دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۵

خشم یكی از احساسات ناخوشایندی است كه همه افراد در موقعیت‌های مختلفی آن را تجربه كرده‌اند و گاهی به دلیل بروز بیش از اندازه خشم، ‌كاری كرده‌اند كه برایشان گران تمام شده

سلامت نیوز : خشم یكی از احساسات ناخوشایندی است كه همه افراد در موقعیت‌های مختلفی آن را تجربه كرده‌اند و گاهی به دلیل بروز بیش از اندازه خشم، ‌كاری كرده‌اند كه برایشان گران تمام شده.

روان‌شناسان برای آنكه افراد بتوانند در موقعیت‌های سخت و دشوار خشم خود را كنترل كنند، چندین راهكار توصیه كرده‌اند كه در زیر به آنها اشاره می‌شود.از كلمات و جملاتی كه باعث آرامش می‌شوند، مانند: «سخت نگیر»، «آرام باش»، «درست می‌شود» و... استفاده كنید.

همچنین سعی كنید همراه با نفس‌هایتان از قوه تخیلتان استفاده كنید. موقعیتی را كه در آن احساس راحتی می‌كنید، مجسم كنید. ورزش یوگا را فراموش نكنید. تمرین‌های یوگا باعث شل شدن ماهیچه‌ها و عضلات می‌شود و در نتیجه به آرامش رسیدن شما كمك می‌كند. این تمرین را روزانه انجام دهید چراكه اثر آن تمام روز با شما می‌ماند.

عادت كنید هنگام عصبانیت و فشارهای روحی این تكنیك را به صورت خودكار انجام دهید.

هنگام عصبانیت اولین چیزی را كه به ذهن‌تان خطور كرد، بیان نكنید. به دقت به حرفی كه قرار است بزنید، فكر كنید و در عین حال به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهید. همیشه به یاد داشته باشید اولین راه كه به ذهن‌تان می‌رسد، بهترین راه نیست.

گاهی خشم و عصبانیت شما دلیلی كاملا منطقی دارد. با داد و بیداد نخواهید كه موضوع را حل كنید. بلكه به دنبال راه‌حل مناسبی برایش باشید و در جوی صمیمانه و دوستانه موضوع را ختم به خیر كنید.در كنترل خشم‌تان صبور باشید. اگر بار اول و دوم نتوانستید، ناامید نشوید بلكه به تلاش خود ادامه دهید.

    ارتباط بدون خشونت
    برای اینكه افراد در ارتباط‌های شخصی، اجتماعی و عاطفی خود، تعاملی بدون خشونت داشته باشند، باید سه اصل را رعایت كنند:

    -قضاوت نكردن: برای درك بهتر احساس طرف مقابل باید ابتدا خوب گوش كرد و صبور بود و قضاوت نكرد چراكه وقتی قضاوت می‌كنید، در مقابل نیز مورد قضاوت قرار می‌گیرید. در واقع ارتباطی كه محبت را مسدود می‌كند، قضاوت است.

    - مشاهده بدون ارزیابی: مشاهده بدون ارزیابی بالاترین تجلی هوش انسان است. وقتی مشاهده و ارزیابی با هم درآمیخته می‌شود، افراد مستعد شنیدن انتقاد خواهند بود.
    - بیان آسیب‌پذیری: بیان آسیب‌پذیری می‌تواند اختلافات را حل كند. بین احساسات و تفكرات باید تمایز قایل شد.


منبع : شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha