دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 42168

دختران نوجوانی كه برای لاغری رژیم می‌گیرند باید مراقب دچار شدن به پوكی استخوان در سال‌های آینده باشند.

سلامت نیوز: دختران نوجوانی كه برای لاغری رژیم می‌گیرند باید مراقب دچار شدن به پوكی استخوان در سال‌های آینده باشند.

نتایج یك تحقیق بلندمدت نشان می‌دهد چربی‌ها نقش مهمی در ساخت استخوان‌ها خصوصا در میان دختران جوان دارند. به همین دلیل محققان هشدار دادند دخترانی كه فشار زیادی به خود وارد می‌كنند تا لاغر بمانند در درازمدت به اسكلت بدن خود آسیب‌های ماندگار وارد خواهند كرد. این دانشمندان با استفاده از تكنیك‌های عكسبرداری پیچیده، شكل و تراكم استخوان را در چهار هزار دختر جوان اندازه‌گیری كردند.

این تحقیقات نشان داد مقادیر بیشتر چربی در بدن دختران به طور مستقیم به داشتن استخوان‌های بزرگ‌تر و متراكم‌تر مرتبط است.
باید توجه داشت كه داشتن استخوان‌های قوی در دوران جوانی به‌خصوص برای زنان اهمیت فوق‌العاده‌ زیادی دارد چرا كه آنها با احتمال سه‌برابر بیشتر از مردان در سنین آینده دچار پوكی استخوان شده و از شكستگی لگن رنج می‌برند. به همین دلیل پزشكان به دختران نوجوان توصیه می‌كنند برای لاغر شدن بیش از حد به خود فشار وارد نكنند و حداقل به فكر چند سال آینده زندگی خود باشند. البته یكی از كارها برای كاهش وزن و همچنین افزایش حجم استخوان‌های بدن ورزش كردن است و هر فردی می‌تواند با داشتن یك رژیم غذایی مناسب در
كنار ورزش بدون عوارض جانبی وزن خود را به تدریج كاهش دهد.

یك مطالعه دیگر هم نشان داده بود، امروزه نگرانی دختران در مورد شكل ظاهری‌شان از سه‌سالگی آغاز می‌شود. مشاهده كارتون‌ها و فیلم‌هایی كه شخصیت اول آنها دختران زیبا و خوش‌اندام است، از همان سنین كودكی دختران را در مورد ظاهر خودشان نگران می‌كند.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha