هزینه این دارو برای هر بیمار سالانه بالغ بر 60 میلیون تومان و برای دولت سالانه حدود 100 میلیارد تومان می شود.

سلامت نیوز : دبیر شبکه ملی تحقیقات سرطان، از انجام پروژه تحقیقاتی داروی هرسپتین برای مبتلایان به سرطان سینه خبر داد و گفت: نتایج این تحقیقات نشان داد که به جای 52 هفته می توان رژیم درمان کوتاه مدت را برای برخی بیماران تجویز کرد لذا وزارت بهداشت پروتکل درمانی جدید را برای مبتلایان ابلاغ کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، دکتر کاظم زنده دل ، اجرای پروژه های تحقیقاتی برای رفع نیازهای حوزه سلامت کشور را از ماموریتهای این شبکه نام برد و افزود: این شبکه به منظور اتخاذ تصمیمات صحیح و بر اساس مستندات علمی در خصوص بیماری سرطان، پروژه های تحقیقاتی مختلفی اجرایی کرده است.

دبیر شبکه ملی تحقیقات سرطان، مطالعه و تحقیق در زمینه رژیم درمانی با داروی "هرسپتین" را از آخرین تحقیقات این شبکه نام برد و اظهار داشت: هرسپتین از جمله داروهایی است که برای بیماران مبتلا به سرطان سینه تجویز می شود.
 
وی به تاکید بر اینکه این پژوهش به سفارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرایی شد، در خصوص جزئیات این پروژه توضیح داد: برخی از شرکتهای دارویی کشورهای مختلف مطالعاتی را بر روی این دارو انجام و در نهایت اعلام کردند که بیماران مبتلا به سرطان سینه باید 52 هفته در طول یک سال داروی "هرسپتین" را در کنار سایر درمانها دریافت کنند.
 
زنده دل با بیان اینکه این دارو بسیار گران قیمت است، ادامه داد: هزینه این دارو برای هر بیمار سالانه بالغ بر 60 میلیون تومان و برای دولت سالانه حدود 100 میلیارد تومان می شود.
 
وی اضافه کرد: در این راستا مطالعاتی آغاز شد تا بتوانیم راه حلی برای حل این مشکل ارائه دهیم که پس از 4 ماه تحقیقات نتایج آن به وزارت بهداشت اعلام کردیم و بر اساس آن وزارت بهداشت راهنما و پروتکل درمانی جدیدی را برای رژیم درمانی با داروی "هرسپتین" ابلاغ کرد که به نظر می رسد مشکلات زیادی را در این زمینه حل کرده است.
 

نتایج تحقیقات شبکه ملی تحقیقات

 دبیر شبکه ملی تحقیقات سرطان، با اشاره به نتایج این تحقیقات یادآور شد: نتایج تحقیقات انجام شده نشان داد که تجویز این دارو برای 9 هفته نیز می تواند نتایج درمانی قابل قبولی برای بیماران مبتلا به سرطان سینه داشته باشد.
 

اجرای رژیم درمانی کوتاه مدت در برخی کشورها

 زنده دل با بیان اینکه رژیم درمانی کوتاه مدت "هرسپتین" در برخی از کشورها اجرایی می شود، اضافه کرد: مطالعات در زمینه تجویز رژیم های کوتاه مدت این دارو در بسیاری از کشورها انجام و در برخی از کشورها چون ترکیه و مکزیک اجرایی شده است.
 
وی با اشاره به پرداخت یارانه های درمانی، اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای توسعه نیافته که منابع مالی محدودی دارند یارانه درمانی به بیماران اختصاص نیافته است ولی از آنجایی که کشور ما تصمیم گرفته است که به بیماران یارانه پرداخت کند باید رژیم درمانی مناسبی را برای بیماران با توجه به بودجه ها اتخاذ می کردیم.
 

میزان شیوع سرطان سینه در کشور

 دبیر شبکه ملی تحقیقات سرطان، با بیان اینکه اتخاذ رژیم درمانی کوتاه مدت این دارو می تواند روش مناسبی برای کاهش هزینه های این دارو باشد، ادامه داد: طبق آمارها سالانه 10 هزار نفر در کشور به بیماری سرطان سینه مبتلا می شوند که از این تعداد سالانه حدود 2 هزار و 500 نفر این دارو را دریافت می کنند که اگر بتوانیم 80 درصد این بیماران را پوشش دهیم می توانیم به نتیجه خوبی برسیم.

 
نحوه تجویز رژیم درمانی کوتاه مدت برای بیماران
 زنده با تاکید بر اینکه رژیم کوتاه مدت هرسپتین برای همه بیماران قابل تجویز نیست، افزود: تجویز این رژیم پس از انجام تست های آزمایشگاهی و مشاهده برخی فاکتورها در خون می توان رژیم 9 هفته ای درمان را برای بیماران مبتلا تجویز کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha