرد كه «ازدواج موقت بايد با جسارت در كشور ترويج شود.»«مصطفي پورمحمدي» گفت: «بالا رفتن سن ازدواج در كشور باعث به وجود آمدن معضلات فراواني مي‌شود. ازدواج موقت تنها براي كامجويي مردان متاهل نيست كه بروند و براي بار چندم ازدواج كنند، مگر امكان دارد كه اسلام نسبت به جوانان 15 ساله‌اي كه خداوند شهوت را در وجود آنها قرار داده بي‌تفاوت باشد.»
وزير كشور همچنين اعلام كرد: «در شرايط فعلي امكان ازدواج به دلايل مختلف اجتماعي وجود ندارد و ما نيز نمي‌توانيم نسبت به خصوصيات سني قشر جوان جامعه بي‌تفاوت باشيم. براي ارضاي ميل جنسي جواناني كه امكان ازدواج ندارند بايستي فكري شود.» وزير كشور در اين همايش راه‌حل خود را نيز ارائه داد: «اكنون وقت آن رسيده كه حوزه‌هاي علميه به اين امر اهتمام ورزند و به بررسي برخي حواشي كه از اجراي اين حكم خدا در جامعه ممكن است به وجود بيايد، بپردازند.» پيش از اين هم آقای هاشمي رفسنجاني در سال‌هاي پس از جنگ در نماز جمعه يك بار به منظور صيانت جامعه از آلودگي‌هاي اخلاقي و تاكيد روي راهكارهايي كه شرع اسلام به آنها اشاره كرده است روي ازدواج موقت بحثي را باز كرده بود كه در آن زمان با واكنش‌هاي مثبت و منفي در مسوولان و زنان و مردان جامعه روبه‌رو شد. اين روز‌ها بحث ازدواج موقت و صيغه ميان مسوولان و جامعه مذهبي در كش و قوس است، گروهي مخالف و گروهي موافق هستند. «آيت‌الله جناتي» يكي از موافقان طرح صيغه است، تا آنجاكه در رساله خود، براي ازدواج موقت دختر اجازه پدر را ضروري نمي‌داند. او به هم‌ميهن مي‌گويد: «به اين مساله در رساله‌ام به صورت كامل پرداخته‌ام، به نظرم ميان ازدواج موقت و دائم تفاوت چنداني وجود ندارد، وقتي در ازدواج موقت هر دو طرف متدين و مقيد باشند هيچ فرقي با نوع دائم ندارد تنها به اقتضاي شرايط بايد يكي از اين دو گزينه را انتخاب كرد.»
 

  جناتي ازدواج موقت را صواب دانسته و مي‌گويد: «اگر هر دوطرف تحت تاثير عواطف و احساسات نباشند و به يك تصميم منطقي برسند حتي درصورت مخالفت پدر دوشيزه هم عقد موقت آنها جاري و حلال است. ازدواج موقت في‌النفسه هيچ مفسده‌اي به بار نمي‌آورد.» اما «حجت‌الاسلام يوسفي اشكوري» يكي از منتقدان ترويج ازدواج موقت است .

او مي‌گويد: «از منظر فقهي و شرعي بايد اين مساله مورد بررسي و تحقيق قرار بگيرد، اينكه ما در اسلام ازدواج موقت داريم يا نداريم، در اهل سنت ازدواج موقت ممنوع است، ولي فقه شيعه آن را صواب مي‌داند.» يوسفي اشكوري مي‌گويد: «اما از منظر اجتماعي هم اين طرح ابعاد مختلفي دارد، اول اينكه با طرح ازدواج موقت چه مشكلي را مي‌خواهند حل كنند؟ به نظر مي‌رسد مساله مشكل جنسي قشر جوان است كه روزبه‌روز ميانگين سن ازدواج درآن بالاتر مي‌رود، سوال ديگري كه مطرح مي‌شود اين است كه دختر يا پسر، مشكل كدام مدنظر است؟ و احتمالا پاسخ از اين قرار است كه دختر و پسر ندارد مشكل جوانان جامعه است. و درست در اين نقطه است كه پاي اعتقادات سنتي و فرهنگي به ميان مي‌آيد، اينكه در ازدواج دائم مساله زن و دختر بودن به شدت مطرح است و اگر در ازدواج موقت رابطه جنسي وجود نداشته باشد، كاملا نقض غرض است، وقتي زوجي عقد شرعي مي‌كنند داشتن ارتباط حق طبيعي آنهاست.

با اين اوصاف بايد منتظر بود كه اگر اين طرح ترويج شود 8 تا 10 سال ديگر هزاران هزار از زنان بي‌همسر و بي‌سرپرست در جامعه داشته باشيم؛ كه هيچ سرپرست مشخصي ندارند. به هر حال بايد قبول كرد كه طبق شرع مرد كار خلافي انجام نداده است.» اشكوري اين طرح را كاملا موافق حقوق مردان و ضد زنان مي‌داند و سوالي را مطرح مي‌كند كه مي‌خواهد مروجان اين طرح به آن پاسخ بدهند: «افرادي كه از اين طرح حمايت مي‌كنند، آيا حاضرند براي رفع نيازهاي فرزندان دختر و پسرشان اجازه بدهند كه او يك هفته به عقد موقت كسي در بيايد؟» برخي از علما و صاحبنظران مذهبي معتقدند مسوولاني كه اين طرح را دنبال مي‌كنند در جست‌وجوي راه‌حلي براي خروج از بحران‌هاي اجتماعي هستند. «آيت‌الله حسين موسوي تبريزي» يكي از صاحبنظران مذهبي است. او مي‌گويد: «معتقدم مساله ازدواج موقت به‌خاطر مشكلات و ناهنجاري‌ها مطرح مي‌شود، آنها فكر مي‌كنند به اين ترتيب معضلات اجتماعي پايين مي‌آيد. ازدواج موقت از نظر شرعي مشكلي ندارد، اما بايد ديد كه براي حل چه معضلي در جامعه دست به دامن اين طرح شده‌ايم و چرا مي‌خواهيم ازدواج موقت را پررنگ كنيم.»

او مي‌گويد: «براي ازدواج موقت هيچ مانعي در حال حاضر وجود ندارد همين حالا هم به راحتي در محضر اين شيوه آشنايي و زندگي مشترك را ثبت مي‌كنند. اما علني كردن و ترويج اين مساله بدون كار كارشناسي و در نظر گرفتن عواقب‌اش مي‌تواند معضلات پيچيده‌تري را براي ما به بار بياورد. قبل از هر چيز بايد به كودكان بي‌سرپرست و سقط جنين‌هايي كه در پي مي‌آيد فكر كرد و اينكه ترويج ازدواج موقت تا چه حد مي‌تواند سبب شكستن هنجارهاي فرهنگي و ناپايداري خانواده‌ها شود.» برخي از حقوقدانان و جامعه‌شناسان هم معتقدند كه اين طرح باعث ناپايداري كانون خانواده مي‌شود و طبق قانون هم ازدواج موقت در موارد استثنايي ديده شده است. «بهمن كشاورز» حقوقدان مي‌گويد: «اصل بر دائمي بودن نكاح است و نكاح منقطع اصولا براي موارد استثنايي تشريح و پيش‌بيني شده است. به همين دليل نيز از نظر مالي راجع به نكاح اين نوع عقد، تفاوت بيني با عقد دائم دارد.

به اين معنا كه در آن به زوجه نفقه تعلق نمي‌گيرد و زوجين از يكديگر ارث نمي‌برند و عقد نكاح به محض اتمام مدت پيش‌بيني شده بذل مدت از جانب مرد منتفي مي‌شود.» او مي‌گويد: «بنابراين ملاحظه مي‌شود كه قانونگذاران نظر به استثنايي بودن اين پديده داشته‌اند و به همين لحاظ در ماده 645 قانون مجازات اسلامي بيان داشته به منظور حفظ كيان خانواده ثبت واقعه ازدواج دائم، طلاق و رجوع طبق مقررات الزامي است.»

رئيس پيشين كانون وكلا با اشاره به اينكه تبليغات براي اين‌گونه ازدواج خلاف اصل و شايد خلاف نظر قانون‌گذار است، مي‌گويد: «ترويج نكاح موقت به عنوان امري رسمي نمي‌تواند مورد قبول باشد و الزام به ثبت اين‌گونه نكاح و جرم شمردن عدم ثبت آن باعث ايجاد نوعي جرم جديد خواهد شد. از طرفي به لحاظ افزايش موارد و علني شدن آن كيان خانواده بيش از زمان حاضر متزلزل خواهد شد.» نظر وزير كشور براي گسترش ازدواج موقت در كشور نظرات موافقان و مخالفان در شرايطي مطرح مي‌شود كه در حال حاضر ازدواج موقت در جامعه وجود دارد.

مدارك موردنياز:

1- فتوكپي طلاق‌نامه يا فوت‌نامه شوهر قبلي زن

2- اگر زوجه دختر باشد رضايت كتبي پدر يا فوتنامه پدر در صورت فوت

3- مرد مسلمان مي‌تواند با زناني از بقيه اديان الهي عقد ازدواج موقت بكند، اما زن مسلمان نمي‌تواند با مرد متدين اديان ديگر عقد ازدواج موقت كند.

گزينه‌هاي بالا مدارك موردنيازي است كه دختران و پسران كه درصدد جاري شدن عقد موقت هستند بايد به همراه داشته باشند. اين روزها مراكزي به صورت مجازي و حضوري اقدام به فراهم كردن شرايط صيغه مي‌كنند؛ و در اين ميان استقبال از مراكز مجازي و سايت‌هايي كه زوجين را به هم معرفي مي‌كنند عيني‌تر از مكان‌هايي است كه افراد حضوري به آن مراجعه مي‌كنند.

هر يك از سايت‌ها در طول روز به طور ميانگين بين هزار تا 1500 بازديدكننده دارند. در اين بين سايت «صيغه» و «موقت» بيشترين بازديدكننده را دارند. «امير» 27 ساله، چند ماه پيش با مراجعه به يكي از اين مراكز اولين تجربه عقد موقت را پشت سر گذاشت. او مي‌گويد: «ما براي مدت يك ماه 132 هزار تومان پول پرداخت كردم، 12 هزار تومان براي جاري شدن عقد و 120 هزار تومان به عنوان مهريه. در آن مركز بانوان جوانتر با مهريه‌هاي بالاتري نظير 400 تا 500 هزار تومان به عقد موقت درمي‌آيند، اما بانويي كه بين من و ايشان عقد موقت جاري شد 40 سال سن داشت.» «امير» مي‌گويد: «رئيس مركز خانه‌اي را در اختيار زوجين مي‌گذارد كه با صيغه‌نامه خود مي‌توانند به آنجا مراجعه كنند و ماهانه مبلغي را به عنوان اجاره منزل پرداخت كنند.»

«امير» حالا دو ماه است كه ازدواج كرده و مايل نيست همسرش در جريان ازدواج موقت پيشين او قرار بگيرد. مدت‌ها پيش از اينكه وزير كشور بحث ترويج صيغه را به ميان آورد، بسياري از هتل‌ها و مهمانسراهاي كشور اقدام به پذيرش مردان و زناني مي‌كردند كه با صيغه‌نامه به آنجا مراجعه كنند. مسئول پذيرش هتلي در شرق تهران مي‌گويد: «اغلب مراجعان ما مردان جوان و زنان مسن هستند كه با عقدنامه معتبر محضري به اين هتل مراجعه مي‌كنند.» او مي‌گويد كه در طول هفته به طور ميانگين «بيش از 100» مورد با شرايط اين‌چنيني به هتل ما مي‌آيند.

اما هتل‌هاي 4 و 5 ستاره شمال تهران اغلب با امتناع، پذيراي ميهماناني با اين شرايط ويژه هستند، مسوول پذيرش يكي از اين هتل‌‌ها مي‌گويد: «ميهماناني كه عقدنامه موقت دارند در اغلب موارد حاشيه و جنجال به‌همراه مي‌آورند. بارها و بارها شاهد حضور خانواده مرداني بوديم كه خانواده‌شان در جريان عقد موقت آنها نبودند، براي دوري از اين دردسرها اين ميهمانان را قبول نمي‌كنيم.» مي‌توان گفت بزرگترين مخالفان اين طرح زناني هستند كه معتقدند ازدواج موقت سبب بروز ناهنجاري‌ اجتماعي و تحقير شأن و منزلت زنان مي‌شود. «الهام» 30ساله، سه سال است كه ازدواج كرده و فارغ‌التحصيل مترجمي زبان است و مي‌گويد: «ازدواج موقت باعث تحقير كرامت زنان و گسترش آن سبب ابتذال و بي‌بندوباري در جامعه مي‌شود.

اگر شوهر من ازدواج موقت بكند، حتما بدون لحظه‌اي درنگ طلاق مي‌گيرم، چون او به من و يك زن ديگر نگاه غيرانساني داشته و كرامت انساني را زير سوال برده است.» خيلي از مادران و خانواده‌هاي ايراني در شرايطي كه دستيابي به ازدواج موقت آسان است، سعي مي‌كنند پسران، برادران و شوهرانشان را از اين امر دور نگه‌دارند. ليلا كه برادري 16ساله دارد و نگران اوست، مي‌گويد: «در مدرسه برادرم معلم ديني در مورد صيغه و شرايط آن براي دانش‌آموزان صحبت كرده و آنها را تشويق كرده تا به‌جاي اينكه بعد از تعطيلي جلوي مدارس دخترانه اين پا و آن پا كنند، به زناني كه همسرشان را از دست داده‌اند كمك كنند و آنها را به عقد موقت خود درآورند.» او مي‌گويد: «مادرم به‌شدت نگران اين ماجراست.»

«فاطمه صادقي» جامعه‌شناس و صاحب‌نظر در امور زنان خودش يك مادر است. صادقي معتقد است جداي از اظهارنظر روحانيون، بهتر است به‌جاي هر اظهارنظري نگاهي به آمارها بيندازيم و ببينيم چه طبقه اجتماعي از اين مساله بيشترين آسيب را متحمل مي‌شوند. او مي‌گويد: «مخالفت و موافقت با اين طرح كاملا بستگي به شرايط دارد.

از طرفي ممكن است ترويج و مطرح كردن ازدواج موقت بسياري از اسطوره‌ها و آموزه‌هاي سنتي را بالاخره ازبين ببرد، در غير اين صورت بحث ازدواج موقت با سنت‌هاي حاكم بر جامعه با ازدواج دختران و مردان در تناقض است زيرا كه بحث دوشيزگي مطرح مي‌شود.» صادقي مي‌گويد: «به هر حال قبل از نفي و قبول بايد شرايط اجتماعي حاكم بر جامعه را سنجيد و ديد كه هدف از اين طرح چيست؟ از بين بردن سنت‌هاي غلط يا اضافه كردن به تعداد زناني كه از سر تبعيض طبقاتي به اين شيوه تن مي‌دهند. مهمترين سوال اين است كه چرا اصلا اين گفتار ترويج مي‌شود.»

از سوي ديگر عمده‌ترين موافقان اين طرح برخي مردان هستند.

احمد يكي از اين مردان است. او تاكنون با چند دختر آشنا شده ولي هيچ‌وقت دختري را صيغه نكرده است. مي‌گويد: «در حال حاضر بسياري از دختران و پسران به صورت پنهاني باهم رابطه دارند و هميشه نگران هستند كه دستگير شوند ولي با گسترش صيغه ديگر پنهان‌كاري‌ها و نگراني‌ و ترس از بين مي‌رود.» او مي‌گويد: «البته بايد اين طرح به درستي اجرا شود و نبايد باعث شود كه بسياري از مردان كه ازدواج كرده‌اند به سمت آن بروند بلكه بايد بيشتر به فكر حل كردن مشكل پسران و دختران جواني كه نمي‌توانند باهم آزادانه رابطه داشته باشند، بود.»

نظر خود را بنویسید
(ضروری)
(ضروری)
CAPTCHA Imagereload
1.96879s, 19q