سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 42200
سلامت نیوز:اكنون وزن كودك شما حدود 1100 گرم و اندازه او كمی بیشتر از 38 سانتی متر است. ماهیچه ها و ریه او به رشد خود ادامه می دهند و سر او بزرگتر می شود تا با مغز در حال رشد او (كه در حال ساختن میلیاردها سلول عصبی است) هماهنگ شود.

 با این سرعت بالای رشد نباید تعجب كرد كه نیازهای غذایی كودك شما در این سه ماهه به حداكثر مقدار خود می رسند. برای اینكه نیازهای غذایی خود و كودكتان را به خوبی تامین كنید، به مقادیر زیادی پروتئین، ویتامین C، اسید فولیك، آهن و كلسیم نیاز دارید. اسكلت كودك شما در حال محكم شدن است و به همین دلیل بدن او هر روز حدود به 200 میلی گرم كلسیم نیاز دارد.
شما چگونه تغییر می کنید؟
اكنون شما باید بتوانید حركات كودك خود را به خوبی حس كنید. به ضرباتی كه كودكتان با آرنج یا پایش می زند توجه كنید و اگر احساس كردید كه فعالیت كودكتان كم شده است به پزشك خود خبر دهید. او ممكن است از شما بخواهد تا تعداد حركات جنین یا ضرباتی را كه به بدن شما وارد می كند بشمارید، تا مطمئن شود كه مشكلی وجود ندارد.

ممكن است به برخی از عارضه های قدیمی، مثل سوزش معده و یبوست دوباره دچار شوید. هورمون پروژسترون كه در دوران حاملگی ترشح می شود عضلات بدن شما را سست و آزاد می كند كه شامل عضلات معده و روده نیز می شود. شل شدن عضلات به اضافه ازدحامی كه در شكم شماست سرعت هضم غذا را كاهش می دهد، بخصوص بعد از صرف یك وعده غذای سنگین ممكن است در معده و روده شما گاز یا نفخ تولید كند.

بواسیر نیز مشكل دیگری است كه می توانید آن را ناشی از رشد رحم (و همچنین یبوست) بدانید. بواسیر كه به رگهای خونی متورم در ناحیه مقعدی گفته می شود در دوران حاملگی بسیار شایع است و معمولا پس از زایمان به سرعت از بین می رود. اگر این عارضه همراه با خارش یا درد باشد، می توانید در یك لگن یا وان كوچك از آب گرم (كه كفلها و مقعد را بپوشاند) بنشینید و یا از كیسه آب گرم یا كمپرس سرد در محل عارضه استفاده كنید.

همچنین از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی اجتناب كنید. از مصرف هرگونه مواد دارویی بدون تجویز پزشك خودداری كنید و هرگونه خونریزی مقعدی را سریعا به او اطلاع دهید. برای جلوگیری از بروز یبوست از غذاهای فیبردار استفاده كنید، مقادیر زیاد آب بنوشید و یك تمرین ورزشی منظم داشته باشید.

تعداد كمی از خانمهای حامله ممكن است به عارضه "افت فشار خون خوابیده" مبتلا شوند. این حالت ناشی از كاهش فشارخون است و هنگامی كه این خانمها به پشت دراز می كشند ضربان قلب و فشار خون آنها تغییر می كند؛ ممكن است به سرگیجه دچار شوند و با تغییر وضعیت سرگیجه آنها از بین می رود.
همچنین ممكن است هنگامی كه به سرعت تغییر وضعیت می دهید دچار سرگیجه شوید. برای اجتناب از این عارضه هنگامی كه می خواهید از حالت درازكش به حالت نشسته و سپس به حالت ایستاده تغییر وضعیت دهید این كار را به آرامی انجام دهید.

فعالیت های این هفته
چند كار بسیار مهم را انجام دهید: در هفته های اول پس از زایمان خرید كردن برای شما غیر ممكن خواهد بود. موارد زیر از جمله چیزهایی هستند كه در آن زمان به شدت به آنها نیاز خواهید داشت. پس همین حالا آنها را تهیه كنید:
- پوشك بچه: یك نوزاد به طور متوسط به 12 پوشك در روز نیاز دارد.

- لوازم بهداشتی بچه از قبیل ناخنگیر بچه، تبگیر (ترجیحا از نوعی كه هم استفاده از آن راحت باشد و هم قابل اعتماد) سرنگ حبابی و یك پستانك.

- شوینده های لباس مخصوص كودكان
- نوار بهداشتی برای خودتان (شما تا چند هفته پس از تولد خونریزی خواهید داشت.)
- دستمال كاغذی، دستمال حوله ای و ظرف یكبار مصرف برای اینكه بتوانید بعد از صرف غذا به سرعت همه جا را تمیز كنید.
منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha