دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 42178
سلامت نیوز: سفرهای طولانی‌مدت می‌تواند خطر لخته شدن خون را در برخی از انسان‌ها خصوصا در پاها افزایش دهد. دانشمندان متوجه شدند احتمال لخته شدن خون در رگ‌ها خصوصا در پاها در سفرهای طولانی‌مدت تا سه‌برابر افزایش پیدا می‌كند. اگر این لخته‌ها از رگ جدا شده و به سمت شش‌ها حركت كند، می‌تواند فرد را با شرایط بسیار بحرانی روبه‌رو كند. محققان بعد از آنكه متوجه شدند تعداد مرگ و میر بر اثر سكته در بین افرادی كه سفرهای طولانی‌مدت داشته‌اند، خصوصا افرادی كه با هواپیما سفر كرده‌اند، بیشتر است تصمیم گرفتند علت این موضوع را بررسی كنند.

آنها متوجه شدند تعریق بیش از حد بدن طی مدت سفر و نشستن طولانی‌مدت در یك حالت یكی از مهم‌ترین عوامل لخته شدن خون در بعضی از مسافران است.

در مجموع به ازای هر دو ساعت مسافرت خطر لخته شدن خون 18 درصد و به ازای هر دو ساعت مسافرت هوایی این خطر تا 26 درصد افزایش پیدا می‌كند. علایم لخته شدن خون در پا شامل احساس درد، تورم و قرمزی در این عضو است. اگر این لخته به سمت شش‌ها حركت كند علایم دیگری مانند گرفتگی نفس، درد سینه و سرفه‌های شدید ممكن است بروز پیدا كند. كارشناسان معتقدند در حین سفرهای طولانی‌مدت بهتر است به اندازه كافی مایعات نوشیده شود و تا حد ممكن پاها در حالت كشیده قرار بگیرند.

افرادی كه به تازگی تحت اعمال جراحی شدید قرار گرفته‌اند، زنانی كه قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌كنند و بیماران سرطانی در حین سفرهای طولانی بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند.
منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha