سلامت نیوز:  در حالى كه هرچند وقت یكبار اطلاعات  مربوط به هواى تهران از طریق شركت كنترل كیفیت هواى شهر شهردارى تهران اعلام مى شود و این امر در سالهاى اخیر همواره با واكنش مسؤولان سازمان حفاظت از محیط زیست روبه رواست، بار دیگر نیز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینكه مرجع رسیدگى كننده به وضع آلودگى هوا سازمان محیط زیست است، عنوان كرد: برخى اطلاعات كه درباره هوا بویژه شهر تهران از سوى برخى دستگاه ها داده مى شود، كذب و بیشتر جنبه سیاه نمایى دارد.

محمد جواد محمدى زاده كه دیروز در مراسم گشایش مركز كنترل و پایش محیط زیست كشور سخن مى گفت، اظهار كرد: با افتتاح این مركز هر شخصى مى تواند متوجه اطلاعات به روز  درباره وضعیت آلودگى هواى تهران شود و دیگر جایى براى سیاه نمایى وضعیت آلودگى هوا و غرض ورزی وجود نخواهد داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با رد آمار و ارقام آلودگى هواى تهران عنوان كرد: برخى حتى به نامردى باران و باد را عامل نجات هواى تهران از آلودگى مى دانند این درحالى است كه وضعیت هواى تهران در همه مولفه هاى آلاینده به جز گرد و غبار از سال پیش و 2 سال پیش بهتر شده و علت آن تولید بهتر خودرو و سوخت و توسعه حمل و نقل عمومى و رعایت كردن بسیارى از مولفه هاى  زیست محیطى است.

وى تصریح كرد: با توجه به اینكه مسؤولیت سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت است اگر این مركز بتواند اطلاعات لازم را براى پایش محیط زیست  كشور كنترل كند، ماموریت سازمان محیط زیست انجام شدها ست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینكه افتتاح مركز كنترل و پایش از سطح تكنیكى با  ارزشى برخوردار است، عنوان كرد: راه اندازى این مركز در منطقه بى نظیر و در دنیا كم نظیر است و اكنون مى توان با نیروى كم و تكنولوژى به روز اطلاعات را رصد  كرد و به یك بانك قوى جامع زیست محیطى دست یافت.

وى همچنین از معاونان و مجموعه كارشناسان خود در سازمان درخواست كرد امكانى فراهم شود كه هر كسى مى خواهد  اطلاعات را به روز دریافت كند بویژه پژوهشگران، محققان و دوستداران محیط زیست بتوانند به طور كامل در جریان این امر قرار بگیرند.

وى همچنین در حاشیه این مراسم گفت: من با همه آمار برخى دستگاه ها كه درباره هوا داده مى شود، مخالف نیستم اما برخى اطلاع رسانى ها ناكافى، ناصحیح و ناقص است.

محمدى زاده اضافه كرد: نمى خواهم اسم ارگان یا سازمانى خاصى را ببرم اما تاكید دارم كه هر كسى مى خواهد حرف بزند مستند صحبت كند و به دنبال متشنج كردن جامعه نباشد.

وىافزود: ما نمى گوییم كار ما بدون عیب و نقص است، نقص و ایراد هم وجود دارد ولى راهى كه داریم مى رویم راه توسعه و پیشرفت است. با این وجود ساعتى از برگزارى این مراسم نگذشته بود كه بار دیگر گزارش جدیدى از شركت كنترل كیفیت هواى شهر تهران درباره وضعیت 10 ماهه هوا ارائه شد كه بر اساس آن از 306 روز سال جارى تنها 2  روزهواى تهران پاك بوده در حالى كه 111 روز هوا در شرایط سالم قرار داشته است.

این گزارش مى افزاید در این مدت هواى تهران 190 روز ناسالم بوده، ضمن اینكه 3 روز در وضعیت بسیار ناسالم قرار داشته است. 650 نقطه كشور آنلاین كنترل و پایش می شود محمدى زاده در ادامه این مراسم اظهار كرد: با راه اندازى مركز كنترل و پایش محیط زیست كشور 650نقطه در كشور به صورت آنلاین تحت پایش و كنترل قرار گرفته اند كه در مجموع این اقدام را درباره 160 هزارواحد انجام مى دهیم و امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه این تعداد به 10 هزار واحد به صورت پالایش آنلاین برسد، ضمن اینكه اطلاعات حدود 50 هزار واحد را نیز به صورت آنلاین پایش مى كنیم.

وى درباره وضعیت سنجش زیست محیطى كارخانه هاى مختلف در كشور باهشدار به ایرالكوى اراك گفت: اگر كارخانه ایرالكو دراراك و نیروگاه محمد منتظرى در اصفهان فكرى براى مشكلات خود نكنند، تمام اطلاعات آنها را در سایت منتشر مى كنیم، ضمن اینكه ذوب آهن اصفهان 70 تا 80درصد مشكل خود را حل كرده و فولاد مباركه اصلا مشكل زیست محیطى ندارد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: پیشتر سازمان حفاظت محیط زیست مجبور بود به حدود 85 هزار واحد صنعتى موجود، موردى سركشى كند كه بازدید در بهترین حالت خود 2 بار در ماه انجام مى شد كه كار بسیار دقیقى نبود و با خطا و اشتباه همراه بود.

 وى اظهار داشت: گشایش مركز كنترل و پایش محیط زیست كشور چند مزیت دارد؛ نكته نخست اینكه گستره اطلاعات زیست محیطى بسیار وسیع شده و ما در حوزه هایى ورود كرده ایم كه اصلا پیش از این حضورى در آن نداشتیم و در برخى موارد استانداردى براى آن تعریف نشده بود . نكته دوم صحت اطلاعات در سامانه جدید است كه قدرت عمل روند كنترل محیط زیست را بهبود مى بخشد درحالى كه پیشتر قدرت تحویل اطلاعات را به اینگونه نداشتیم.

محمدی زاده با بیان اینكه شفافیت اطلاعات نیز از جمله مزیت هاى این مركز كنترل و پایش است ، اظهار داشت:  دیگر كسى نمى تواند سازمان محیط زیست را به غرض ورزى یا كم فروشى متهم كند و این گزارش براى دادگاه نیز سند است.

رئیس سازمان محیط زیست خاطرنشان كرد: با ظرفیت سازى از طریق رسانه هاى مكتوب و ملى اطلاعات زیستى را لحظه به لحظه دراختیار مردم قرار خواهیم داد تا توان تصمیم گیرى واطلاعات مردم بالاتر رود.

 علی محمد شاعرى، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم گفت: همه رودخانه هاى كشور هم اكنون در مركز پایش و كنترل محیط زیست كشور تحت كنترل قرار دارند و 16 ایستگاه را در این مركز ایجاد كرده ایم كه هر ایستگاه متعلق به حوزه هایى مانند آب، هوا ، خاك و دیگر حوزه هاست.

وى خاطرنشان كرد: در مركز كنترل و پایش محیط زیست كشور 3 هزارسیستم و سنسور وجود دارد كه در آینده نزدیك كل كشور با این سیستم به صورت لحظ هاى پایش مى شود.

شاعرى افزود: همچنین تمام حوزه هاى ذىربط مانند وزارتخانه هاى نفت، نیرو، جهاد كشاورزى، هواشناسى و دیگر ارگانها به صورت آنلاین تمام سیستم هاى اطلاعاتى خود را به مركز كنترل و پایش محیط زیست كشور انتقال مى دهند و با این سیستم لینك هستند.

وى ادامه داد : بنابراین تا پایان برنامه پنجم توسعه از 160 هزار واحد صنعتى، خدماتى و كشاورزى باید10 هزار واحد به صورت لحظ هاى و 50 هزار واحد به صورت غیرلحظ هاى پایش شود.

منبع : وطن امروز



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha