وزیر بهداشت با هشدار نسبت به عوامل خطر بروز بیماری سرطان بر لزوم تامین اعتبارات برای ایجاد مراكز تجمیع یافته سرطان در كشور تاكید كرد.

سلامت نیوز : وزیر بهداشت با هشدار نسبت به عوامل خطر بروز بیماری سرطان بر لزوم تامین اعتبارات برای ایجاد مراكز تجمیع یافته سرطان در كشور تاكید كرد.

به گزراش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دكتر مرضیه وحید دستجردی ، با تاكید بر لزوم آگاهی مردم از عوامل خطر ایجاد سرطان و پرهیز از این عوامل خطر گفت: در مورد بیماری سرطان مهم‌ترین مساله آن است كه مردم برای پیشگیری از این بیماری آگاه شوند؛ به این معنی كه تغییر شیوه زندگی داشته باشند چرا كه اكنون مشخص است مصرف برخی غذاها و پیروی از برخی رژیم‌های تغذیه‌ای، سرطان ایجاد می‌كند.


وزیر بهداشت نسبت به مصرف زیاد گوشت و فست فود به عنوان عوامل خطر بروز سرطان هشدار داد و گفت: افرادی كه زیاد گوشت مصرف می‌كنند در معرض ابتلا به سرطان كولون و روده بزرگ قرار می‌گیرند. مصرف زیاد فست فود نیز خطر ابتلا به چاقی، سرطان‌های دستگاه گوارش و سرطان سینه برای افراد چاق را به دنبال دارد. در مجموع به منظور جلوگیری از چاقی، پرهیز از مصرف غذاهای سرطان‌زا و تغییر شیوه زندگی بازگشت به روش زندگی سنتی و استفاده غذاهای سنتی و تحرك بدنی بسیار مهم است.

وی در ادامه به تشخیص زودرس سرطان به عنوان راهكاری مهم در درمان قطعی این بیماری اشاره كرد و گفت: مردم باید به دنبال تشخیص زودرس سرطان باشند . امروز تشخیص زودرس سرطان حرف اول درمان این بیماری در دنیا است. بنابراین چكاپ ماهیانه بویژه خودآزمایی برای زنان لازم است و اگر زنان در این خودآزمایی‌ها توده‌ای را لمس كردند باید سریع به پزشك مراجعه كنند.

وزیر بهداشت تاكید كرد: افراد دارای سابقه سرطان در خانواده باید برای انجام چكاپ‌ها مراجعه كنند. اگر سرطان زود تشخیص داده شود میزان مرگ ومیر ناشی از این بیماری بسیار كاهش می‌یابد و می‌توان با اقدامات درمانی، سرطان را كاملا مهار كرد.

دستجردی با اقدامات تشخیصی - درمانی مورد لزوم برای بیماری سرطان، ادامه داد: برای انجام اقدامات تشخیصی - درمانی بیماری سرطان، مراكز تجیمع یافته سرطان بسیار لازم است تا به این ترتیب مراكز تشخیصی، درمانی، بستری، رادیوتراپی، شیمی درمانی و ... همه در یك مركز درمانی فراهم باشند. حتی آموزش‌های مشاوره‌ای روانپزشكی بیماران مبتلا به سرطان نیز باید در این مراكز تجمیع یافته صورت گیرد. ایجاد چنین مراكزی نیازمند بودجه و اعتبارات است. بیمارستان‌های درمان سرطان نباید فرسوده و قدیمی باشند. بنابراین لازم است اعتبارات ایجاد مراكز تجمیع یافته سرطان داده شود.

وزیر بهداشت با بیان این كه در تلاش برای جذب اعتبارات ایجاد مراكز تجمیع یافته سرطان هستیم، ادامه داد: امیدواریم مسوولان و سیاستگذاران طراز اول كشور در ایجاد مراكز تجمیع یافته سرطان به عنوان سیاست بزرگ كشور با ما همراهی كنند چرا كه امروزه پس از بیماری‌های قلبی - عروقی و تصادفات، سرطان سومین بار بیماری‌ها و مرگ و میر در كشور را شامل می‌شود و طی 10 سال آینده میزان بروز این بیماری 2 تا 3 برابر خواهد شد. از طرف دیگر جمعیت كشور به سمت سالخوردگی پیش می‌رود و قطعا میزان بروز سرطان‌ها بیشتر خواهد شد. بنابراین علاوه بر امروز، برنامه‌ریزی برای آینده نیز لازم است.

 در حمایت از تولید داخلی داروهای ضد سرطان حركت گسترده‌تری نیاز است
دستجردی در ادامه به اقدامات دارویی و امكانات تشخیصی مورد لزوم بیماری سرطان اشاره كرد و گفت: داروهای ضد سرطان از جمله داروهای با فناوری بالا به شمار می‌روند و برخی از آنها از انواع مونوكولونال آنتی بادی‌ها و داروهای بیوتكنولوژیك هستند. خوشبختانه تولید برخی از این داروها در كشور به عنوان طرح‌های كلان مورد حمایت قرار گرفته‌اند. اما در این زمینه حركت گسترده‌تری نیاز است. در زمینه تامین داروهایی كه نمی‌توان در داخل تولید كرد نیز باید بودجه‌ها و امكانات مناسب‌تری گذاشته شود.

وزیر بهداشت با تاكید بر لزوم تدوین راهنماهای بالینی برای انواع سرطان‌ها ادامه داد: در حال حاضر راهنمای بالینی سرطان پستان طراحی و تدوین شده است. برای طراحی راهنمای بالینی دیگر سرطان‌ها نیز از انجمن‌های تخصصی و گروه‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشكی نظرخواهی شده است و معاونت درمان وزارتخانه این موضوع را پیگیر است تا اگر هر فردی دچار مشكل شد راهنماها مشخص باشد و درمان و تشخیص سرطان در سراسر كشور بر اساس یك پروتكل مشخص انجام شود.

دستجردی در پایان بر لزوم پوشش بیمه‌ای درمان‌های بیماران مبتلا به سرطان تاكید كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha