سلامت نیوز: پلاکت درمانی در مصارف زیبایی و ترمیمی مدتی است که بخش ثابت آگهی های روزنامه ها و ویژه نامه‌های تبلیغاتی شده است.

در این آگهی ها می خوانید: "رویش مجدد موها با استفاده از پلاکت ، رفع چین و چروک و ترک های پوستی با استفاده از پلاکت ، بازسازی غضروف ها توسط پلاکت ، فرم دهی اندامهای بدن (!!!) توسط پلاکت و ..."

آگهی دیگری حتی برای هر مورد درمانی نرخ هم می دهد و کیت های مورد نیاز را مشخص می کند : برای چین و چروک صورت یک کیت ، برای غضروف درمانی زانو یک کیت ، برای رویش مو دو تا سه کیت، و ...

و قیمت هر کیت 600 هزار تومان .

آیا این درمانها علمی است؟ چه کسانی و تحت چه ضوابطی پلاکت درمانی را انجام می دهند؟ آیا به این روشها می توان اطمینان کرد؟

این سوالها را با دکتر امیری زاده معاون آموزشی پژوهشی موسسه طب انتقال خون مطرح می کنیم . وی از پیشگامان تحقیقات در مورد مصارف درمانی پلاکت در سازمان انتقال خون ایران است.

وی در مورد شیوه های درمانی یاد شده و استاندارهای آن می گوید: پلاکت فرآورده ای است که شرایط نگهداری و تجویز آن و تناسب دوز مصرفی با وضع بیمار بسیار در اثر بخشی آن تأثیر دارد .تجویز نابجای پلاکت می تواند به بیمار لطمه های جبران ناپذیری بزند.اما متاسفانه دیده می شود حتی افراد غیر پزشک و بدون داشتن تخصص درمانی اقدام به پلاکت درمانی برای مصارف زیبایی و سایر درمانهای مشابه می کنند.

البته پلاکت متراکم برای مصارف ترمیمی نیز مفید است و به خاطر تحریک و جوانسازی سلولها نیز مورد استفاده دارد اما بعضی اشخاص پلاکت را به عنوان سلولهای بنیادی به مبلغ گزاف به فرد می فروشند.

وی پلاکت را از فراورده های خونی می شمارد که استحصال و استفاده از آن باید تحت نظارت سازمان انتقال خون یا وزارت بهداشت باشد و می افزاید : PRP  یا استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت روش جدیدی است و هنوز شیوه های آن در ایران استاندارد سازی و عمومی نشده است.این نوع درمانها مدت یک سال است که در سازمان انتقال خون در حال آزمایش و بررسی است اما به یک باره متوجه شدیم قبل از اینکه مراحل آزمایشی به طور کامل طی شود عده ای دارند از این شیوه‌ها برای درمان استفاده می کنند.

دکتر امیری زاده ادامه می دهد: از مقامات وزارت بهداشت می‌خواهم بر این شیوه درمانی نظارت بیشتری صورت گیرد زیرا بر نحوه تهیه پلاکت ، شرایط متراکم سازی و نگهداری و احتمال آلودگی در حین تهیه پلاکت و نوع وسایل مورد استفاده هیچ استانداردی حاکم نیست و بی ضابطه در حال توسعه یافتن است.

معاون آموزشی پژوهشی موسسه طب انتقال خون می افزاید: این فرآوره دارای فاکتورهای رشد است که اگر درست مورد استفاده قرار گیرد می تواند نتایج قابل توجهی داشته باشد ولی میزان مصرف و نحوه استفاده در مورد بیماران و عوارض احتمالی پس از مصرف هنوز بررسی و نتایج آن تایید نشده است که بتوان آن را در سطح جامعه آن هم بدون نظارت رواج داد.

وی می افزاید: کار تحقیقاتی در مورد پلاکت را 4 سال پیش شروع کرده ام و هم اکنون مشغول تهیه ژل پلاکتی هستیم که وقتی کار به اتمام رسید نتایج برای بهره برداری منتشر می شود. این ژل در بسیاری از درمانهای زیبایی و ترمیمی و بازسازی بافتها اثر بخشی قابل توجهی دارد.

وی تاکید می کند: گرچه پلاکتی که در این موسسات مصرف می شود اتولوگ و مربوط به خود شخص است اما چون 5 برابر تغلیظ می شود و به خود شخص تزریق می شود عوارض کمتری دارد اما شیوه تغلیظ و تزریق آن نیز بسیار مهم است و مهمتر از همه روشهای تهیه آن باید تحت نظارت قرار گیرد.

وی می افزاید : البته پلاکت فرآورده بسیار مهم و اثر بخشی است اما برای شیوه های درمانی باید استانداردهایی تهیه شود و متخصصان در این مورد وارد عمل شوند و برای این کار مجوز داشته باشند و بهترین مرجع برای این کار می تواند انتقال خون باشد.

وی کاربردهای گوناگون استفاده از پلاکت را در مورد زخم های ناشی از سزارین، زخم پای دیابتی، جراحی های فک و صورت و زیبایی، ترمیم غضروفها و بسیاری موارد دیگر بیان نمود و اضافه کرد که به این منظور در صدد هستیم کلینیک ویژه ای برای پلاکت درمانی تحت نظارت انتقال خون و با حضور کلیه شاخه های پزشکی مرتبط با این نوع درمان به وجود بیاید که ضمن کمک بهتر و متشکل به بیماران جلوی سوء استفاده سود جویان نیز گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha